سارق ارزهای دیجیتال شناسایی و دستگیر شد

کدخبر: ۴۶۱۸۵۰
اقتصادنیوز: سرهنگ علی قهرمان طالع، رئیس پلیس فتا استان اردبیل اظهار داشت: مجرم سایبری که با تغییر رمز کیف پول دیجیتال دوست خود اقدام به خالی کردن کیف و فروش ارزهای دیجیتال کرده بود، دستگیر شد.
سارق ارزهای دیجیتال شناسایی و دستگیر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: مجرم سایبری که با تغییر رمز کیف پول دیجیتال دوست خود اقدام به خالی کردن کیف و فروش ارزهای دیجیتال کرده بود، دستگیر شد.

سرهنگ علی قهرمان طالع  روز سه شنبه افزود: با مراجعه فردی به پلیس فتا و اعلام اینکه شخصی با تغییر رمز عبور کیف دیجیتال او اقدام به انتقال و فروش ارزهای موجود کرده، بررسی و رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی اظهار کرد: کاراگاهان سایبری با بررسی های اولیه و انجام اقدامات فنی و تخصصی پی بردند که متهم پس از تغییر رمز کیف پول دیجیتال اقدام به انتقال ارزها بین چندین کیف پول کرده و در نهایت بیش از  یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برداشت کرده‌ است. 

او بیان کرد: پس از تجمیع اطلاعات به دست آمده و هماهنگی با مقام قضایی متهم پرونده که دوست شاکی بود، شناسایی و به پلیس فتا دعوت و با تکمیل پرونده در اختیار قانون قرار گرفت.

 رئیس پلیس فتا استان اردبیل توصیه کرد: هموطنان نباید در خصوص ایجاد کیف پول دیجیتال و خرید و فروش ارز به افراد غریبه اعتماد کرده و اطلاعات حساس خود از جمله رمزهای ورود و عبارات بازیابی را در اختیار آنها قرار دهند. 

سرهنگ قهرمان طالع با بیان اینکه مردم برنامه‌های ارز دیجیتال را از سایت رسمی دانلود کنند، گفت: نباید به افراد ناشناس که خود را خبره معاملات ارز دیجیتال در فضای مجازی معرفی می‌کنند ، اعتماد کرد و اطلاعات حساس کیف پول خود را در اختیار آنها قرار داد و باید کلیه رمزهای ورود و عبارات بازیابی را در جای امن نگه داشت و همه تنظیمات امنیتی را نیز برقرار کرد تا زمینه سوء استفاده شیادان سایبری فراهم نشود.

وی افزود: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این امر مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد.

وی اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتا با توجه به عدم آشنایی هموطنان نسبت به سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی و کلاهبرداری در این زمینه تاکید می‌کنند که شهروندان هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی خودتان را در اختیار سایت یا شخصی قرار دهند و باید بدانند نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل بیان کرد: مردم می‌توانند در صورت داشتن هرگونه ابهام، سوال و یا گزارش در خصوص کلاهبرداری ارز دیجیتال، موراد را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir قسمت مرکز فوریت‌های سایبری و یا تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ اطلاع دهند. 

به گزارش ایرنا، به دلیل اینکه رمز ارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند پس نمی‌توان آن‌ها را در جایی نگهداری کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنها را که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌ها مثل کیف پول کاغذی، کیف پول موبایلی، کیف پول آنلاین و تحت وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که همه آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید.

کیف پول یا همان والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاصی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند. این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال هست و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این نوع کیف پول‌ها ارائه نشده است، البته به شرطی که از جای امن و اصیل تهیه شده باشد. کاربران باید مراقب تبلیغات صرافی‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و تراکنش‌های خود را بعد از بررسی و اطمینان خاطر انجام دهند.

تیتر یک
کارگزاری مفید