واکسیناسیون رایگان اتباع افغان علیه کرونا در کشور

کدخبر: ۴۶۳۱۶۶
وزیر بهداشت گفت: پیش از آنکه کمکی از سوی سازمان های جهانی به ما برسد از منابع واکسن خود برای این عزیزان استفاده کرده و همه اتباع افغان را به صورت رایگان واکسینه کردیم.
واکسیناسیون رایگان اتباع افغان علیه کرونا در کشور

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با فیلیپو گراندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و هیات همراه که در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضمن خوش آمد گویی به حضار جلسه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از 40 سال است که میزبان حدود چهار میلیون پناهنده از کشور افغانستان است، گفت: علاوه بر ارائه خدمات انسان دوستانه، موضوع بهداشت و درمان این عزیزان هم برای ما مهم بوده و اهمیت دارد و تلاش می کنیم در این حوزه هم به آنها خدمات لازم را ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران هیچ تفاوتی از نظر ارائه خدمات بین پناهندگان و مردم خود قائل نیستیم، اظهار کرد: همواره تلاش کرده ایم خدمات بهداشتی و درمانی رایگانی را در اختیار این عزیزان قرار دهیم. به عنوان مثال همه عزیزانی که که به کرونا مبتلا بودند به صورت رایگان در مراکز درمانی پذیرش و درمان شدند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: پیش از آنکه کمکی از سوی سازمان های جهانی به ما برسد از منابع واکسن خود برای این عزیزان استفاده کرده و همه اتباع افغان را به صورت رایگان واکسینه کردیم ؛ چرا که براساس تفکر ما در دوران این همه‌گیری کشورهای برخوردار باید کشورهای غیربرخوردار را در جهان کمک کنند که متاسفانه این کار را نکردند. به عنوان مثال تاکنون در آفریقا تنها 6.5 درصد مردم واکسینه شده اند که این نابرابری بین کشورهای برخوردار و غیربرخوردار در جهان است که یک فاجعه ایجاد کرده است و از آنجایی که کرونا را نمی‌شود محدود کرد این امر به کشورهای برخوردار هم صدمه وارد می‌کند.

عین‌اللهی ادامه داد: به عنوان مثال امیکرون از آفریقای جنوبی آغاز شد و کشورهای برخوردار را هم متاثر کرده است که این موضوع نشان می‌دهد برای کنترل پاندمی کرونا باید به صورت جهانی عمل کنیم نه جزیره‌ای و منطقه‌ای. اگر کشوری برخوردار تنها مردم خود را واکسینه کند تضمینی برای اینکه در آینده مردم آن کشور به بیماری مبتلا نشوند، وجود ندارد و پاندمی متوقف نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی بین کشورهای برخوردار و غیربرخوردار، ایرانی و غیرایرانی قائل نیستیم، کرونا یک بیماری همه‌گیر است و همان توجهی که به مردم خود می‌کنیم به اتباع خارجی هم داریم. تاکنون و با همراهی مردم کشورمان 113 میلیون دز واکسن در ایران تزریق شده است و به همه مراکز تزریق واکسن اعلام شده است هرشخصی چه ایرانی و چه غیرایرانی که برای دریافت واکسن به آنها مراجعه کرد حتما از هر نوع واکسنی که تقاضا دارند به آنها تزریق شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه اتباع غیرایرانی بسیار به ایران اعتماد دارند و ما از آنها تشکر می کنیم، گفت: در برخی از مراکز واکسیناسیون که شخصا حضور یافتم و آنها را دیدم از اینکه به دنبال سلامت آنها هستیم، خشنود بودند و ما هم خوشحالیم که توانسیتم برای آنها خدمتی انجام دهیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران از نظر بهداشت و درمان پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم؛ در تمام رشته های علوم پزشکی منخصص، فوق تخصص و فلوشیپ تربیت شده در کشور داریم؛ بسیاری از افراد از کشورهای مجاور علاقه دارند برای درمان به ایران مراجعه کنند و ما با آغوش باز آنها را پذیرا هستیم. امروزه اتباع خارجی بسیار زیادی از کشورهای دیگر به درمانگاه ها و بیمارستان های ما مراجعه می کنند و ما رسم مهمان نوازی را برای آنها به جا می آوریم.

عین اللهی در پایان گفت: گردشگری سلامت  نیز یکی از دستورکارهای ما است و این موضوع را به نحو احسن انجام می‌دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید