شناسایی نوع جدید ویروس کرونا با قدرت سرایت بالا

کدخبر: ۴۵۷۲۱۸
سویه جدیدی از ویروس کرونا به تازگی در کشور آفریقای جنوبی شناسایی و موجب نگرانی شده است.
شناسایی نوع جدید ویروس کرونا با قدرت سرایت بالا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران آفریقای جنوبی می‌گویند سویه جدیدی از ویروس کرونا که به تازگی در این کشور شناسایی و موجب نگرانی شده است به دلیل جهش‌های زیاد، می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را با چالش مواجه کند.

خبر خوش کرونایی/ خروج ایران از وضعیت قرمز پس از ۲۸۹ روز!

گفته می‌شود این سویه جدید دارای جهش‌های زیادی است و می‌تواند عامل افزایش شدید موارد ابتلا در آفریقای جنوبی باشد.

گونه تازه شناسایی شده در آفریقای جنوبی فعلا با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ مشخص می‌شود اما بعید نیست سازمان جهانی بهداشت به زودی مانند سویه‌های بتا و دلتا یک نام یونانی برای آن انتخاب کند.

وزیر بهداشت آفریقای جنوبی سویه جدید را "به طور جدی نگران‌کننده" خوانده و احتمال می‌دهد این ویروس عامل افزایش تصاعدی موارد جدید ابتلا در این کشور در هفته‌های اخیر باشد.

او می‌گوید: این مسئله بسیار توجه‌برانگیز است که چطور پس از ماه‌ها که شمار موارد ابتلا به نسبت پائین بود در روزهای گذشته تعداد مبتلایان با سرعت افزایش یافته است.

گفته می‌شود تاکنون مواردی از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در جمهوری بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا و در هنگ‌کنگ در میان مسافرانی بازگشته از آفریقای جنوبی مشاهده شده است.

به گزارش دویچه وله،‌ با افزایش شدید موارد جدید ابتلا در برخی کلان‌شهرها مانند پورتوریا و ژوهانسبورگ، پزشکان و متخصصان در سرتاسر آفریقای جنوبی مشغول بررسی نمونه‌ها شدند تا سرانجام سویه جدید ویروس کرونا را شناسایی کردند.

تا کنون منشاء احتمالی این سویه جدید ناشناخته مانده است و موارد ابتلا به آن تنها در آفریقای جنوبی و مسافران این کشور در مناطق دیگر مشاهده شده است.

به گفته پژوهشگران سویه جدید ویروس کرونا تا کنون دست‌کم ۱۰ جهش داشته است. تعداد جهش‌ها در سویه دلتا که قدرت سرایت بسیار زیادی دارد تا کنون دو مورد و در سویه بتا سه مورد بیشتر نبوده است.

متخصصان علوم پزشکی احتمال می‌دهند سویه تازه شناسایی شده از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه دلتای ویروس کرونا برخوردار باشد و سیستم دفاعی بدن را شدیدتر به چالش می‌کشد و تضعیف می‌کند.

روز چهارشنبه (۲۴ نوامبر) بیش از هزار و ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و موارد ابتلا در ابتدای این ماه حدود ۱۰۰ مورد بیشتر نبوده است.

سال گذشته سویه بتای ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده بود. این کشور با نزدیک به ۶۰ میلیون نفر جمعیت، با ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۸۹ هزار و ۶۰۰ قربانی در میان مبتلایان به کووید۱۹ درگیرترین کشور قاره آفریقا با پاندمی کرونا به شمار می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید