آقای رئیسی، ژست دموکراسی‌خواهی نگیرید!

کدخبر: ۴۵۳۸۱۳
مهدی آیتی گفت: شخص رئیس‌جمهور این قدرت را ندارد که یک فضای تعادلی میان دو جناح اصلاحات و اصولگرا ایجاد کند. به همین جهت جلسات این چنینی را تنها می‌توان یک کار نمایشی از سوی سید ابراهیم رئیسی دانست.
آقای رئیسی، ژست دموکراسی‌خواهی نگیرید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، انتخابات کم رونق ۱۴۰۰ آنقدر از نظر جاذبه‌های رسانه‌ای تهی بود که موضوعاتی همچون بنر حمایت اصلاح‌طلبان یک شهرستان از سید ابراهیم رئیسی فضای انتخاباتی را حتی کمی سورئال کرده بود.

البته این فضا در روزهای منتهی به ۲۸ خرداد نیز به گونه‌ای دیگر در دیدار بخشی از اصلاح‌طلبان عمدتاً قلم به دست با رئیسی تکرار شد. دیداری که شاید آب سردی بر پیکره آن دسته از حامیان این جریان بود که تصور می‌کردند شاید با نوشتن نام «عبدالناصر همتی» بر روی برگه‌های رأی، بتوانند به یک پیروزی معجزه آسای دقیقه نودی دست پیدا کنند.

مهدی آیتی به عنوان نماینده‌ای که از نسل نمایندگان دور ششم مجلس است در خصوص مراودات هر از چندگاه برخی اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور می‌گوید؛ متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان این عقیده را دارند که باید با همه دولت‌ها تعامل کرد و برایشان فرقی ندارد که رئیس‌ دولت چه کسی باشد!

او تصریح می‌کند؛ انگار اصلاح‌طلبان فراموش کرده‌اند دولت حسن روحانی که با کمک ایشان به قدرت رسید چه رفتاری در قبال اصلاحات انجام داد که حالا همان رویه را در قبال سید ابراهیم رئیسی در پیش گرفته‌اند.

نئواصلاح‌طلبان عاشق تعامل با حاکمیت هستند

مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با دولت سید ابراهیم رئیسی پس از انتخابات خرداد ۱۴۰۰، اظهار داشت: سیاستمداران و اندیشمندان جهان امروز بر این باور هستند که در جهان پست مدرن کنونی یکی از بهترین‌ اقدامات؛ تعاملات و گفت‌وگوهای مستمر سیاسی است.

وی تأکید کرد: گفت‌وگو یکی از بهترین راه‌ها برای اصلاح جوامع است. زیرا در دنیای کنونی جنبش‌هایی که اهداف صرف انقلابی را دنبال می‌کنند؛ عمدتا با خرابی‌های جبران ناپذیری مواجه می‌شوند.

آیتی با رفتارشناسی اصلاح‌طلبان، بیان داشت: نئو اصلاح طلبان بر این باور هستند که باید از در تعامل و گفت‌وگو با دولت سید ابراهیم رئیسی وارد شوند، که البته نظر ایشان در جای خود محترم است. اما بنده با تفکر این دسته از اصلاح‌طلبان مخالف هستم، زیرا؛ آینده روشنی برای این دست از مراودات نمی‌بینم.

رئیسی قدرت ایجاد تعامل سیاسی ندارد

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم با دفاع از نظر خود، گفت: شخص رئیس‌جمهور این قدرت را ندارد که یک فضای تعادلی میان دو جناح اصلاحات و اصولگرا ایجاد کند. به همین جهت جلسات این چنینی را تنها می‌توان یک کار نمایشی از سوی سید ابراهیم رئیسی دانست.

دیدارهای رئیسی با اصلاح‌طلبان شوآف سیاسی است اگر...

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر این نکته که نتیجه دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور چه خواهد شد؟، ابراز داشت: فرض بگیریم که شخص سید ابراهیم رئیسی تمامی نظرات اصلاح‌طلبان را یادداشت کند، اما تا زمانی که هیچ تغییری در رفتار دولت شکل نگیرد، این مراوادت در حد یک «شوآف» سیاسی باقی خواهد ماند.

آقای رئیسی، ژست دموکراسی‌خواهی نگیرید!

آیتی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ژست دموکراسی و آزادی‌خواهی چیزی را حل نمی‌کند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس ششم تصریح کرد: رئیس‌جمهور به این پرسش پاسخ بدهد که از بی‌شمار نخبه اصلاح‌طلبی که در کشور وجود دارد و از قضا ایشان نیز با آنها عکس یادگاری نیز دارد؛ کدامیک در بدنه اجرایی دولت سیزدهم حضور پیدا کرده‌اند.

دولت نخبگان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق؟

وی با یادآوری شعارهای انتخاباتی رئیسی در خرداد 1400 عنوان داشت: آقای رئیسی در ایام انتخابات مدعی تشکیل دولت فراجناحی متشکل از نخبگان بود، اما در عمل شاهد هستیم که نه تنها بخش زیادی از جناح‌های سیاسی در دولت وی حضور ندارند، بلکه عده‌ای فارغ‌التحصیل «دانشگاه امام صادق» وارد دولت شده‌اند.

قوه قضاییه در راستای حقوق شهروندی به وضعیت زندانیان سیاسی رسیدگی کند

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از مواضع رؤسای دو قوه دیگر نیز، بیان داشت: آقای قالیباف نیز همواره بر فراجناحی بودن تأکید دارد اما در عمل خلاف آن را انجام می‌دهد. رئیس دستگاه قضا نیز مدعی دفاع از «حقوق شهروندی» است، اما آنچه در عمل رخ می‌دهد با این بیان تفاوت آشکار دارد که نمونه آن را در رفتار با بسیاری از اصحاب رسانه و زندانیان سیاسی می‌توان یافت.

رئیسی جای پای روحانی گذاشته است

آیتی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان در موضوع تعامل با دولت رئیسی دچار اختلاف نظر شده‌اند، بیان داشت: نباید فراموش کنیم که اصلاح‌طلبان این دست ملاقات‌ها را با «حسن روحانی» نیز داشتند، اما نتیجه آن دیدارها نیز جز بی‌محلی به اصلاح‌طلبان و عدم استفاده از ایشان در دو دولت پیاپی نبود.

وی ادامه داد: سید ابراهیم رئیسی نیز رفتار روحانی را با اصلاح‌طلبان دارد. به این معنا که تنها آنها را برای حفظ ظاهر می‌خواهد و در عمل عزمی برای سهم‌دهی به ایشان در بدنه اجرایی دولت ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه بخش زیادی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که باید در هر انتخابات حضور فعال داشته باشند به هر قیمتی با دولت مستقر تعامل کنند. برای آنها رئیسی، روحانی و یا حتی؛ محمود احمدی‌نژاد نیز فرقی ندارد.

برخی اصلاح‌طلبان برای کرسی حداقلی حاکمیتی نیز می‌جنگند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم تصریح کرد: بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که باید برای کسب کرسی‌های حداقلی حاکمیتی نیز تلاش کرد تا از طریق آن تفکرات اصلاح‌طلبی را خود را ولو به صورت محدود به پیش برد.

آیتی در ادامه با نام بردن از یک اقلیت حاضر در درون جبهه اصلاحات، گفت: بخش دیگری از اصلاح‌طلبان که در اقلیت نیز قرار دارند با این باورند؛ آرمان‌ها و اعتقادات اصلاح‌طلبی که از سال 76 به صورت جدی آغاز شد بسیار روشن است. منشور اصلاحات گفت‌وگو و تعامل را نفی نمی‌کند، اما اجازه نمی‌دهد از آرمان‌های اصلی عذول کنیم.

یک اصلاح‌طلب واقعی هرگز با شورای نگهبان فعلی تعامل نمی‌کند

وی گفت: چگونه می‌توان اصلاح‌طلب بود و با شورای نگهبانی تعامل کرد که به صورت فلّه‌ای اصلاح‌طلبان را در دوره‌های مختلف رد صلاحیت کرده است.

نماینده مردم بیرجند در مجلس ششم تصریح کرد: بدون شک اقلیت حاضر در درون جریان اصلاحات تبدیل به «اپوزیسیون» درون گفتمانی شده و تلاش می‌کند از آرمان‌های اصلی جریان اصیل اصلاحات دفاع کند.

رئیسی در حال گفت‌وگوبازی با اصلاح‌طلبان است

آیتی در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص آینده اصلاح‌طلبان در دوران رئیسی، اظهار داشت: سید ابراهیم رئیسی نیز همانند روحانی اصلاح‌طلبان را وارد گفت‌وگوهای سرگرم‌کننده خواهد کرد و هرگز آنها را در جریان حاکمیتی وارد نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید