متاورس بازار کدام شغل‌ها را سکه می‌کند؟ + فهرست

کدخبر: ۴۶۰۱۱۸
اقتصادنیوز: ویکی‌تماس در گزارشی به مشاغلی که در دنیای متاورس مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد پرداخته است.
متاورس بازار کدام شغل‌ها را سکه می‌کند؟ + فهرست

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: دنیای متاورس درحال حاضر به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بسیاری از ساکنان دهکده جهانی تبدیل شده است اینکه دنیای متاورس چه شکلی بوده و زندگی در آن واجد برخورداری از چه مهارت‌هایی است،به دلمشغولی خیلی از آنها بدل شده است.

راز بزرگی که به زودی از آن رونمایی خواهد شد. اما این دغدغه برای بسیاری از مردم ایجاد شده است که برای ورود و حضور در این عرصه، باید چه مهارت‌هایی را کسب کنند و اصولا چه شغل‌هایی بیشتر خواهان دارد و کدام نیروها امکان پیدا کردن کار را خواهند داشت و به قولی روزگارشان«سکه» خواهد شد یا اینکه چه افرادی بیکار خواهند شد.

همین دغدغه موجب شد تا  معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در بیست و دومین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده نشست « متاورس و مشاغل آینده» میزبان عظیم ربیع‌زاده باشد تا به این ترتیب دورنمایی واقعی‌تر از دنیای متاورس ترسیم شود. متن کامل این نشست در ذیل آمده که خواهید خواند….

پایان محدودیت‌ها

افراد در فضای فعلی اینترنت، دارای محدودیت هستند تا بتوانند به طور همزمان همه با یک نفر صحبت کرده یا یک سند را مطالعه کنند. اما در نسل جدید دفتر کاردر فضای متاوس،  همه در یک فضای سه بعدی حضور دارند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در حال حاضرشما نه تنها شاهد برگزاری جلسه مجازی هستید بلکه شاهد برگزاری جشن تولد مجازی و مهمانی مجازی نیزهستید. همچنانکه درجشن تولد تدارکات متعددی را پیش‌بینی کنید،همین کار را باید برگزاری مهمانی مجازی در متاورس انجام دهید.

حال این سوال مطرح می‌شود که در فضای متاورس قنادی چطور کار خواهد کرد. چطور باید لباس خرید. ما مرتب در حال پیش‌بینی برای شغل آینده خودمان هستیم. آیا کریپتوها باید کار خرید ما را انجام بدهند یا چیز دیگری.

اقتصاد دیتا

شما اطمینان داشته باشید که اقتصاد دیتا در دنیای متاورس مهمترین موضوع دنیای آینده است که اقتصاد بزرگی را شکل می‌دهد. شما در حال حاضر که در حال خرید و فروش ارز هستید در حال خلق ارزش دیتا هستید. این اصل اساسی وجود دارد که من دیتا را در اختیار شما قرار می‌دهم و شما خدماتی را در اختیار من قرار می‌دهید.

«جابجایی ارزش و ارزش بخشیدن» در فضای دیجیتال با دادن اطلاعات رخ می‌دهد همچنانکه ما در اینستاگرام پستی منتشرمی‌کنیم و فردی آن را لایک می‌کند. این فرد ،این پست را لایک می‌کند چون سرگرم شده است .به عبارتی با این کار، آن پست ارزش‌‌گذاری می‌شود.

آینده اینستاگرام

این آینده اینستاگرام است که در آن پرداخت خرد صورت بگیرد. شما با پول دیجیتال ،پرداختی را انجام خواهید دادید تا پستی آموزشی را مشاهده کنید. امکان دارد که شما آموزشی را ببینید و در زندگی استفاده کنید،بعدا این پول از حساب شما کسر خواهد شدو شما نیازی به پرداخت ندارید.

قرارداد هوشمند

بلاکچین از طریق قرارداد هوشمند پول آن را دریافت می‌کند.  شما قراردادی را می‌بندید تا در برابر دریافت آموزش… پولی را پرداخت کنید .

امکان دارد که شما در برابر اموزش دریافت شده، در آزمونی قبول شوید به صورت اتوماتیک‌وار از حساب شما  پول کم خواهد شد. دیگر لازم نیست که شما قرارداد کاغذی را ببندید.  این آینده قریب‌الوقوع است و ما در حال شبیه‌سازی هستیم.

عناصر اصلی متاورس

چند عنصر اصلی  در متاورس وجود دارد . یک اصل وجود، NFT است.  فرض کنید که یک نقاش معروف یک اثر را (تنها یک بار) کشیده شده است. این اثرواجد مالکیت معنوی است.  در نهایت  دست به دست می‌شود.اما مالکیت معنوی آن حفظ می‌شود.

در دنیای متاورس تمام چیزهای تولید شده مالکیتش از طریق NFT حفظ خواهد شد. تمام این آثار تبدیل به توکن خواهد شد و امکان جابجایی وجود دارد. همین امروز گرافیست‌های ایرانی وجود دارند که اثرهایی را در فضای دیجیتال خلق کرده و به اشتراک گذاشته و به فروش می‌رسانند.

من درمورد مهمانی مثال زدم که افرادی باید لباس تولید کنند.  در حال حاضر،کمپانی بزرگ نسخه اختصاصی لباس و به عبارتی توکنیاز شده،برای شما تولید کرده و به شما می‌فروشند.

متاورس

رد و بدل کردن دیتا دربرابر پول

پول رایج در این دنیا بر اساس دیتا است. دولت در این مورد دخالتی در آن نداشته و نمی‌تواند آن را کنترل کند. در این فضای دیجیتال همه چیز فروخته می‌شود. حتما شنیدید که زمینی یا کشتی تفریحی فروخته شده است. اینکه چه فردی تولید کرده است،من نمی‌دانم. احتمالا فردی که گرافیست بوده است این کار را انجام داده است. اینکه چرا خریده است ، من نمی‌دانم.

قطعا پولداری است که دوست دارد،فرهنگ فضای مجازی و متاورس را توسعه دهد. حتما به خاطر دارید که اولین توئیت جک دورسی تبدیل به توکن شد و یک ایرانی آن را خرید.

این توکن به هیچ وجه قابلیت جعل ندارد. شما امکان جعل این موضوع را ندارید. بستر بلاکچین را نشان داده و ثابت می‌کنید که مالکیت آن برای شما است.

در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ در حال ورود به دنیای متاورس هستند. حال این سوال مطرح است که  آیا طر‌اح‌های ایرانی درصدد نیستند تا ورود خودشان را به این فضا استارت بزنند. در پاسخ باید گفت، تمام برندهای بزرگ ایرانی در حال ورود به این فضا هستند. همه ما باید دنبال این باشیم که چطورمی‌توانیم وارد این فضا بشویم.

شغل‌های آینده

جهاد دانشگاهی باید به فکر آموزش مدیران فردا باشد و متاورس  را با حساسیت دنبال کند. حال چه شغل‌هایی شکل خواهد گرفت؟ پاسخ یک کلام است همه شغل‌ها. این را درنظر بگیرید که برای برگزاری جشن تولد از تولید کننده لباس تا قنادی مورد نیاز است و تمام این شغل‌ها باید به فضای متاورس منتقل شود.

یک پایه دنیای متاورس،گیم و بازی است. همه ما از زمان آتاری تا کنون بازی را تجربه کردیم. اما گیم‌های امروزی بیش از حد تعاملی است. چاقی و لاغری شما بر روی آواتار اثر خواهد گذاشت.

شما زمانی که آواتار ساخید احتیاج به باشگاه بدنسازی دارید. شاید شما به باشگاه بروید تا بدنتان رو فرم بیاید.  گاهی نیازی نیست که آواتارتان به باشگاه رفته و دمبل بزند.

بهتر است تا تغییری در فضای اجتماعی ما رخ بدهد و این دو فضا به هم پیوند بخورد . شما از الان می‌توانید یک کمپانی برای خودتان تاسیس کرده و بیزینس خودتان را ترویج کنید.

شما اطمینان داشته باشید که در آینده ناچار هستید تا این کار را انجام بدهید. متاورس فضای شبیه سازی شده با دنیای گیم است و همه ما در حال سناریونویسی هستیم.

متاورس

کارآگاهان وب

وقتی شما در دنیای متاورس  ورود می‌‌کنید کلی دیتا رد و بدل می‌شود. در دنیای آینده، کارآگاهان وب خواهید داشت. ما از کارآگاهان وب استفاده کردیم تا در مورد یک خواستگار تحقیق کنیم زیرا کلیه ارتباطات کاری یا تعاملات دیجیتالی در این فضا صورت می‌گیرد. این کار در آینده به شدت پرطرفدار است.

تحقیقات بازار

الان کمپانی‌ها تحقیقات بازار،این کار را در فضای فیزیکی انجام می دهند تا علایق افراد را متوجه بشوند اما در آینده ،ارزیابی دیجیتال و روانشناسی دیجیتال صورت خواهد گرفت تا به این ترتیب بهترین سرمایه‌گذاری انجام شود.

تولید محتوا

تولید محتوای دیجیتالی در آینده خیلی ارزشمند است. این کار بر بستر بلاکچین انجام می‌شود و تولید محتوای آموزشی شغل پر طرفداری خواهد بود. شما محتوا تولید کرده و آن را می‌فروشید.

اطلاعات شخصی

شما از پرسنال دیتای شخصی خود می‌توانید کسب درآمد کنید. وقتی اینستاگرام را نصب کردید. اطلاعات خود را به در آنجا به صورت رایگان به اشتراک گذاشته و خدمات آموزشی دریافت می‌کنید.

در آینده نزدیک، اپلیکیشن‌ها در برابر اطلاعات سلامت شما پول پرداخت خواهند کرد. این یک از تجارت‌های آینده است زیرا  کمپانی‌های بزرگ به اطلاعات سلامت افراد نیاز دارند و این اطلاعات را می خرند. این اطلاعات در همه جا کاربرد دارد. فروش اطلاعات شخصی یک شغل بسیار مهم است.

تورلیدر مجازی

تورلیدر مجازی یک شغل بسیار مهم آینده است، شما در آینده قادر هستید تا با عینک VRیک تور لیدر بگیرید تا شما را راهنمایی کند این مثل تماس تصویری نیست.

فضای متاورس، خیلی تعاملی‌تر است. یعنی اینکه تور لیدرتان در کنار شما قرار گرفته و شما با او قدم می‌زنید. امکان دارد که شما با دوستانتان در شهرهای مختلف به کمک یک عینک بتوانید همزمان به یک مکان مشترک،سفر کنید این اتفاق مهم، قطعا رخ خواهد داد. الان زیرساخت آن فراهم شده است.

پردازشگر اطلاعات

پردازش حجم بالای اطلاعات در آینده به شغل بسیار مهمی تبدیل خواهد شد . فعلا این کار مصرف عمومی پیدا نکرده است. به زودی، کامپیوترهای کوانتومی وارد بازار خواهد شد و ما به تحلیلگرهایی نیاز داریم که این اطلاعات را بتوانند تحلیل و آنالیز کنند. الان ما در این وبینار هریک شرایط خاصی داریم .

اما اطلاعاتی از شرکت کنندگان در دست نیست. نمی دانیم که وضعیت سلامتی شما چیست اینکه وضعیت دیسک کمرتان چطور است.

در آینده نه چندان دور، صندلی شما متصل به اینترنت بوده و اطلاعات سلامت شما را منتقل می‌شود حتی می‌توان این نکته را بررسی کرد که شما چقدر به این سخنرانی گوش داده‌اید.

ما به تحلیلگرانی نیاز داریم که این حجم از دیتا را آنالیز کرده و تحلیل کند. بخشی را هوش‌صنوعی و بخشی را  کامپیوترهای کوانتومی انجام می‌‎‌دهند اما باید دقیق‌تر بررسی شود.

بازیافت اطلاعات

در دنیای متاورس، دیتای تمیز و کثیف وجود دارد. یک سری شبیه زباله است … فضای دیتا در آینده به بازیافت کننده دیتاهای پرت نیاز دارد.

وکیل دیجیتال

ما  در متاورس به وکیل دیجیتال نیاز داریم. به کرات ممکن است شما با ویدئو فیک و شبیه سازی شده مواجه شوید. همین نکته امکان دارد که بتواند یک زندگی را به هم بریزید. در این صورت  شما به وکیل‌هایی نیاز دارید که بتوانند صحت این موضوع را بررسی کنند.

شغل بین رشته‌ای

شغل‌های آینده نیازمند تخصص بین رشته‌ای هستند. جامعه ما محتاج مدیران بین رشته‌ای است. شما باید در حوزه‌های مختلف تخصص داشته باشید .

متاورس

گیم‌ها

گیم، ترند بسیار مهمی است که شما می توانید از بازی بلاکچینی کسب درآمد بکنید. حتما یادتان هست که ما در زمان بچگی کارت بازی می‌کردیم.

الان شما  یک بازی بلاکچینی دارید که… بازیکنان یک کارت یونیک و NFT  دارند که با افت و خیز بازیکن بالا و پایین می‌رود. حال این سوال مطرح است که چه افرادی می‌توانند از این فضا سود ببرند. افرادی موفق می‌شوند که بتوانند ستارگان آینده را پیش‌بینی کنند.

من یادم است که بسیاری ستاره شدن مسعود شجاعی را پیش‌بینی کردند. از مدتها پیش، این نکته تو ذهن من باقی ماند و این اتفاق بعدا رخ داد. فرض کنید که اگر سالها پیش یک کارت و NFT صادر می‌شد و من  آن کارت را می‌خریدم و بعد می‌فروختم، قطعا پولدار می‌شدم .

این کار در حال حاضر در حال رخ دادن است و  این فضا تبدیل به بیزینس شده است. بچه‌ها می‌توانند تکنیک بازی خود را به صورت لایو نشان داده و کسب درآمد کنند. به همین دلیل اصلا مانع بازی کردن بچه‌ها نشوید.

متاورس

دستکاری ژنتیکی

شما پروژه کریپتو کیتیز را دیدید که شما DNA گربه را طراحی کرده و بعد با آن بازی می‌کنید وقتی شما DNA را پردازش می‌کنید در واقع یک کار یونیک انجام دادید که به نسل بعد منتقل می‌شود. اگر شما بتوانید ژن خوبی را طراحی کنید بعدا می‌توانیداز این کار  پول درآورید.

اطمینان داشته باشید که بسترهای نرم‌افزار همه با هم ادغام خواهند  شد . گربه‌ای شما در سند باکس و دیسترالند به یک فضا منتقل خواهد شد. امروز بالای ۸۰ درصد از نرم افزارها قابلیت انتقال دیتا به یکدیگر را  دارند. این مرزبندی از بین رفته است. طراحی ژنتیک کار بسیار پرکاربرد آینده است.

برنامه‌نویس

در دنیای متاورس همه باید برنامه‌نویس باشند. شما اگر می‌خواهید اطلاعات پزشکی را آنالیز کنید باید برنامه‌نویس باشید. بنابراین پزشکی که این هنر را ندارد ،موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید