ابراز نگرانی پنتاگون از پیشرفت‌های پهپادی ایران

کدخبر: ۴۶۲۲۳۷
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت، برنامه پهپادی ایران در حال توسعه بوده و پهپادهای ایرانی مدام دقیق‌تر و مرگبارتر می‌شوند.
ابراز نگرانی پنتاگون از پیشرفت‌های پهپادی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای از پیشرفت‌های پهپادی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته پهپادهای ایران مدام دقیق‌تر و مرگبارتر می‌شوند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت، برنامه پهپادی ایران در حال توسعه بوده و پهپادهای ایرانی مدام دقیق‌تر و مرگبارتر می‌شوند.

کربی در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مدعی شد: «در حال حاضر برنامه هسته‌ای ایران را داریم و هیچ مشکلی در خاورمیانه نیست که با ایران دارای سلاح اتمی راحت‌تر حل شود».

سخنگوی پنتاگون بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «مذاکرات در حال انجام هستند تا آن‌ها را به برجام برگردانیم که در دوره رئیس جمهور [باراک] اوباما حاصل شد. این مذاکرات در حال حاضر دشوار هستند و نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود».

او در ادامه ادعاهای خود گفت: «جدا از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، آن‌ها در حال انجام فعالیت‌های مخرب در منطقه هستند. آن‌ها در حال توسعه برنامه پیچیده موشک‌های بالستیک هستند و از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و دیگر نقاط منطقه حمایت می‌کنند».

ادعاهای کربی در حالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها ظرف بیست سال گذشته و به بهانه مقابله با تروریسم از به اشغال‌گری در منطقه نقش داشته و موجب تشکیل گروه‌هایی مانند داعش شده‌اند.

این مقام پنتاگون در ادامه ادعاهای خود گفت: «آن‌ها (ایرانی‌ها) تهدیدی برای ناوبری دریایی در منطقه هستند و سر وزارت دفاع در این زمینه شلوغ است. ما چند هفته پیش به بحرین رفتیم و با شرکا و متحدانمان صحبت کردیم. آن‌ها از مسیری که ایران پیش گرفته نگران هستند».

کربی افزود: «جدای از مذاکرات که امیدواریم موفق باشد، باید قابلیت‌ها و منابع خود در منطقه را حفظ کنیم تا با این نوع تهدیداتی که ایران در حال حاضر موجب می‌شود، مقابله کنیم».

او در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت‌های توان پهپادی ایران گفت:‌ «طی چند سال گذشته توان پهپادی ایران پیشرفت زیادی کرده است. آن‌ها مدتی است که از گروه‌هایی در عراق و سوریه حمایت می‌کنند که نیروها و تأسیسات آمریکایی و شرکای عراقی ما را مورد حمله و آزار قرار می‌دهند».

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: «در چند سال اخیر واقعاً شاهد این بوده‌ایم که استفاده از این وسایل پروازی بدون سرنشین یعنی پهپادها، برای انجام این حمله‌ها افزایش یافته و آن‌ها مدام دقیق‌تر و مرگبارتر می‌شوند».

او در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن شهروندان افغان در عملیات پهپادی نظامیان آمریکایی در آخرین روزهای حضور در افغانستان و اعلام پنتاگون برای عدم تنبیه هیچ فردی در این زمینه مدعی شد: «درک می‌کنم که نگرانی‌هایی درباره این تصمیم وجود دارد اما در این زمینه تحقیقاتی مستقل انجام شده است که در آن نیروی هوایی اختیار داشت که هرگونه سوءرفتار یا بی‌توجهی را گزارش کند اما چیزی پیدا نکرد».

کربی افزود: «دو فرمانده در این زمینه دخیل بودند. سنتکام و فرماندهی عملیات‌های ویژه دخیل بودند که آن‌ها هم این حادثه و تحقیقات را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که ناشی از یک اشکال رویه‌ای بوده است. اطلاعات به طور لحظه‌ای به شکل بدی تجزیه و تحلیل شده بودند».

او درباره علت عدم مجازات هیچ فردی در این زمینه گفت: «ما به طور بسیار جامعی این حادثه را بررسی کردیم و باز هم می‌گویم اذعان می‌کنیم که یک ایراد رویه‌ای وجود داشته است اما لزوماً حاکی از این نیست که یک فرد یا افرادی باید پاسخگو قرار گیرند».

سخنگوی پنتاگون درباره تصمیم ادعایی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به اوکراین اذعان کرد: «واقعیت این است که ما نمی‌دانیم که او چنین تصمیمی گرفته باشد. پوتین چنین تصمیمی نگرفته است و این را باور نداریم».

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آمریکا می‌تواند مانع از چنین تصمیمی شود گفت: «باور داریم که می‌توانیم. یک دلیل بزرگ برای اینکه رئیس جمهور بایدن با رئیس جمهور پوتین گفت‌وگو کرد این بود که مطمئن شود او درک کرده که عواقب چنین تصمیمی چه خواهد بود. اما دوباره می‌گویم او چنین تصمیمی نگرفته است».

کربی در پاسخ به این سوال که قدرتمندترین ابزار بایدن برای مقابله با چنین تصمیمی چه خواهد بود توضیح داد: «می‌دانیم که آن دو درباره تحریم‌های سنگین صحبت کردند و اقدامات اقتصادی صحبت کردند که بی‌سابقه است».

یکی از مجری‌های ام‌اس‌ان‌بی‌سی با اشاره به عواقب فلج‌کننده خارج کردن روسیه از سازوکار «سوئیفت» برای اقتصاد آمریکا و جهان پرسید در چه صورت آمریکا ناچار به اجرای چنین تصمیمی خواهد بود؟

سخنگوی پنتاگون پاسخ داد: «چنین تصمیمی از سوی رئیس جمهور بایدن اتخاذ می‌شود و به اقدامات روسیه بستگی خواهد داشت. ما درباره حمله صحبت می‌کنیم که ممکن است گسترده یا محدود باشد یا ممکن است به داخل عمق خاک اوکراین باشد یا نباشد. ما این را نمی‌دانیم اما باز هم می‌گویم او‌ (پوتین) چنین تصمیمی نگرفته است».

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

دولت کی‌یف با حمایت کشورهای غربی به‌ویژه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای مشترک با روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که مسکو بارها حملات نظامیان اوکراینی به شهروندان خود را محکوم کرده و خواستار رفع تنش‌ها از طریق توافق «مینسک» شده است.

با این حال کشورهای غربی به رهبری آمریکا طی هفته‌های اخیر با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

هفته گذشته پوتین هشدار داد طرح این سوال که آیا روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، «تحریک آمیز» است و این کی‌یف و ناتو هستند که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: «نمی‌توانیم نگران دورنمای پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو نباشیم، زیرا بدون شک استقرار نیروهای نظامی، پایگاه‌ها و تسلیحاتی که ما را تهدید می‌کنند، به دنبال خواهد داشت».

پوتین روز جمعه نیز در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در اوکراین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روسیه امروز (چهارشنبه) با «کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و این بسته پیشنهادی را به او تحویل داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید