نماینده ویژه ایران در امور افغانستان: موضوع درگیری با طالبان در مرزهای شرقی با یک تماس حل شد

کدخبر: ۴۵۸۹۲۴
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با اشاره به درگیری‌های روز چهارشنبه در مرزهای شرقی گفت: با کابل تماس گرفته شد تا جلوی تیراندازی‌ها گرفته شود.
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان: موضوع درگیری با طالبان در مرزهای شرقی با یک تماس حل شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سرکنسول پیشین کشورمان در این کشور درباره حمله به مساجد شیعیان در افغانستان می‌گوید: داعش و طالبان به خون یکدیگر تشنه اند، زیرا داعش نیرو‌های زیادی از طالبان را کشته است. داعش از مرز پاکستان وارد افغانستان می‌شود.

این دیپلمات کشورمان معتقد است داعش از لحاظ ایدئولوژی جزو سلفی‌های تندرو و وهابی‌های تندرو است، ولی طالبان اینگونه نیستند، برخی از مفتی‌های طالبان تحصیل کرده سعودی اند؛ و به همین دلیل برخی از مفتی‌ها تندرو هستند، اما در طیف وهابیت قرار نمی‌گیرند. این‌ها دنبال اجرای شریعت فقه حنفی اند.

کاظمی می‌گوید شاید این افراد در جریان حکمرانی به شخصیت‌های سیاسی تبدیل شوند.

سرکنسول پیشین کشورمان در افغانستان در خصوص انفجار‌های اخیر در مساجد شیعیان هم می‌گوید طالبان وقتی بر افغانستان مسلط شد نسبت به قبل ثبات و امنیت به وجود آمد؛ و این برای طالبان امتیاز محسوب می‌شد، بنابراین آمریکا چند انفجار را در مساجد شیعیان انجام داد تا این امتیاز امنیتی را از آن‌ها بگیرد و عملیات‌هایی را علیه شیعیان انجام داد تا میان شیعه و سنی جنگی راه بیندازد. اگر این انفجارها کار طالبان بود موضع کشور ما هم قطعا تغییر می‌کرد.

سفیر پیشین کشورمان در افغانستان درباره درگیری روزهای گذشته در مرزهای شرقی کشورمان گفت: با کابل تماس گرفته شد تا جلوی تیراندازی‌ها گرفته شود و موضوع حل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید