روشی جدید در مقاوم‌سازی مخازن ذخیره پالایشگاه

کدخبر: ۴۶۳۱۸۳
اقتصادنیوز: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی متد جدید برای ترمیم و مقاوم‌سازی مخازن ذخیره با استفاده از مواد کامپوزیت ارائه کرده که فرآیند بازسازی را به سه ماه کاهش می‌دهد.
روشی جدید در مقاوم‌سازی مخازن ذخیره پالایشگاه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید مهدی آذرفام مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه روش قدیمی برای ترمیم و مقاوم‌سازی مخازن ذخیره فرآیندی طولانی است که باعث آلودگی هوا نیز می‌شود، گفت: با توجه به مصارف عمده مخازن ذخیره در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های مواد شیمیایی و نقش مهم آن‌ها در نگهداری و ذخیره مواد اولیه یا محصول، عملکرد صحیح و بهینه آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بیان کرد: خوردگی مخازن یکی از مشکلات مهم ذخیره‌سازی محصولات است و نشت مخازن موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست خواهد شد. بر اساس تجارب موجود، به‌کارگیری حفاظت کاتدی نتوانسته است به‌طور کامل مانع از نشت و جلوگیری از خوردگی کف مخازن ذخیره شود.

آذرفام ادامه داد: بسیاری از مخازن ذخیره‌ای که سال‌ها از آن‌ها بهره‌برداری شده است، در قسمت‌های مختلف آن‌ها آسیب مشاهده می‌شود یا دچار خوردگی شده‌اند، با استفاده از مواد کامپوزیت می‌توان کف، دیواره و حتی سقف این‌گونه مخازن را پوشش داده و لایه چینی کرد.

وی بیان کرد: به‌ این‌ ترتیب هم از خوردگی مخزن جلوگیری شده است و هم استحکام سازه مخزن افزایش می‌یابد. با استفاده از این روش حتی می‌توان مخازن با عمر کم و نوساز را که هیچ محصولی از زمان ساخت تاکنون در آن‌ها ذخیره نشده است، با تعداد لایه‌های کم‌تر جهت جلوگیری از خوردگی مخزن پوشش داد.

این فعال فناور افزود: در ایران برای اولین بار است که این روش انجام می‌شود. وقتی می‌خواهیم یک مخزن را مقاوم‌سازی کنیم، اگر روش قدیمی انجام شود، حدود ۲ سال تعمیر طول می‌کشد و در این مدت مواد نفتی سوخته، کلی هزینه مصرف و هوا نیز آلوده می‌شود.

وی اظهار داشت: این دانش، فرآیند تعمیر را به حدود سه ماه کاهش می‌دهد و از خدمات پشتیبانی برخوردار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید