مقایسه بودجه نظامی ایران با کشورهای منطقه‌/ بزرگ‌ترین بودجه‌های نظامی دنیا برای کدام کشورها است؟

کدخبر: ۴۶۲۵۹۳
انتشار جزئیات لایحه بودجه سال آینده ایران، امکان مقایسه بخش دفاعی بودجه کشور با دیگر کشورهای منطقه را فراهم کرده و بار دیگر این نکته به‌خوبی نمایان شده است که ایران، در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود، بودجه دفاعی کمتری دارد.
مقایسه بودجه نظامی ایران با کشورهای منطقه‌/ بزرگ‌ترین بودجه‌های نظامی دنیا برای کدام کشورها است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری‌آنلاین، انتشار جزئیات لایحه بودجه سال آینده ایران، امکان مقایسه بخش دفاعی بودجه کشور با دیگر کشورهای منطقه را فراهم کرده و بار دیگر این نکته به‌خوبی نمایان شده است که ایران، در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود، بودجه دفاعی کمتری دارد. مقایسه عددی بودجه، تمام واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهد و شاخص‌های مهم دیگری هم در این زمینه وجود دارد که در مقایسه بودجه‌ها، باید آنها را نیز مدنظر داشت.

با همه اینها، مقایسه بودجه دفاعی ایران (کشوری که عملا از بیشتر کشورهای همسایه خود جمعیت و وسعت بیشتری دارد و مشخصا با تهدیدهای بیشتری مواجه است) با کشورهای منطقه، با هر معیاری این واقعیت را نشان می‌دهد که ایران نسبت به کشورهای منطقه، کمتر در بخش نظامی هزینه می‌کند.

براساس جدول بودجه سال آینده، کل بودجه فصل دفاعی و امنیتی ایران ۱۹۸هزار میلیارد تومان است که با احتساب دلار ۲۳هزار تومانی، معادل ۸.۶میلیارد دلار آمریکاست.

 

بودجه سال۲۰۲۱ بسیاری از کشورها هنوز مشخص نشده و معمولا اطلاعات دقیق، سال بعد منتشر می‌شود، اما رقم بودجه دفاعی ایران در سال آینده که معادل سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ میلادی است، نسبت به بودجه کشورهای منطقه در سال۲۰۲۰ هم کمتر بوده است.

رقبای ایران چقدر بودجه نظامی دارند؟ | مقایسه بودجه نظامی ایران و دیگر کشورها | نمودار رشد بودجه نظامی کشورهای خاورمیانه

 


بزرگ‌ترین بودجه‌های نظامی دنیا 

هیچ کشوری در دنیا، در بودجه دفاعی، حتی به آمریکا نزدیک هم نمی‌شود.  

نزدیک‌ترین رقیب آمریکا در این فهرست، چین است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵۲میلیارد دلار هزینه کرده است. این دو کشور در خارج از این لیست هم رقابت بسیار فشرده‌ای دارند.

در واقع، می‌توان گفت مجموع هزینه‌های نظامی در سراسر دنیا، متاثر از رقابت این دو کشور است.

براساس اعلام مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم که با نام سیپری شناخته می‌شود، کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۹۸۱ میلیارد دلار در بخش دفاعی هزینه کرده‌اند. 

رقبای ایران چقدر بودجه نظامی دارند؟ | مقایسه بودجه نظامی ایران و دیگر کشورها | نمودار رشد بودجه نظامی کشورهای خاورمیانه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید