سرانجام طرح صیانت از فضای مجازی به کجا رسید؟

کدخبر: ۴۶۱۵۴۰
طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در کمیسیون مشترک در حال بررسی بود پس از چند جلسه بحث و بررسی، با رای کمیسیون مشترک بررسی کننده این طرح برای بررسی های بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس برگشت خورد.
سرانجام طرح صیانت از فضای مجازی به کجا رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با بیان اینکه کمیسیون بر تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی اصرار دارد، گفت: اما اصرار کمیسیون بر تصویب درست، منطقی و همراه با نظرات کارشناسان می‌باشد.

مهرداد ویس‌کرمی درباره سرنوشت طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: هنگامی که کمیسیون مشترک قصد داشت وارد بررسی کلیات طرح بشود نامه ای از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر نقطه نظرات این وزارتخانه ارجاع شد و درخصوص اینکه این نقطه نظرات باید در طرح دیده شود هیچ اختلاف نظری در کمیسیون وجود نداشت اما  دو برداشت در کمیسیون مطرح شد.

وی ادامه داد: یک برداشت این بود که باید طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه، طرح را به مرکز پژوهش ها ارجاع دهیم تا بررسی طرح در آن جا به مدت یک ماه و نیم تعیین تکلیف شود و سپس نظر مرکز پژوهش ها منتقل شود، البته افرادی که این برداشت را داشتند، اغلب به صورت آشکار و پنهان با کلیات طرح نیز مخالف بودند.

وی افزود: اما برداشت دوم این بود که اصل ۸۵، تعیین تکلیف طرح را کلا به کمیسیون واگذار کرده است و وارد جزئیات موضوع نشده است، نظر من هم این بود که بر اساس آیین نامه مجلس و اصل قانون اساسی، مجلس به صورت کلی برای بررسی طرح و تعیین تکلیف آن به کمیسیون وکالت داده و در پایان قانون مصوب کمیسیون باید به صورت آزمایشی اجرا شود.

دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیان کرد: بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی طرحی که به کمیسیون مشترک می رود تصمیم گیری درباره آن به صورت کلی با کمیسیون مشترک خواهد بود و بر اساس قانون حرف آخر در قانون گذاری با کمیسیون های مجلس و صحن مجلس شورای اسلامی می‌باشد و مرکز پژوهش ها و بخش خصوصی صرفا نقش مشاور را دارند.

وی گفت: در پایان هم با این موضوع موافقت شد که برای جلوگیری از وقت کشی، کمیسیون با اختیارات خود این طرح را به مرکز پژوهش ها ارسال کند و یک نماینده هم از کمیسیون مشترک در جلسات مرکز پژوهش ها حضور داشته باشد تا سریعا پس از پایان بررسی های مرکز پژوهش ها، طرح به کمیسیون بازگردد تا کمیسیون بررسی های خود را ادامه دهد.

دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران درباره اینکه برخی معتقدند با ارجاع این طرح به مرکز پژوهش ها به تدریج شاهد مسکوت ماندن طرح خواهیم بود، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست، اتفاقا بالعکس است و کمیسیون به تصویب این طرح اصرار دارد، اما اصرار کمیسیون بر تصویب درست، منطقی و همراه با نظرات کارشناسان می‌باشد، ممکن است برخی مخالفان امیدی داشته باشند که چنین اتفاقی که اشاره شد رخ دهد، اما خیر چنین چیزی نخواهد بود، همه ما موافقیم که مدیریت فضای مجازی یک بحث حکمرانی است و وظیفه مجلس است که خلاء قانونی این حوزه را رفع کند.

ویس کرمی در پایان گفت: برای ما مهم است ضمن تصویب این طرح به کسب‌وکار مردم ضرری وارد نشود، تلاش است این طرح به صورت صحیح تصویب شود تا کسب‌وکار مشروع مردم در این فضا آسیب نبیند درعین حالی که این بی‌سروسامانی فضای مجازی هم کاهش پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید