سفیر سابق آمریکا: جنگ سوریه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد

کدخبر: ۴۵۵۴۲۷
«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه در حاشیه اجلاس دهوک، درگفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «کردستان ۲۴»، تصریح کرد که کشورش سابقه همکاری طولانی با نیروهای پیشمرگه دارد و واشنگتن در سال‌های آینده به همکاری نزدیک با متحدان در منطقه بویژه دولت منطقه کردستان ادامه خواهد داد.
سفیر سابق آمریکا: جنگ سوریه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سفیر سابق آمریکا در سوریه با بیان اینکه حضور ایران در سوریه نباید تهدیدی علیه اسرائیل باشد، گفت، جنگ جاری در این کشور، تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران در وین ندارد.

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه در حاشیه اجلاس دهوک، درگفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «کردستان ۲۴»، تصریح کرد که کشورش سابقه همکاری طولانی با نیروهای پیشمرگه دارد و واشنگتن در سال‌های آینده به همکاری نزدیک با متحدان در منطقه بویژه دولت منطقه کردستان ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هدف آمریکا از حضور در سوریه، ادعا کرد: «ایالات متحده در آنجا هیچ برنامه‌ای جز دو اولویت ندارد: مبارزه با داعش و ارائه کمک‌های بشردوستانه در شمال شرق سوریه و تلاش برای بازخواست در مورد جنایات جنگی دولت سوریه».

فورد در ادامه ادعای خود تصریح کرد: «این جنایات به برقراری صلح در سوریه که نزدیک به یک دهه است در اثر جنگ شدید چندین کشور در آن، از هم پاشیده شده، کمکی نخواهد کرد».

وی در خصوص امکان برقراری آتش‌‌بس در سوریه گفت: «وقتی درباره این موضوع صحبت می‌کنند، مهم‌ترین چیز این است که در شمال غرب سوریه و شمال شرق سوریه این امر اتفاق بیافتد و آمریکایی‌ها از آن حمایت می‌کنند، اما کشورهای دیگر از جمله ترکیه، روسیه و دولت سوریه در این موضوع دخالت دارند، نه تنها آمریکا».

سفیر سابق آمریکا در سوریه در پاسخ به سوالی درباره تلاش برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه، تایید کرد که دولت بایدن امیدی واقعی دارد که سیاست ایالات متحده بتواند ایران را وادار کند که تمام نیروهایش را از سوریه خارج کند. این ایده ای بود که در دولت قبلی مطرح شد. اما دولت بایدن در این زمینه واقع بینانه‌تر به‌نظر می‌رسد.

وی افزود: «کشور شماره یکی که در داخل خاک سوریه به ایران حمله می‌کند اسرائیل است نه آمریکا. البته آمریکایی‌ها از حملات هوایی اسرائیل علیه مقرهای ایرانی حمایت می‌کنند که آخرین آن حمله [ در روز سه‌شنبه پیش] بود اما آمریکایی‌ها معتقدند ایران تمام نیروهایش را از سوریه بیرون نخواهد کشید».

فورد با اشاره به اینکه جنگ در سوریه بر مذاکرات هسته‌ای در وین تأثیری نخواهد گذاشت، گفت: «ایرانی‌ها می‌دانند که شما می‌توانید در مورد یک موضوع مذاکره کنید، حتی در حالی که بر سر آن جدال وجود دارد یا حتی در حال جنگیدن در منطقه‌ای دیگر غیرمرتبط [با پرونده مورد مذاکره] باشید».

این مقام آمریکایی درباره برنامه‌های کشورش برای مقابله با نفوذ ایران در عراق، گفت: «واشنگتن کاملاً دریافته و آگاه است که ایران در عراق و سوریه نقش دارد.با این حال آمریکایی‌ها نمی خواهند حضور ایران در سوریه تهدیدی علیه کشورهای همسایه‌ای مانند اسرائیل، اردن یا ترکیه باشد».

وی بدون اشاره به دخالت‌های مستمر آمریکا در امور عراق که با اعتراض‌های مردمی و مقامات سیاسی این کشور همراه است، در ادامه ادعاهای خود گفت: « آمریکایی‌ها نیز درک می‌کنند که ایران حضور و روابط خود را با عراق حفظ خواهد کرد، اما آنها می‌خواهند تصمیم نهایی در مورد سیاست عراق توسط خود عراقی‌ها گرفته شود نه ایرانی‌ها».

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به مناقشات در همایش صلح و امنیت در خاورمیانه که طی آن به سیاست‌های آمریکا در افغانستان نیز پرداخته شد، گفت: استراتژی آمریکا در آنجا موفق نشد، زیرا معتقد بود که یک شریک قوی افغان دارد، اما به دلیل فساد، چنین شریکی وجود نداشت».

فورد با بیان اینکه روس‌ها می‌توانند از خروج آمریکا از افغانستان انتقاد کنند، همانطور که از بسیاری از سیاست‌های آمریکا انتقاد می‌کنند، گفت: «اما ایده‌های مفیدی که روسیه، چین، پاکستان یا ایران می‌توانند ارائه کنند، چیست؟».

فورد در پاسخ به سوالی درباره متحدان واشنگتن در منطقه گفت: «در سال‌های آینده احتمالاً شاهد همکاری نزدیک آمریکا با متحدان در منطقه، به‌ویژه دولت منطقه کردستان، دولت فدرال عراق در بغداد به علاوه برخی کشورهای حوزه خلیج [فارس] و همچنین اردن و اسرائیل، و امیدوارم روزی ترکیه خواهیم بود».

سفیر سابق آمریکا در سوریه در پاسخ به سوالی درباره حمایت آمریکا از منطقه کردستان به ویژه نیروهای پیشمرگه گفت: «آمریکایی‌ها به برنامه کمک‌رسانی با پیشمرگه ادامه می‌دهند. ما سابقه همکاری طولانی با پیشمرگه داریم و از اولین باری که در سال ۲۰۰۳ به عراق آمدم، در آن زمان با پیشمرگه همکاری داشتیم و از آن زمان تاکنون ادامه دارد».

فورد پایان همکاری آمریکا با پیشمرگه را بعید دانست و تصریح کرد: «این همکاری ادامه خواهد داشت و معتقدم آمریکایی‌ها می خواهند نقش خود را در دفاع از عراق کاهش دهند و مسئولیت بیشتری به نیروهای امنیتی عراق از جمله پیشمرگه در منطقه کردستان بدهند».

این دیپلمات آمریکایی درخصوص توافقنامه سنجار که بین اربیل و بغداد امضا شده و هنوز اجرایی نشده است، گفت: «سنجار یک موضوع پیچیده است، زیرا احزاب زیادی در آن دخیل هستند، به عنوان مثال حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و همچنین نیروهای امنیتی عراق، حکومت منطقه کردستان به سنجار علاقه دارند و یک جامعه ایزدی در این منطقه زندگی می کند».

سفیر سابق آمریکا در سوریه در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: «نکته مهمی که باید درک شود این است که در دولت بایدن، آمریکایی‌ها این موضوع را به عراقی‌ها، چه از منطقه کردستان عراق و چه از سایر بخشهای عراق، واگذار می‌کنند تا پاسخ‌ها را بیابند. این امر تا حدودی با رویکرد آمریکایی که ۱۰ یا ۱۵ سال پیش وجود داشت، متفاوت خواهد بود».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید