ایران محور سفر بنت به امارات بود؟

کدخبر: ۴۶۲۲۶۰
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات نسبت به هر گونه اقدامی که حضور اسرائیل را تثبیت کند "هشدار جدی" داد. این سفر در حالی صورت گرفت که دولت او در دوره روی کار امدن دموکرات ها روابط تیره‌ای را با آمریکایی ها تجربه کرده است و دیگر از حمایت های ترامپ خبری نیست.
ایران محور سفر بنت به امارات بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی با اشاره به اینکه سران اسرائیل تلاش می کنند تا با رفت و آمد در منطقه و سایر کشورها حتی مثلا با روسیه نارضایی و ضعف رابطه با آمریکا را جبران کنند گفت: رژیم صهیونیستی درصدد آن است تا کشورهای منطقه را به هیزمی برای آتش منطقه ای تبدیل کند.

نفتالی بنت این هفته راهی امارات شد تا پس از جریان عادی‌سازی روابط با برخی از کشورهای عربی این بار حضوری با یک رهبر عرب دیدار داشته باشد. این در حالیست که تا سال قبل کشورها برای دهه ها در مقابل به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی مقاومت به خرج می دادند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات نسبت به هر گونه اقدامی که حضور اسرائیل را تثبیت کند "هشدار جدی" داد. این سفر در حالی صورت گرفت که دولت او در دوره روی کار امدن دموکرات ها روابط تیره‌ای را با آمریکایی ها تجربه کرده است و دیگر از حمایت های ترامپ خبری نیست. به همین دلیل مقامات رژیم صهیونیستی خود پا پیش گذاشته اند تا با کشورهای عربی از در آشتی در آمده و مسیری را که ترامپ آغاز کرده بود به پایان برسانند. با صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد این سفر و واکنش ایران به گفتگو نشستیم:

آیا بنت با دستور کار ایران به امارات سفر کرد؟

ایران به این سفر واکنش نشان داده و آن را تهدیدی برای خاورمیانه اعلام کرده. ایا این سفر در ادامه اقدامات ضد ایرانی تل آویو دسته بندی می شود؟

این سفر پیرو اقدامات قبلی در برقراری رابطه بین رژیم صهیونیستی و امارات شکل گرفته و نشان دهنده بالا بردن سطح روابط بین این دو است. در دورانی هستیم که منطقه باید در مقابل تهدیدات اسرائیل واکنش نشان دهد نه اینکه از نخست وزیر این رژیم استقبال کند. وقتی که سران این رژیم علیه کشور همسایه امارات تهدیداتی را مطرح می کنند، آنها اصولا و در ابعاد دیپلماتیک نبایست موضعی این چنینی اتخاذ کرده و از نخست وزیر این رژیم استقبال کنند. این اقدامی دوستانه به نظر نمی آید و عقلانیت کمتری در رفتارهای اخیر همسایگان اماراتی دیده می شود.

وزیر جنگ اسرائیل و رئیس موساد اخیرا با دست خالی از واشنگتن برگشتند و به نظر می آید که روابط اسراییل و امریکا مثل دورانی نیست که ترامپ بر سر کار بود. ایا این تلاش برای نزدیکی به کشورهای عربی جبران آن شکستی است که رژیم صهیونیستی در آمریکا خورد؟ به ویژه پس از آنکه درخواست های بنی گانتس و دیوید بارنیا علیه ایران با مخالفت مقام های کاخ سفید مواجه شد؟

روابط بین رژیم صهیونیستی و آمریکا در دوران دموکرات ها همواره با تنش یا با پاسخ های ضعیف تر از سوی ایالات متحده همراه بوده است. این وضعیت در دوران ریاست جمهوری جو بایدن هم تکرار همان وضعیت های قبلی است که در زمان باراک اوباما نیز شاهد آن بودیم. رژیم صهیونیستی نمی تواند هر کاری که خواست در منطقه و جهان بکند و از کشورهای دیگر بخواهد که آنها هم وارد چالش و درگیری شوند و منافع ملی خود را به خاطر خواسته های نامشروع اسراییل فدا کرده و قربانی کنند. سردی روابط بین امریکا و این رژیم محسوس است و به همین جهت   سران اسرائیل تلاش می کنند تا با رفت و آمد در منطقه و سایر کشورها حتی مثلا با روسیه نارضایی و ضعف رابطه با آمریکا را جبران کنند. این بدان معناست که این رژیم می خواهد سایر کشورها را هیزم آتشی کند که تل آویو می خواهد در منطقه بیافروزد. به همین دلیل است که عقلانیت مورد نیاز کشورهای منطقه خواهد بود. چرا که علنی می بیننند که رژیم صهیونیستی سعی می کند که بقیه کشورها را هم به ورطه درگیری و تنش بکشاند.

برخی تحلیلگران معتقدند که اسراییل درصدد متحد شدن با امارات مقابل ایران برای اقدام یا عملیاتی است. نظر شما چیست؟

تعریف گسترده ای از عملیات وجود دارد. ممکن است که عملیات اطلاعاتی جاسوسی یا لجستیکی باشد. یا عملیات دادن سرزمین یا پایگاه و تشکیلات دیگر یا خرابکاری اقتصادی باشد. طبعا ایران مراقب همه این مسائل خواهد بود. اماراتی ها هم باید بدانند که هر نوع حرکت و اقدام و تسهیلاتی که به صهیونیست ها می دهد، خودش را در مرکز و هدف بازدارندگی ایرانی ها قرار خواهند داد.

حضور بنت در امارات به معنای عزم رژیم صهیونیستی برای حضور پررنگ تر در منطقه خاورمیانه و باز کردن جای پای خود در میان کشورهای عربی است؟

بله تلاش اسراییل همین است. همانطور که سعی کردند که مصر و اردن را زیر میز خود بگیرند، درصدد آن هستند تا توان، قدرت و سایر امکانات بقیه کشورهای عربی را نیز صرف چنین اقداماتی کنند. رژیم صهیونیستی به دنبال بهره گیری از نفت کشورهای منطقه است که شامل اکثر کشورهای شورای خلیج فارس می شود و عراق را هم شامل می شود.   در واقع می توان گفت که نقطه ضعف رژیم صهیونیستی  کمبود نفت است. ممکن است ادعا کنند که به امکان استخراج گاز در سواحل فلسطین اشغالی دست یافته اند، اما باید بدانند که سواحل ملک مردم فلسطین و لبنان است که مورد سرقت قرار می گیرد. علاوه بر این سرقت تحت عناوین مختلف و انتقال به دریای سرخ و مدیترانه و ... به دنبال تصاحب نفت هم هستند. آنچه باقی می ماند نحوه رفتار و عکس العمل حکومت های منطقه خواهد بود.

تنش زدایی در روابط کشورهای منطقه با ایران نمی تواند خبر خوبی برای اسرائیل باشد آیا می توان گفت که تل آویو به دنبال سو استفاده از این فرصت برای جلوگیری از گسترش روابط اقتصادی ایران با این کشورها است؟

این اقدامات و رفت و آمدها و ... و وضعیت اقتصادی کلی باید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد. این گونه سفرها موارد بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد. اسراییل از شرایط اقتصادی سواستفاده می کند تا توان اقتصادی این کشورها را به نفع خود جذب کند. همچنین می خواهد از بحران مشروعیتی که دارد فاصله گرفته و ظاهر فعالیت اقتصادی را هم به آن بدهد. این مسیری است که رژیم صهیونیستی به دنبال آن بوده و نفتالی بنت به همین دلیل به امارات را برای سفر انتخاب کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید