​خوردن این خوراکی‌ها هنگام آلودگی هوا ممنوع!

کدخبر: ۴۶۰۷۸۷
اقتصادنیوز: متخصص طب ایرانی تاکید کرد که در ایام الودگی هوا از خوردن غذاهای دیرهضم و سنگین باید خودداری کرد .
​خوردن این خوراکی‌ها هنگام آلودگی هوا ممنوع!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، ناصر رضایی پور متخصص  طب  ایرانی درباره  تغذیه  مناسب در مواقع  آلودگی هوا  گفت: از خوردن غذاهای غلیظ کننده خون و مواد بدنی و سودا زا و دیرهضم و سنگین و مضر برای گوارش و کبد باید پرهیز کرد. به عنوان مثال می‌توان به غذاهایی همچون آش رشته و شله قلمکار، حلیم، کله پاچه، فست فودها و غذاهای چرب و فرآوری شده، سوسیس و کالباس، لازانیا، ماکارونی، پنیر پیتزا و قارچ و کنسرو و نوشابه‌ها اشاره کرد.

وی توصیه کرد: به جای غذاهای سنگین می‌توان غذاهای سبک ایرانی مثل سوپ و آشی که در آن از جو و  برنج  در کنار سبزی فراوان، شلغم و هویج رنده شده و کمی چاشنی ترش مثل زرشک و آلوبخارا و تمبر هندی استفاده شده را مصرف کرد. همچنین  زرده تخم مرغ  عسلی، فرنی، شله زرد، حریره بادام و شیربرنج هم غذاهای سبکی هستند که استفاده از آنها موجب تولید مواد خوب در بدن می‌شود.

این متخصص طب ایرانی توصیه کرد: در مصرف سالادها باید احتیاط شود و تا جایی که ممکن است پیش از غذا خورده شوند و همراه غذا خورده نشوند. از سالاد کاهو نباید همراه غذاهایی که قالب آنها  گوشت  است استفاده شود.

سالادهایی که مزاج معتدل مایل به گرم دارند مثل جوانه، هویج رنده شده، کرفس و  روغن زیتون  و سبزی جعفری و ریحان و آب نارنج، رب انار، حتی سیب درختی و کشمش و مویز سالادهای خوبی هستند. باید به این نکته توجه داشت که تا حد امکان باید اجزای سالاد زیاد نباشد.

 

رضایی پور افزود: کلم مزاج گرم دارد ولی وقتی به صورت خام مصرف می‌شود پس از مدتی موجب افزایش غلظت مواد معدنی در بدن می‌گردد. تا جایی که ممکن است باید از کلم‌های پخته شده و بخارپز استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اگر فردی کم خونی یا مشکل قلبی و عروقی دارد می‌تواند از  مغز  بادام و شیره  انگور استفاده کند و برای افراد افسرده دمنوش گل گاوزبان به همراه سنبل طیب و بهارنارنج توصیه می‌شود. دمنوش آویشن و عناب هم می‌تواند سطح ایمنی بدن را بالا ببرد و از غلظت خون بکاهد. اما نکته مهم این است که برای استفاده از دمنوش‌ها حتما باید با متخصص مشورت کرد.

وی در خصوص افرادی که خشکی چشم دارند گفت: این افراد می‌توانند برای رفع خشکی چشم در فصل پاییز، دمنوش گل ختمی را در چشم بچکانند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید