طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی قرن، ۶۴۷ سال دیگر

کدخبر: ۴۵۵۶۲۵
اقتصادنیوز: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: تا ۶۴۷ سال دیگر یعنی ۲۰ بهمن سال ۲۰۴۷ خورشیدی چنین مقدار ماه گرفتگی جزئی طولانی نخواهیم داشت.
طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی قرن، ۶۴۷ سال دیگر

به گزارش اقتصادنیوز طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی قرن، ۶۴۷ سال دیگربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مسعود عتیقی در گفتگو با خبر نیم روزی درباره طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی قرن افزود: هم اکنون ماه در نیم سایه زمین قرار دارد و به وقت ایران این ماه گرفتگی تا ساعت ۱۵ و ۳۴ دقیقه ادامه خواهد داشت.

 
وی اضافه کرد: همانطور که در روز‌های گذشته اطلاع رسانی شد در انجمن نجوم آماتوری ایران سعی کردیم مردم را مطلع کنیم که این واقعه در کشور ما قابل مشاهده نیست و این رویداد به وقت ایران ساعت ۹ و ۳۲ دقیقه در وضعیت نور و زمانی که ماه در آسمان غروب کرده آغاز شده، بنابراین طبیعی است این ماه گرفتگی که ۱۵ و ۳۴ دقیقه یعنی ۶ ساعت و ۲ دقیقه کل زمان ورود ماه به نیم سایه زمین و خروج آن از نیم سایه به درازا می‌کشد در حقیقت در مکان‌هایی قابل مشاهده است که در وضعیت شب باشد این زمان یعنی موقعیتی که ماه در آسمان وجود داشته باشد.
 
وی افزود: آخرین بار در ۲۹ بهمن ۸۱۸ خورشیدی چنین رویدادی اتفاق افتاده و تا ۶۴۷ سال دیگر یعنی ۲۰ بهمن سال ۲۰۴۷ خورشیدی چنین مقدار ماه گرفتگی جزئی طولانی نخواهیم داشت.
 
عتیقی گفت: طولانی بودن آن صرفاً عبور ماه از سایه زمین هست و چیزی حدود سه ساعت و نیم مدت زمانی هست که طول می‌کشد تا ماه از سایه زمین عبور می‌کند. البته شمال و غرب افریقا؛ غرب قاره اروپا و همینطور نیمه شرقی و بخش اعظم نیمه شرقی قاره آسیا بخش‌هایی از این ماه گرفتگی را می‌توانند مشاهده کنند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید