توجیه عجیب یک اصولگرا درباره انتصابات فامیلی/ در مورد احمدی نژاد، دیر وارد میدان شدیم اما...

کدخبر: ۴۵۳۸۰۹
فعال سیاسی اصولگرا گفت: من معتقدم قوم و خویش هیچ مشکلی ندارد. پیامبر گرامی اسلام اولین کسی را که فرمود علی (ع) وزیر من است، امیر المؤمنین بود که از خویشان ایشان بود و در خانواده شان بزرگ شده بود
توجیه عجیب یک اصولگرا درباره انتصابات فامیلی/ در مورد احمدی نژاد، دیر وارد میدان شدیم اما...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بیش از صد روز از عمر دولت اصولگرای ابراهیم رییسی می گذرد اما بزرگان اصولگرا همچنان سکوت پیشه کرده اند. اصولگرایان که کارنامه احمدی نژاد را پشت سر گذاشته‌اند همواره بر این باور بودند که دیر به میدان آمدند و جلوی اقدامات نادرست احمدی نژاد را نگرفتند تا اینکه دیر شد.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که اصولگرایان در مورد احمدی نژاد دیر به میدان آمدند و تنها به تذکر و هشدار اکتفا کردند در حالی که دیگر تذکرات هم سودی نداشت.

او درباره سکوت بزرگان اصولگرا در قبال اقدامات دولت ابراهیم رییسی عنوان می کند که اصولگراها انسان های عاقلی هستند و زود قضاوت نمی کنند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره تکرار تجربه احمدی نژاد در مورد رییسی، اظهار می کند آینده نگر نیستیم که بدانیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

مشروح مصاحبه حجت الاسلام حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز را می خوانید؛

***********

*آقای ابراهیمی! ارزیابی شما از این روند انتصابات در دولت آقای رئیسی و انتقاداتی که به آن وارد می شود، چیست؟

در مورد انتصابات نمی دانم کجا انتصاباتی صورت گرفته است که قبیله ای یا قوم و خویشی است یا اطرافیان خودشان را منصوب کردند من تصور می کنم این ها جنبه تبلیغاتی و تخریبی دارد، این ها واقعیت نیست زیرا گروه های کارشناسی که آقای رئیسی پیش بینی کردند و این افرادی که گزینش می کنند در گروه ها ارزیابی می شوند، شناسایی می شوند و در مورد آنها بررسی صورت می گیرد تا افرادی کارآمد باشند اگر افراد کارآمد بودند اما قوم و خویش باشند چه مشکلی ایجاد می کند؟ شایسته سالاری مهم است.

انتصابات قوم و خویش مشکلی ندارد چون....

من معتقدم قوم و خویش هیچ مشکلی ندارد. پیامبر گرامی اسلام اولین کسی را که فرمود علی (ع) وزیر من است، امیر المؤمنین بود که از خویشان ایشان بود و در خانواده شان بزرگ شده بود. باید شایسته سالاری را تعقیب کرد. اگر کسی توانایی داشته باشد، کارایی داشته باشد، مورد اعتماد هم باشد و انگیزه کار داشته باشد چه مشکلی ایجاد می کند که برخی بخواهند سر و صدا راه بیاندازند. نکته دوم اینکه از کجا به اثبات رسیده که انتصابات قوم و خویشی است؟!

انتقادات به انتصابات رییسی، تخریب های سیاسی است

من معتقدم این سروصداها برنامه های افرادی است که می خواهند دولت و تلاش هایش را تخریب کنند. در واقع افرادی که در فسادهای گذشته مشارکت داشتند و سودی به دست آوردند الان با این حرکتی که هماهنگ شروع شده است (یعنی قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه) از وضعیت خودشان می ترسند به همین دلیل شروع به تخریب دولت کردند و هنوز زمانی نگذشته است که ببینیم دولت موفق است یا موفق نیست و پیشتازی کردن و اینگونه تخریب کردن، حقیقت و واقعیت ندارد و این ها مقدمه ای است که دولت را تخریب کنند و این سر و صداها، سیاسی است.

اصولگرایان عاقل هستند و زود قضاوت نمی کنند!

*بسیاری از کسانی که حامی دولت آقای رئیسی بودند و هستند از جمله نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی اصولگرا به روند انتصابات انتقاد کردند. این در حالی است که بسیاری از بزرگان اصولگرا در مورد انتصابات سکوت کردند، اگر به گفته شما اشتباه است یا سر و صداها از نگاه شما، سیاسی است چرا بزرگان اصولگرا در این مورد سکوت کردند؟

اصولگراها انسان های عاقلی هستند یعنی زود قضاوت نمی کنند.

*یعنی آنها هم منتظر هستند؟

منتظر هستند ببینند واقعا کارایی چیست، چقدر موفقیت حاصل می شود، اگر به جایی رسیدیم که خدای نکرده این اظهاراتی که درباره دولت مطرح می شود واقعیت داشته باشد اصولگرایان خط قرمز ندارند همانطور که در گذشته نداشتند لذا درمورد آقای احمدی نژاد جایی که برای اصولگرایان روشن شد آنها  با وی برخورد کردند، منتهی اعتقاد من بر این است که اصولگرایان عاقلانه کار می کنند نه عجولانه.

اصولگرایان ابتدا تذکر و هشدار می‌دهند بعد وارد میدان می‌شوند

* اصولگراها چرا به موقع به میدان نمی آیند؟ در دوره احمدی نژاد، حتی خود اصولگراها هم می گویند که دیر وارد شدیم که بخواهیم  انتقاد کنیم یا به نام اصولگراها جلوی اقدامات دولت را بگیریم...

به هر حال اصولگراها چون اعتقادات دینی دارند فکر می کنند فرد موردنظر، خودش با تذکر و هشدار متوجه می شود اما گاهی طرف به گونه ای است که متوجه هیچ‌چیز نمی شود یعنی هرچه به آن شخص تذکر و هشدار می دهند او گوش نمی کند و بعد وارد عمل می شوند یعنی در اسلام هم لازم است اول تذکر و هشدار داده شود بعد وارد میدان شوند لذا عاقلانه وارد شدند و در موارد گذشته هم همینطور بوده است.

در مورد احمدی نژاد، دیر وارد میدان شدیم اما...

*یعنی شما می گویید در مورد آقای احمدی نژاد اصولگراها به موقع وارد میدان شدند؟

خیر، دیر شد اما این ها بر اساس احتیاط، فکر کردند شاید آقای احمدی نژاد با تذکر متوجه شود اما متاسفانه تذکرات اثر نگذاشت.

*امکان دارد درمورد آقای رئیسی هم تکرار شود؟

نمی دانیم. بشر به گونه ای است که ما آینده او را نمی دانیم و خدای توانا غیب را می داند، ما آینده نگر نیستیم که بدانیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

باید منتظر ماند دستورات رییسی و وزرایش عملی شود

*این مدت زمان 100 روزی که دولت آقای رئیسی روی کار آمده را چگونه ارزیابی می کنید؟ چون برخی بر این باورند  رئیس جمهور فقط دستور می دهد و وزیر هم دستور می دهد ولی ما مردم در عمل چیزی نمی بینیم..

هنوز زمانی نگذشته که این دستورات عملی شود، باید به دولت فرصتی بدهند چون هنوز انتصاباتش هم انجام نشده است، یعنی الان دولت هنوز انتصاباتی نداشته و انتصابات در حد بسیار محدودی بوده است. چه بسا کسانی که از گذشته بوده اند کارشکنی هم کنند، لذا الان نمی توان قضاوت کرد که این افراد اقدامی نمی کنند، اگر واقعا از گذشته باشند ممکن است افرادی باشند که نخواهند با این دولت همکاری کنند برای همین حتما کارشکنی می کنند لذا باید فرصت داد که دولت، سرو سامان پیدا کند و ساختارها و انتصابات خودش را انجام دهد.

به عنوان مثال الان بسیاری از شهرها، شهردار ندارد، انتصابات استانداران تا حدودی تکمیل شده‌اند منتهی برای فرمانداران و بخشداران هنوز انتصاباتی انجام نشده است. لذا نباید به سرعت قضاوت کرد و باید به دولت فرصت داد تا بتواند کارش را انجام دهد و بعد از گذشت مدتی می توانیم ارزیابی کنیم، حداقل باید ۶ ماه بگذرد تا بتوان یک ارزیابی داشته باشیم که چه کارهای مثبت و چه کارهای منفی انجام شده است.

چرا بزرگان اصولگرا در قبال دولت رییسی سکوت کرده‌اند؟/ابراهیمی: اول هشدار بعد عمل!

انتصاب افراد خُم رنگرزی نیست که آنها را رنگ شده بیرون بیاوریم!

*الان بسیاری از چهره‌های اصولگرا می گویند که نباید زود قضاوت کرد ولی یک بحث دیگری که مطرح می کنند این است که روند انتصابات کُند است. توصیه شما در این مورد به دولت چیست؟

من هم معتقدم این کار باید با سرعت بیشتری صورت گیرد منتهی از آن طرف هرکسی را نمی توان روی کار آورد و باید بررسی و تحقیق کنند تا آن فرد کارایی لازم را داشته باشد، به تعبیری خُم رنگرزی که نیست که یک فردی را در آن بیاندازیم و رنگ شده بیرون بیاوریم بلکه باید به تدریج افراد شناسایی شوند و در کمیته بررسی شود، مثلا افرادی که به عنوان استاندار انتخاب شدند چقدر در موردشان تحقیق شد و بعد به هیئت دولت آمدند و رأی گرفتند. من معتقد هستم که عجولانه نمی توان تصمیم گرفت اما از سوی دیگر هم سرعت یکی از کارهای پر ثمری است که اگر انجام شود بهتر است اما ارزیابی هم لازم است که  افراد را بشناسند و بعد آنها را منصوب کنند.

تحقق شعار سریع ،فوری، انقلابی زمانبر است/مردم باید صبور باشند و منتظر!

*به هر حال مردم این انتظار را از آقای رئیسی و حامیان ایشان دارند که شعار سریع، فوری، انقلابی محقق شود همین قضیه باعث می شود مردم فکر کنند وقتی آقای رئیسی آمد به سرعت این کارها انجام شود ولی نشده است. این برآورده نشدن انتظار از نگاه شما چگونه است؟

مردم ما عاقل هستند و درک می کنند که شرایط، به گونه ای است که تا دولت بتواند مستقر شود و نیروهایش را منصوب کند زمان بر است و نمی توان این شعار را با سرعت انجام داد لذا این بدین معنا  نیست که دولت دنبال آن نیست و کار را به درستی انجام نمی دهد بلکه تلاش دارد که هر چه زودتر انجام شود اما این که چهار روز دیگر خراب کاری شود خوب نیست، برای همین باید با تامل و تفکر و با شناخت و شایسته سالاری افراد خوبی را روی کار بیاورند تا دلسوز مردم باشند.

بنابراین باید به آنها مهلت دهیم و صبر کنیم. مردم ما صبور بوده‌اند و تا الان با پشتوانه مردم انقلاب حفظ شده است، اگر مردم واقعا با انقلاب نبودند، انقلاب از بین رفته بود،  به همین دلیل می گویم که آنها درک می کنند و کاملا با صبر و حوصله باید منتظر باشند که انتصابات انجام شود و ثمره آن را هم انشالله خواهند دید.

وزرا سخنگوی خودشان هستند

*به نظر شما نقش سخنگوی دولت چقدر می تواند در پاسخ دادن به انتظارات و صحبت‌ها و هجمه‌ها تاثیر گذار باشد؟ الان بیش از صد روز گذشته است و هنوز سخنگوی دولت تعیین نشده است. آیا این نمی تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای آقای رئیسی باشد؟ به نظر می رسد آقای رئیسی نمی تواند به تنهایی به همه اینها پاسخ دهد.

وزرا سخنگوی خودشان هستند، یعنی هر وزیری که بتواند در حوزه خودش به شبهات پاسخ بدهد بهتر از سخنگو است چون سخنگو با یک واسطه حرف می زند اما وزیر مستقیم حرف می زند، الان که ماشالله همه وزرا به همه سؤالات پاسخ می دهند و آقای رئیسی هم اجازه فرمودند که افراد خودشان به سؤالات پاسخ دهند.

انتخاب سخنگوی دولت لازم است و باید انجام شود

*به نظر شما این ناهماهنگی ایجاد نمی کند؟ سخنگوی دولت در همه دولت‌ها نقش مؤثری داشته است، به نظر شما دولت آقای رئیسی نیاز به سخنگو ندارد؟

حتما نیاز دارد و این هم جزء مواردی است که باید صبر کنید تا یک فرد لایقی از بین وزرا یا از بیرون پیدا شود. قطعا سخنگو مؤثر است و می تواند جلوی بسیاری از شبهات را بگیرد و به سؤالات جواب دهد. بنابراین انتخاب سخنگو لازم است منتهی باید فرصت دهیم و این هم مثل همه انتصاباتی که باقی مانده، هنوز انجام نشده است و قطعا انجام خواهد شد.

آقایان دولت فقط صحبت می کنند اما در عمل چیزی ندیدیم

*مثلا در مورد وضعیت اقتصادی مملکت هر اتفاقی که می افتد منتظرند که وزیر اقتصاد صحبت کند یا آقای محسن رضایی صحبت کند یا معاون اول صحبت کند. این ناهماهنگی بین تیم اقتصادی را چقدر برای دولت آسیب زا می دانید؟

همه اینها صحبت می کنند و من اظهارات همه‌شان را گوش می کنم، وزیر اقتصاد صحبت کرد، آقای رضایی صحبت کرد، حتی به مجلس رفت و در مجلس هم صحبت کرد و بقیه آقایان هم که همیشه در حال صحبت هستند، من معتقد هستم به جای صحبت کردن بروند و کار کنند. ما حرف، زیاد شنیده‌ایم اما متاسفانه نتیجه نگرفتیم، باید نتیجه را در عمل ببینیم چون به سخندانی نیست. به تعبیری به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.  انشالله باید به آنها فرصت دهیم تا بروند و کار کنند، آنها نباید فقط صحبت کنند و در نهایت از آن هیچی در نیاید چون بدتر می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید