عجز ثبت‌احوال در ارایه ۱۰ میلیون کارت ملی / دولت الکترونیک چند درصد محقق شد؟

کدخبر: ۴۵۹۸۰۴
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: دستگاه‌ها به دلیل امضاهای طلایی و رویه‌های طولانی هنوز نتوانسته‌اند با ما همکاری لازم را داشته باشند. ثبت احوال در ارایه 10 میلیون کارت عاجز است و هنوز سازمان گمرک نتوانسته است به سرویس جامع تجارت وصل شود.
عجز ثبت‌احوال در ارایه ۱۰ میلیون کارت ملی / دولت الکترونیک چند درصد محقق شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، نشست شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رضا باقری دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد. در این نشست باقری گزارشی از دوره هشتم دولت الکترونیک ارایه داد.

وی با اشاره به سیاست‌‌های دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در این شورا ما موظف هستیم به صورت مستمر و در دوره‌های سه ماهه گزارشی از کیفیت و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است ارائه بدهیم.

وی با بیان اینکه مدل سیاستی برای تبیین دولت الکترونیک مدل اولویت سیاسی است گفت: در مدل اولویت سیاسی چهار زیرمجموعه تعریف شده است این چهار مجموعه عبارتند از دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی. متاسفانه ما در بخش مشارکت الکترونیکی در کشور با چالش مواجه هستیم چرا که پلتفرم های ارایه سرویس به گونه‌ای نیستند که رضایتمندی کاربران را فراهم کنند.

باقری در ادامه با اشاره به گزارش‌های همکاری سازمان‌ها در مرحله هشتم ارزیابی دولت الکترونیک گفت: ‌سازمان بیمه سلامت، سازمان ملی استاندارد ایران ریالشرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فن‌اآری جزو برترین سازمان‌ها در ایجاد دولت الکترونیک هستند.

به گفته وی 40 درصد دستگاه‌های اجرایی در زمینه دولت الکترونیک با ما همکاری کردند.

باقری با بیان اینکه 40 درصد مسیر جلوی راه برای تحقق دولت الکترونیک فراهم شده است گفت: 60 درصد این مهم در پیچ و خم دستگاه‌های اجرایی و رویه‌های سنتی دستگاه‌ها معطل مانده است به همین دلیل نتوانستیم به جایگاه‌های اصلی خود  در این زمینه برسیم.

وی در ادامه با معرفی 10 دستگاه برتر در زمینه دولت الکترونیک گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت امور اقتصاد و دارایی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو 10 دستگاه برتر هستنتد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دستگاه‌های برتر در کسب امتیاز دولت کاربر محور گفت:‌ پست بانک ایران شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان بنادر و دریانوردی جزو دستگاه‌های برتر دولت کاربر محور قرار می‌گیرند.

به گفته وی وزارت دادگستری آخرین رتبه را در کسب دولت الکترونیک کسب کرده است این در حالی است که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بالاترین رتبه را در ایجاد دولت الکترونیک به دست آ‌ورده است. هنوز هیچ دستگاهی نتوانسته است صد در صد خدمات الکترونیک را محقق کند.

وی با بیان اینکه دولت از شش هزار خدمت فقط 161 خدمت را از ابتدا تا انتها الکترونیک کرده است افزود: ما هنوز به سمت یکپارچگی کامل نرفته‌ایم من اگر بخواهم تعریفی از دولت هوشمند ارایه بدهم باید بگویم دولت هوشمند جایی که مردم دنبال ادارات نباشند بلکه این دولت است که از مردم می‌خواهد که به آنها خدمات ارایه بدهد. در حال حاضر در مرحله گذار به دولت الکترونیک هستیم اما در این زمینه گام‌های مثبتی در زمینه هوشمندسازی برداشته‌ایم.

باقری با بیان اینکه زیرساخت‌های دولت برای ارایه سرویس خدمات حاضر است افزود: دستگاه‌ها به دلیل امضاهای طلایی و رویه‌های طولانی هنوز نتوانسته‌اند با ما همکاری لازم را داشته باشند. ثبت احوال در ارایه 10 میلیون کارت عاجز است و هنوز سازمان گمرک نتوانسته است به سرویس جامع تجارت وصل شود.

این مقام مسئول با اشاره به کیفیت خدمات الکترونیکی به تفکیک خوشه‌های خدمت گفت:‌ وزارت راه و تامین  اجتماعی وزارت ارتباطات اطلاعات و وزارت اقتصاد و امور دارایی در اولویت قرار می‌گیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید