نتایج یک نظرسنجی نشان داد؛

چرا برخی افراد واکسن نمی‌زنند؟

کدخبر: ۴۵۸۰۰۸
براساس یافته‌های آخرین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۸۴.۲ درصد پاسخگویان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و تنها ۱۵.۸ درصد واکسن کرونا نزده‌اند. ولی دلایل آنها برای واکسن نزدن چیست؟
چرا برخی افراد واکسن نمی‌زنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، موج ششم نظرسنجی پژوهشگاه درباره دیدگاه مردم ‌در خصوص کرونا، آبان ۱۴۰۰ با  حجم نمونه ۲۱ هزار ۱۲ نفر از  افراد بالای ۱۸ سال به بالای ساکن در شهر و روستاهای کشور و به‌صورت تلفنی انجام شده است.

به استناد این نظرسنجی، ۱۳.۹درصد افرادی که واکسن نزده‌اند، چنین استدلال کرده‌اند که به واکسن‌های موجود اعتماد ندارند و از عوارض واکسن می‌ترسند. ۱۱.۳ درصد از این افراد نیز ابتلا به کرونا و گذراندن دوره نقاهت را دلیل واکسن‌نزدن اعلام کرده‌اند. ۱۰.۷ درصد نیز بیان کرده‌اند که اعتقادی به واکسن‌زدن ندارند.
‌موج ششم نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره دیدگاه مردم در خصوص کرونا نشان می‌دهد مردم همچنان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با این اپیدمی اهتمام می‌ورزند. به استناد این نظرسنجی، حدود ۶۳ درصد پاسخگویان به صورت کامل فاصله فیزیکی با دیگران را رعایت می‌کنند.

۸۳.۴ درصد آنان نیز همچنان به  دست‌وروبوسی نکردن با اطرافیانشان پایبند هستند. ۸۴.۲ درصد افراد نیز کاملاً از ماسک استفاده می‌کنند و ۹۲ درصد شست‌وشوی دست‌ها را جدی می‌گیرند.
‌به استناد این نظرسنجی ۶۷.۵ درصد پاسخگویان، شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن وسایل خریداری‌شده از بیرون را به‌صورت کامل رعایت می‌کنند. حدود ۵۲ درصد افراد پاسخگو نیز رفت‌وآمد با اقوام و آشنایانشان را به‌خاطر شرایط کرونایی کاهش داده‌اند؛ البته این دستورالعمل بهداشتی کمتر از سایر پروتکل‌ها از سوی پاسخگویان رعایت شده است.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی این ویروس در کنار دیگر ابعاد آن پرداخته است. در بعد فرهنگی نگاه به چگونگی گذران اوقات فراغت مردم در ایام خودقرنطینگی در اوایل این اپیدمی و با کاهش برخی محدودیت‌ها بررسی رفتارهای فراغتی مردم ایران یکی از عمده¬ترین مسائل بررسی شده بوده است.  
در بعد اجتماعی موج سوم این مجموعه نظرسنجی به بررسی ابعاد روحی و روانی جامعه ایران در دوران کرونا اختصاص یافت. در مجموع گزارش‌های نظرسنجی کرونا که توسط مجموعه پژوهشگاه اجرا شده است در دو بخش در بازه‌های زمانی مختلف به مساله همه‌گیری کرونا پرداخته است.

پس از موج اول که در فروردین ۱۳۹۹ اجرا شد، در پنج موج بعدی مجموعه‌ای از سوالات روندی به بررسی رعایت شیوه  بهداشتی توسط مردم، اعتماد به مسئولین و سیاست‌های کنترل بحران، منابع کسب اخبار مرتبط با کرونا، میزان ابتلا به کرونا، نگرانی از ابتلا به کرونا و پیشبینی پایان‌پذیری دوران کرونا اختصاص یافته است. همچنین از موج دوم در کنار سوالات روندی به بررسی پرونده های مرتبط با این شرایط اختصاص یافت. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، در موج دوم زیست مجازی ایرانیان در عصر کرونا، در موج سوم مسائل روحی و روانی جامعه ایران، در موج چهارم اوقات فراغت در عصر کرونا، در موج پنجم تمایل به واکسینه شدن و در موج ششم تزریق واکسن کرونا و تغییر سیاست‌های کنترلی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
به غیر از موج اول مجموعه نظرسنجی کرونا (که در سطح مراکز استان ها بود) دیگر موج های اجرا شده در سطح ملی و با تعداد نمونه بالای دو هزار نفر در سطح شهر و روستا اجرا شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید