پیام سپاه پاسداران به دشمنان/ انهدام شناورهای دشمن با موشک های ضد زره/ موشک های بالستیک به میدان آمدند

کدخبر: ۴۶۳۵۹۷
رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران که از دوشنبه آغاز شده بود، روز گذشته (سه‌شنبه ۳۰ آذرماه) دومین روز خود را پشت سر گذاشت.
پیام سپاه پاسداران به دشمنان/ انهدام شناورهای دشمن با موشک های ضد زره/ موشک های بالستیک به میدان آمدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران که از دوشنبه آغاز شده بود، روز گذشته (سه‌شنبه ۳۰ آذرماه) دومین روز خود را پشت سر گذاشت. 

سردار نیلفروشان سخنگوی رزمایش گفته بود که قرار است این رزمایش ۵ روز به طول بیانجامد. در این روز نیز سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیرو‌های مسلح حضور داشتند.

پیام رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران

این رزمایش که در ادامه رزمایش‌های سالانه سپاه پاسداران با نام پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود، این بار در سواحل خلیج فارس، تنگه هرمز و منطقه عمومی استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان اجرا می‌شود. اما این رزمایش با رزمایش‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد و آن هم نوع ماموریت‌ یگان‌های حاضر و نوع تجهیزات مورد استفاده است.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: این رزمایش با اشراف اطلاعاتی دقیق مواضع دشمن آغاز و با بکارگیری سامانه‌های جنگال، مختصات جغرافیایی حضور دشمن شناسایی و با استفاده از تجهیزات و تسلیحات نوین ساخت داخل از سواحل جزایر و آب‌های سرزمینی، تمرین دفاع پوششی با موفقیت انجام شد.

سردار نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران و سخنگوی رزمایش گفت: برخی از تجهیزات، سامانه‌ها و همچنین سلاح‌هایی که جدیداً به نیرو‌های سپاه اضافه شده بود در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت. پهپاد‌های دوربرد، موشک بالستیک نقطه‌زن، شناور‌های تندرو با سرعت ۹۰ نات به بالا و همچنین تجهیزات رزم زمینی در تعامل با تاکتیک‌های جدید از جمله تجهیزات مورد استفاده و ارزیابی شده، هستند. این رزمایش بر اساس شبیه‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های دفاعی و تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی که دارای ویژگی‌های همزمانی، پیوستگی، انطباق و در هم تنیدگی جنگ نرم، نیمه‌سخت و سخت است، طراحی و از صبح روز دوشنبه اجرا شده است.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران حضور دارند؟

در واقع آنچه بر اهمیت این رزمایش اضافه می‌کند، به کارگیری تجهیزات جدید در هماهنگی با تجهیزات قبلی است که ارتقاء پیداکرده‌اند. در ادامه به معرفی تجهیزات و تسلیحات موجود می‌پردازیم که در این رزمایش حضور دارند.

قایق‌های تندروی عاشورا مجهز به اژدرافکن

این قایق‌ها یکی از عناصر اصلی رزمایش هستند که به تازگی به نیروی دریایی سپاه الحاق شدند. البته قدمت استفاده از قایق‌های تندروی ذوالفقار به سال‌های قبل باز می‌گردد. اما این نوع مجهز به اژدرافکن است که نقش موثری در ایجاد توان رزم دورایستا ایفا می‌کنند. این قایق‌ها یک تفاوت دیگر هم دارند و آن افزایش سرعت‌آن‌هاست که از ۵۵ نات به ۷۵ و ۹۰ نات رسیده است. حتی قرار است تا در مرحله بعد به ۱۱۰ نات نیز برسد.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

شناور‌های تندروی عاشورا قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت‌های کوتاه برد و تیربار‌های ۷/۱۲ میلیمتری را دارند. اما تجهیز آن‌ها به اژدرافکن قابلیت ویژه‌ای به نیروهای مسلح بخشیده است.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

موشک‌های بالستیک و کروز در بردهای مختلف

موشک‌های بالستیک و کروز در انواع مختلف با برد‌های متفاوت در این رزمایش حضور دارند. در واقع می‌توان گفت که یکی از وظایف اصلی این رزمایش برعهده موشک‌ها قرار دارد. در رده بالستیک‌ها موشک‌هایی همچون ذوالفقار، هرمز ۱ و ۲، فتح، خلیج فارس، فاتح و در موشک‌های کروز نیز موشک نصر از جمله شاخص‌ترین تسلیحات هستند.

این موشک‌ها در این روز از رزمایش عملیات موشکی بالستیک علیه شناور‌ها، تاسیسات و پایگاه‌های دشمن را .اجرا کردند. موشک‌های بالستیک زمین به زمین نیز اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

حضور پهپادهای انتحاری و نقطه‌زن

پهپاد‌های تهاجمی نقطه‌زن، اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را منهدم کردند. پهپاد‌های انتحاری سپاه پاسداران نقش مهمی در اجرای این سناریو داشتند. پهپاد‌های مهاجر ۶ نیروی دریایی سپاه نیز با تجهیز به موشک الماس و بمب قائم توانستند اهداف خود را با نقطه‌زنی نابود کنند. پهپاد شاهد ۱۲۹ نیز در این رزمایش حضور فعالی در حوزه شناسایی رزمی ایفا کرد. پهپادهای باور نیز در این رزمایش حضور داشتند. 

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

انهدام قایق‌ها و شناورهای دشمن با موشک‌های ضد زره

یکی دیگر از تسلیحات موثر در دفاع ساحلی، موشک‌های ضد زره هدایت شونده هستند. این موشک‌ها اگر در یک معماری نظامی مناسب در نقاط استراتژیک سواحل قرار گیرند، قادر هستند تا شناورهای دشمن را منهدم کنند. انهدام شناورهای دشمن آنجا اهمیت پیدا می‌کند که دشمن قصد داشته باشد تا ستون زرهی خود را از طریق سواحل یک کشور به سوی نقاط حساس گسیل کند.

این راهبرد بخوبی توسط سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه تشریح شده است؛ او گفت: در دومین روز رزمایش، تمرین دفاع مستحکم از جزایر را انجام دادیم و در این تمرین نشان دادیم که قبل از اینکه دشمن به جزایر نزدیک شود، او را منهدم می‌کنیم.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

البته به نظر می‌رسد این موشک‌ها در انهدام برخی هواگردها و بالگردها نیز موثر باشند. 

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

توپخانه راکتی فجر؛ تکمیل‌کننده خط دفاع ساحلی

در گوشه‌ای دیگر از تصاویر منتشر شده از این رزمایش، مشاهده می‌کنیم که توپخانه راکتی فجر نیز حضور دارد. توپخانه‌های راکتی را هم باید بخش دیگری از استراتژی دفاع ساحلی دانست. زیرا این راکت‌ها در کنار سایر سامانه‌ها همچون دوش پرتاب‌ها در یک زنجیره منظم می‌توانند دشمن را غافلگیر کنند.

در تصاویر منتشر شده از رزمایش سامانه‌های فجر ۱ و فجر ۳ به چشم می‌خورند. سامانه فجر ۱ یک سامانه کوتاه برد و سامانه فجر نیز یک سامانه میان برد محسوب می‌شوند.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

فجر ۱

نوع: راکت با کالیبر ۱۰۷ میلی‌متری.

پرتابگر: ۱۲ عددی بر روی خودروی جیپ.

نرخ آتش: ۲ راکت در ثانیه.

سرعت خروج راکت از دهانه: ۳۸۵ متر بر ثانیه.

مزایا: جزو تجهیزات پیاده‌نظام کوهستانی و دسته‌های نیرو‌های ویژه، وزن کم و اندازه کوچک.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

فجر ۳

نوع: یک راکت با چهار بال تاشونده با کالیبر ۲۴۰ میلیمتری.

پرتابگر: لانچر یا پرتابگر فجر ۳ با عرض ۵ / ۲ متر و ارتفاع ۳۴ / ۳ متر توانایی دارد تا راکت‌های فجر ۳ را حداکثر با سرعت ۶۰ کیلومتر به بیرون شلیک کند.

وزن سر جنگی: ۹۰ کیلوگرم.

برد عملیاتی: ۴۳ کیلومتر.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

دوش‌پرتاب‌های میثاق

دوش‌پرتاب‌ها، دیگر سلاح پرکاربرد و موثر در دفاع هوایی میان‌برد و کوتاه‌برد به شمار می‌روند. کارکرد اصلی دوش‌پرتاب‌ها را باید ایفای نقش در مقابل پهپادها و بالگردهای دشمن عنوان کرد. به ویژه اینکه در سال‌های اخیر، پهپادها رشد و کثرت بیشتری پیداکرده‌اند. این سلاح‌ها مزیت‌های بسیاری دارند که می‌توان به ارزان‌قیمت موشک و سهولت در کاربری اشاره کنیم. صنایع دفاعی ایران چندین سال است که در حوزه ساخت دوش‌پرتاب‌ها به خودکفایی رسیده و خانواده میثاق را تولید می‌کند.

در تصاویر مشاهده می‌کنیم که دوش‌پرتاب استفاده شده آخرین نسل یعنی میثاق ۳ است.

دوش‌پرتاب میثاق ۳

طول: ۱/۵ متر.

جرم: ۱۷ کیلوگرمی.

قدرت انهدام: اهداف با سقف پروازی ۴ هزار متری تا برد ۵ هزار متر.

بیشینه سرعت: ۸۵۰ متر بر ثانیه.

ویژگی خاص: FIRE & FORGET و استفاده از یک فیوز جدید.

کدام تجهیزات در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ حضور دارند؟

بمباران اهداف معین با یاسین نقطه‌زن

جنگنده‌های شکاری سوخو ۲۲ (فیتر) نیز در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه پاسداران حضور داشتند. این جنگنده‌ها پس از اورهال و افزوده شدن تجهیزات کاملا ایرانی، نقش مهمی در قدرت رزمی سپاه دارند. فیتر‌های سپاه می‌توانند ماموریت‌های رزمی مهمی را به راحتی انجام دهند. در دومین روز این رزمایش نیز آن‌ها با استفاده از بمب‌های نقطه‌زن یاسین توانستند ماموریت انهدام را بخوبی اجرا کنند.

بمب یاسین

یاسین ۹۰ از انواع بمب‌های هدایت‌شونده دورایستاست که به کاربر اجازه می‌دهد تا آن را از فاصله ۵۰ کیلومتری به سوی هدف‌های مدنظر خود شلیک کند. در واقع هدایت‌شوندگی بزرگترین مزیت این بمب است که قدرت خوبی به خلبان جنگنده می‌بخشد تا بدون نزدیک شدن به هدف آن را نابود کند. دیگر مزیت این بمب، استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مختلف در شبانه‌روز است و دیگر نیازی نیست تا کاربر منتظر فرارسیدن زمان مناسب برای آن باشد و یاسین در هر زمان عملیاتی است.

پشتیبانی هوایی نیروهای عمل‌کننده در میدان

 بالگردهای میل نیروی دریایی سپاه پاسداران با شلیک دقیق به سمت اهداف ثابت و متحرک توانستند ماموریت پشتیبانی هوایی از نیروهای عمل‌کننده در میدان را بخوبی انجام بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید