هشدار مقام ارتش به دزدان دریایی

کدخبر: ۴۵۹۵۲۹
امیر دریادار دوم ابوالفتح بقایی روز یکشنبه به یاد هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان گفت:همکاران ما هم‌اکنون بر روی شناورها و ناوهای رزمی حضور دارند و برای خدمه کشتی‌های تجاری و نفت کش مایه دلگرمی هستند.
هشدار مقام ارتش به دزدان دریایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون نیروی دریایی ارتش از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و بین المللی در برابر دستبرد دزدان دریایی محافظت می‌کند.

امیر دریادار دوم ابوالفتح بقایی روز یکشنبه به یاد هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان افزود:همکاران ما هم‌اکنون بر روی شناورها و ناوهای رزمی حضور دارند و برای خدمه کشتی‌های تجاری و نفت کش مایه دلگرمی هستند.

وی ادامه داد: دراین مدت افزون بر ۱۰ هزار فروند نفت کش و کشتی‌های تجاری توسط نداجا با موفقیت اسکورت شد و این نیرو اجازه نداد اقتصاد کشور دچار مشکل شود، هم‌اکنون به چرخه اقتصاد کمک می‌کند.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:اگر دزدان دریایی به این کشتی‌ها حمله کنند تفنگداران و شناورهای رزمی ارتش راهبردی جمهوری اسلامی ایران بی‌درنگ خود را به محل رسانده از کشتی‌های کشورمان در برابر متجاوزان حمایت می‌کنند و بسیار با دزدان دریایی درگیر شده‌ایم.

امیر دریا دوم بقایی تصریح کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲ عملیات بی‌نظیر و بزرگ در دهه ۹۰ انجام داد که در دنیا اثر گذار بود که یکی از آن‌ها عملیات رعد و دیگری عملیات رعد ۲ بود که خبر دادند یک کشتی توسط دزدان دریایی ربوده شده است.

وی یاد آور شد: ۱۳ نفر از دزدان دریایی آن کشتی را تصرف کرده بودند و به سمت آب‌های سومالی می‌بردند، زمانی که به نیروی دریایی ابلاغ شد این نیرو در کمترین زمان با شناور بومی جماران به سمت  حرکت کرد.

فرمانده تکاوران نداجا خاطر نشان کرد: تکاوران و تفنگداران دریایی با توانمندی خود و آموزش‌هایی که دیده بودند و نیروی جسمانی که در طول آموزش‌ها کسب می‌کنند توانستند خود را به بالای کشتی رسانده با دزدان دریایی درگیر شدند.

وی افزود: دزدان دریایی روی پل کشتی بر تکاوران نداجا مشرف بودند و تکاوران و تفنگداران دریایی در سینه کشتی و رودررو با آن‌ها می‌جنگیدند و توانستیم این کشتی را در مدت زمان کوتاه آزاد کرده و ۱۳ نفر دزدان دریایی را دستگیر کرده و به ایران بیاوریم، چنین کاری در دنیا بی‌نظیر بوده و اتفاق نیفاده بود.

وی اشاره کرد: ۲ روز بعد از آن یک کشتی چینی توسط دزدان دریایی ربوده شد که آن را به سمت پایین می‌بردند، این بار هم تکاروان نیروی دریایی درگیر شده و کشتی چینی را آزاد کردند،دزدان دریایی مجبور شدند خود را دستگیر کنند چون که می‌دانستند اگر خود را تسلیم نکنند به طور حتم کشته می‌شوند.

 وی بیان داشت: این اتفاق به‌قدری مهم بود که مورد تقدیر و تشکر مقام‌های رسمی دولت چین قرار گرفت و سفیر آن کشور در تهران به بندرعباس آمده و روی شناور خودشان از نیروی دریایی و تکاوران این نیرو تقدیر رو تشکر کرد.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: دزدان دریایی در گذشته آموزش ندیده بودند و تنها ۲ کلاشینکف داشتند اما اکنون برای مهارت کسب کرده و بهترین سلاح‌ها را دارند.

امیر دریادار دوم بقایی اشاره کرد: دزدان دریایی می‌دانند اگر نزدیک شناورهای ما بشوند زخمی و آسیب دیده می‌شوند و قبل از اینکه این ماموریت به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و انجام شود چند کشتی کشورمان را دزدیدند اما از زمانی که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران حفاظت کشتی‌های تجاری و نفتکش کشور را در خلیج عدن برعهده گرفته دزدان دریایی دیگر نتوانسته‌اند یک کشتی را تصرف کرده و با خود ببرند.

وی ابراز کرد: دزدان دریایی به محض نزدیک شدن به کشتی‌ها با ضربه سخت نیروهای نداجا روبه‌رو می‌شدند و نیروهای مستقر بر ناوها و ناوشکن‌ها اجازه نمی‌دهند تحرضی به کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران انجام شود، تکاوران و تفنگداران دریایی با توانمندی‌ها و آموزش‌هایی که دیده و نیروی جسمانی که در طول آموزش‌ها کسب کرده‌اند به خوبی توانسته‌اند با دزدان دریایی مقابله کنند.

 ماموریت ناو گروه ۷۵ کار بزرگ وعظیم بود

فرمانده تکاوران نداجا در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران کارهایی در این سال‌ها انجام داده که برای اولین مرتبه بوده است که می‌توان به ماموریت ناوگروه ۷۵ اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ ماموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی کار عظیم و بی‌نظیری بود که طی آن برای اولین مرتبه به اقیانوس اطلس قدم گذاشتیم، آمریکایی‌ها قبل از اجرای این ماموریت می‌خندیدند و می‌گفتند با کدام امکانات می‌خواهید این کار را انجام دهید، مگر ایران شناوری دارد که بتواند به اقیانوس اطلس بیاید.

امیر دریادار دوم بقایی افزود: برخی دشمنان می‌گفتند شما نمی‌توانید ۱۵ هزار کیلومتر دریانوردی کنید اما در عمل ثابت کردیم می‌توانیم و سه برابر ۱۵ هزار کیلومتر یعنی ۴۵ هزار کیلومتر را دریانوردی کرده و بازگشتیم.

وی اضافه کرد: شاخ آفریقا را دور زدیم، اقیانوس اطلس جنوبی و شمالی را دریانوردی کرده و وارددریای شمال،و دریای بالتیک و خلیج فنلاند شدیم و به سن پترزبورگ رفته و در رزمایش شرکت کرده و بازگشتیم.

فرمانده تکاوران نداجا تصریح کرد:‌ این حرف نبود بلکه در عمل ثابت کردیم که هرجا نیاز باشد نیروی دریایی می‌تواند برود و به حرفی که می‌زند عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: اکنون دریانوردی در خلیج عدن برای نیروی دریایی به مانند خلیج فارس ساده و راحت است و افزون بر ۱۰ سال است که به دریای سرخ و خلیج عدن می‌رویم و باز می‌گردیم، پرسنل این تجربه را بدست آوردند که به دریانوردی طولانی مدت بروند.

آرزوی رفتن به دریای مدیترانه برآورده شد

 فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: زمانی آرزو داشتیم به دریای مدیترانه برویم اما اکنون دریای مدیترانه عادی است و برای اینکه اقتصاد و تجارت کشور آسیب نبیند ماندگاری طولانی در دریا داریم که نمونه آن دریانوردی ۱۳۳ روزه ناوگروه ۷۵ نداجاست.

امیر دریادار دوم بقایی افزود: این ماندگاری با پشتیبانی، آرامش خاطر و اطمینانی است که خانواده پرسنل برای آنها فراهم کرده اند تا نگرانی از بابت خانه و خانواده نداشته باشند و از سوی دیگر هم این کار به علاقه و انگیزه بالایی نیاز دارد و اکنون با تمام کشورهایی که مرز دریایی دارند هم‌مرز هستیم و راحت می‌توان از طریق دریا به این کشورها سفر کرد.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه آموزش‌های پرسنل توسط مربیان داخلی انجام می‌شود، ابراز کرد: این آموزش‌ها قبل از انقلاب توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد و تعدادی از نیروها هم برای این منظور به سایر کشورها نظیر انگلیس می‌رفتند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه تکاوری قبل از انقلاب اسلامی آموزش‌ها توسط مربیان خارجی در مرکز آموزشی تفنگداران و تکاوران دریایی قمر بنی هاشم منجیل نیروها را آموزش می‌دادند اما نیروی دریایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این توانمندی را بدست آورده و با کمک نیروهای خود آموزش‌های مورد نیاز را به پرسنل داده می‌شود.

امیر دریادار دوم بقایی اضافه کرد: اکنون بهترین مربی و استادان را در کشور داریم که به پرسنل در هر زمینه‌ای آموزش‌های لازم را می‌دهند و در زمینه تکاوری آموزش‌ها در سطح، زیر سطح و هوا انجام می‌شود.

 نیروی دریایی مسوولیت مردم یاری و کمک به مردم هم برعهده دارد

 فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتش فعالیت‌های مردم یاری هم دارد که می‌توان به کمک رسانی در زمین لرزه بم اشاره کرد که آنجا همه نیروهای ارتش حضور یافتند و حتی بالگرد نیروی دریایی در معرض آسیب و پرسنل آن در معرض خطر قرار گرفتند و احتمال شهادت آنها وجود داشت.

 امیر دریا دار دوم بقایی اشاره کرد: نیروهای تکاور نداجا در سیل‌ها و حوادث طبیعی حضور داشته که حضور در سیلاب سیستان و بلوچستان در ۲ سال قبل تنها یک نمونه آن است.

وی ابراز کرد: در زرآباد تعداد از مردم که گرفتار سیلاب شده بودند را با بالگرد نجات داده و به روستای خودشان منتقل کردیم که این کار تقدیر استانداری سیستان و بلوچستان،‌ فرمانداری و بخشداری آنجا را در پی داشت.

وی افزود: در سیلاب گلستان، لرستان و سپس خوزستان رخ داد حضور داشتیم و علاوه‌بر این‌ها فعالیت‌های مردم یاری بسیار دیگری هم داشتیم، در دوره کرونا هم کارکنان متخصص حوزه ش.م.ر (شیمیایی - میکروبی - رادیو اکتیو) حضور به ضد عفونی و گند زدایی خیابان‌های شهر، مدرسه‌ها و اداره‌های دولتی در بندرعباس کمک کردند.

امیر دریادار دوم بقایی ابراز کرد:‌کرونا باعث شده بسیاری از مردم در زمینه معیشت خود آسیب ببینند که نیروی دریایی تلاش کرد به آن‌ها کمک کند و بسته‌های معیشتی بین مردم و نیازمندان توزیع کرد.

وی ادامه داد: در رزمایش ۱۴۰۰ ارتش که در منطقه مکران و استان سیستان و بلوچستان برگزار شد گروه منهدسی با بهره‌گیری از ماشین آلات خود و با کمک شورای شهر و روستا در زمینه جاده کشی برای روستاهایی که مسیر آنها آسیب دیده بود جاده کشی انجام می‌داد.

فرمانده تکاوران نداجا گفت:‌ کارگاه خیاطی داریم که قبل از کرونا به سربازان آموزش می‌دادیم و کیف‌هایی که دوخته بودند را به مدرسه‌ها و دانش آموزان بی بضاعت تقدیم می‌کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید