توسط وزارت بهداشت انجام شد؛

جزئیات دستورالعمل‌‌های بهداشتی کرونا در سینماها

کدخبر: ۴۶۴۳۳۷
اقتصادنیوز: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت دستورالعمل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مبارزه با کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در سینماها و سالن‌های تئاتر و نمایش را اعلام کرد.
 جزئیات دستورالعمل‌‌های بهداشتی کرونا در سینماها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دستورالعمل شیوه نامه های بهداشتی جهت پیشگیری و کنترل کرونا در سینماها، سالن های تئاتر و نمایش و کنسرت ها و جشنواره های موسیقی بوده و سایر قوانین، آئین نامه ها مقررات، دستورالعمل های مرتبط با بهداشت و محیط حرفه ای به وقت خود باقی است.

سرعت انتقال ویروس کرونا بیشتر شده لذا علاوه بر پوشش مناسب واکسیناسیون جامعه، رعایت فاصله مناسب، استفاده مستمر از ماسک در اماکن عمومی به ویژه در فضاهای بسته، ضدعفونی دست ها و گند زدایی محیط و سطوح مشترک، کنترل تهویه مناسب در محیط های بسته در اولویت است.  

راهنمای شیوه نامه های بهداشتی در سینماها، سالن های تئاتر و نمایش، کنسرت ها و جشنواره های موسیقی بر اساس مدیریت هوشمند کرونایی تهیه شده و در صورت عدم رعایت این دستورالعمل فعالیت واحد مربوطه متوقف خواهد شد.

دستورالعمل شیوه نامه های بهداشتی در این اماکن به شرح ذیل است:

 

الزامات فعالیت در پاندمی کرونا

ماده(۱) واکسیناسیون

۱-۱همه کارکنان مراکز مشمول این دستورالعمل اعم از دائم، موقت، پاره وقت و فصلی یا افرادی که تازه استخدام شده اند قبل از شروع به کار باید نسبت به تزریق واکسیناسیون کرونا اقدام کنند.

۱-۲در این مراکز در صورتی مشتریان مشمول واکسیناسیون می توانند از خدمات مراکز مذکور استفاده کنند  که نسبت به تزریق واکسن کرونا که دو هفته از آخرین تزریق نیز گذشته باشند، اقدام کرده و دارای کارت واکسن و یا ثبت اطلاعات در سامانه واکسیناسیون باشد.
۱-۳مدیران، متصدیان، مسوولان این مراکز موظفند در قسمت ورودی مراکز مذکور نسبت به کنترل وضعیت واکسیناسیون مشتریان از طریق سامانه ها و اپلیکیشن های اعلامی وزارت بهداشت اقدام کنند.

 

ماده (۲)عدم ابتلا به کرونا در زمان ارایه خدمات

۲-۱ کارکنان چنانچه مبتلا به بیماری کرونا شوند فقط پس از قرنطینه بیمار و طی شدن دوره نقاهت می توانند فعالیت در محل کار را شروع کنند.
۲-۲ صحت سنجی کارت واکسن و یا عدم ابتلا به کرونا در زمان فعالیت، توسط ناظران از طریق سامانه های موجود و در اختیار انجام می گیرد.

۲-۳ در این مراکز در صورتی مشتریان می توانند از خدمات مراکز مذکور در محل استفاده کنند که مبتلا به بیماری کرونا یا در دوره قرنطینه بیماری کرونا نباشند.
۲-۴ مدیران، متصدیان، مسوولان این مراکز موظفند در قسمت ورودی مراکز مذکور نسبت به کنترل وضعیت عدم ابتلا به بیماری تماشا چیان از طریق سامانه های اعلامی وزارت بهداشت اقدام کنند.

 

ماده(۳) رعایت بهداشت فردی

۱-۳ ماسک
۱-۳ کلیه کارکنان مراکز موظفند در محل کار از ماسک استفاده کنند و فقط در زمان خوردن وآشامیدن به شرط رعایت فاصله فیزیکی عدم استفاده از ماسک بلامانع است.
تبصره۱: در صورت عدم امکان رعایت فاصله خوردن و آشامیدن ممنوع و باید از برداشتن ماسک اجتناب شود.
۲-۱-۳ کلیه مشتریان موظفند در مراکز از ماسک استفاده کنند و فقط در زمان خوردن و آشامیدن به شرط رعایت فاصله فیزیکی عدم استفاده از ماسک بلامانع است.
۳-۱-۳ مدیران، متصدیان و مسوولان مراکز موظفند از ورود مشتریانی که از ماسک استفاده نمی کنند، ممانعت بعمل ورند.
۴-۱-۳ کارکنان متصدیان موظفند به شیوه صحیح از ماسک استفاده کرده به گونه ای که بینی و دهان کاملا پوشانده شود.
۵-۱-۳ تعویض ماسک در تواتر زمانی کوتاه یا هنگام آلوده شدن ماسک الزامی است.
۶-۱-۳ از قرار دادن ماسک استفاده شده بر روی میزکار یا سطوح مشترک خودداری شود.

۲-۳ بهداشت دست
۱-۲-۳ از زدن ماسکی که در حین کار از تماس دست با چشم و بینی بر روی صورت قرار دارد، خودداری شود.
۲-۲-۳ از دست دادن و رو بوسی کردن با یکدیگر پرهیز شود.
۳-۲-۳ کارکنان باید به صورت مکرر و در موارد زیر دست ها را مطابق راهنمای شستشوی دست با آب و صابون یا مایع بشویند

- هنگام رویت آلودگی بر روی دست
-پس از تماس دست با سطوح مشترک (نظیر دستگیره در، تلفن)
-کار با مواد خام یا پخته، خوردن و آشامیدن، قبل از شروع به کار و وقفه یا تغییر فعالیت (از جمله استفاده از توالت، حمل پسماند) در محل کار
 -بعد از عطسه و سرفه و استفاده از دستمال یکبار مصرف.
-  دست زدن به بینی، دهان، موها یا سایر قسمت های بدن.
 -قبل از پوشیدن دستکش و هنگام تعویض دستکش ها
۳-۲-۴ زمانی که آلودگی قابل رویت بر روی دست وجود ندارد، می توان جهت ضدعفونی کردن از محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده شود.

۳-۲-۵ محلول ضدعفونی دست با پایه الکل می بایست در نقاط قابل دسترس برای کارکنان و مشتریان قرار گیرد.
۳-۳ رفتار بهداشتی
۱-۳-۳ از وسایل گریم مشترک استفاده نشود.
۲-۳-۳ کارکنان باید هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنند. (درصورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی رنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید)
۳-۳-۳ کارکنان باید از ریختن آب دهان و بینی در محیط کار خودداری کرده و اخلاط بینی و سینه را با دستمال کاغذی گرفته  در سطل آشغال سرپوشیده بندازند.
۳-۳-۴ مصرف سیگار، قلیان و نیز ماده سازی ندر کلیه مراکز ممنوع است.
۳-۳-۵- برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحا"از سیستم تشخیص چهره/ کارتخوان کارکنان استفاده کنید.
۳-۳-۶-برای تماس با دکمه های سانسور (درصورت وجود)، از دستمال کاغذی و نظایر آن استفاده شود.
ترجیحا "دکمه های سانسور به صورت سنسوری و غیر لمسی بوده تا از لمس مستقیم دست به دکمه های سانسور خود داری شود.
۳-۳-۷- عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل (ترجیحا هر یک از کارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده نمایند و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف)
۳-۳-۸-متصدی/مدیر/مالک موظف است یک جعبه دستمال کاغذی یا مواد ضدعفونی کننده به منظور استفاده شاغلین و مشتریان در کنار دستگاه کارت خوان قرار دهد.
۳-۳-۹- کوتاه بودن ناخن از ضروریات رعایت بهداشت فردی است.
۳-۳-۱۰-مجزا بودن کلیه لوازم مورد استفاده بهداشتی برای  هر فرد مقیم و کارکنان
۳-۳-۱۱-در نمازخانه ها از مهر و سجاده شخصی  استفاده و ضرورت کامل دارد.

 

ماده (۴) فاصله گذاری

۴-۱–رعایت فاصله ۲ مترو فضای ۴ متر مربع به ازای هر نفر در ارایه کلیه خدمات مربوط به تهیه بلیط.
۴-۲–فاصله گذاری بین افراد درصندلی های سالن های نمایشی به صورت یک در میان رعایت و از تجمع افراد در محل های مذکور جلوگیری گردد.
۴-۳-توصیه می شود بازرسی بدنی با تجهیزات الکترونیکی انجام شودو تمامی کارکنان بازرسی در قسمت ورودی سالن از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند.
۴-۴ مسوولین نظارت بر سالن های نمایش موظفند در صورت مشاهده سرفه و عطسه، از تماشاچی در خواست کنند که سالن انتظار /نمایش /سینما را ترک نمایند.
۴-۵ استفاده از ماسک برای تماشاچیان در تمام مدت حضور در مکان نمایش الزامی است.
۴-۶خرید بلیط بایستی از طریق سامانه /الکترونیکی صورت پذیرد.
۴-۷ مسوولین واحد های مذکور موظفند در سامانه جهت فروش بلیط  جمله "اعضای یک خانواده به منظور حضور در مکان های مذکور می توانند صندلی های مجاور هم را انتخاب نمایند در ضمن مسوولیت اظهار موضوع با خریدار بلیط می باشد" را قید نمایند.
۴-۸ همراه داشتن نسخه الکترونیکی بلیط در تلفن همراه برای هر مراجعه کننده الزامی می باشد.
۴-۹ کدملی روی بلیط با کارت ملی صاحب بلیط کنترل گردد.
۴-۱۰- گیشه فیزیکی به منظور فرایند دریافت بلیط کاغذی تعطیل و حذف گردد.
۴-۱۱-ضروری است در مواجهه چهره به چهره بازیگران تئاتر با یکدیگر برروی صحنه نمایش، اتاق های گریم، تعویض لباس و نظایر ان در حد امکان حداقل فاصله ای ۲متر حفظ گردد.
۴-۱۲ تجمع کارکنان در اتاق های پشت صحنه،  رختکن، بدارخانه و هر جایی که کارکنان می توانند تجمع نمایند بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجتناب گردد.
۴-۱۳ ضروری است مسوولین /متصدیان هماهنگی لازم برای رعایت حداقل ۲ متر بین تماشاچیان (هنگام  ورود به سالن های نمایش و پله برقی) انجام دهند.
۴-۱۴ در هنگام خروج مسوول سالن موظف است طوری برنامه ریزی نماید که از ازدحام درهنگام خروج جلوگیری شود. (از ردیف جلو به صورت منظم و به ترتیب و رعایت فاصله دو متر سالن تخلیه شود)
۴-۱۵ رعایت فاصله زمانی حداقل ۶۰ دقیقه بین خروج کامل تماشاگران نوبت اول و استقرار تماشاگران نوبت دوم و عوامل نمایش اول و ورود عوامل نمایش بعدی در مکان های اجرا مانند تماشاخانه هایی که میزبان بیش از یک نمایش در هر روز هستند الزامی است.
۴-۱۶ در مدت استراحت بین دو سانس هوادهی مناسب نیز انجام شود.
۴-۱۷کنترل کارت ملی از طریق نرم افزار ماسک در زمان خرید بلیط اینترنتی انجام و برای افراد در قرنطینه بیماری بلیط صادر شود.

۴-۱۸ فاصله یا علامت گذاری روی صندلی ها در سالن های انتظار جهت رعایت فاصله الزامی می باشد.
۴-۱۹ عدم فعالیت مراکزی که الزامات مرتبط را نمی توانند رعایت بکنند الزامی می باشد، مسوولیت کنترل عدم فعالیت با اتحادیه و وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی می باشد.
۴-۲۰ بلیط با استفاده از کد ملی فروافراد بوده و صحت سنجی واکسیناسیون افراد انجام گیرد.
۴-۲۱ کنترل ورودی و خروجی به منظور جلوگیری از تجمع افراد به صورتی انجام شود که فاصله۲ متر تردد رعایت شود.
۴-۲۲ فاصله ۲متر بین افراد در تمام مکان ها رعایت گردد در صورت عدم وجود فضای کافی در هر فروشگاه فعال در مجموعه های سینمایی و تئاتر جهت رعایت فاصله ۲ متر از ورود مشتری به فروشگاه خودداری گردد و یا در هر زمان فقط یک نفر مشتری اجازه ورود به فروشگاه را داشته باشد.
۴-۲۳ حداکثر زمان برگزاری کنسرت و جشنواره و پخش فیلم ۲ ساعت باشد.
۴-۲۴ از تجمع در محیط های مشترک مانند رختکن ابدارخانه و نظایر آن اجتناب گردد.
۴-۲۵استفاده از موانع فیزیکی یا پلاستیکی برای کاهش مواجهات می باشد. لذا از محافظ یا شیلدهای محافظتی (پلاستیکی /شیشه ای) برای میز صندوق دار، اطلاعات نگهبانی و سایر پرسنلی که مواجهه زیادی با افراد دارند توصیه می شود.
۴-۲۶ در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلین رعایت فاصله دو متری رعایت گردد.
۴-۲۷ رعایت فاصله ایمن حداقل دو متر از طرفین در قسمت های عمومی از جمله نمازخانه، سلف سرویس و مسیر ورود خروج الزامی است.
۴-۲۸ پرسنل از ازدحام و تجمعات جلوگیری نموده و ارائه خدمات به صورتی انجام شود که صف ایجاد نشود.
۴-۲۹.نظارت دقیق بر تعداد افرادیکه همزمان از سانسور استفاده می کنند. (حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت)
۴-۳۰ نصب تابلوهای هشدار دهنده در کلیه سانسورها به منظور رعایت تعداد حداکثر افراد و همچنین عدم صحبت با یکدیگر و تلفن همراه
۴-۳۱ در صورتیکه از سرویسهای ایاب و ذهاب مشترک برای کارکنان، از جمله اتوبوس و مینی بوس استفاده می شود، ضروری است حفظ فاصله حداقل  یک متر بین صندلی سرنشینان، رعایت گردد (از ۸۰درصد ظرفیت خودرو استفاده شود) و اگر از خودرویی سواری  استفاده می شود با احتساب راننده تعداد سرنشینان از سه نفر نباید بیشتر باشد.

۴-۳۲ کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان و استفاده حداکثری از تلفن، شبکه ها اجتماعی و ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان کار می کنند.
۴-۳۳ مشتریان بر اساس ظرفیت مکان و در نظر گرفتن پذیر۴متر مربع به ازای هر نفر تعیین می گردد.
۴-۳۴مدیریت سینما و تئا و کنسرت مکلف است با گماردن یک نفر تمام وقت در محل در ورودی نسبت مذکور متناسب با شرایط کرونایی اقدام کند، و  در ورودی های مراکز فوق انجام تب سنجی ضروری است از ورود افراد دارای علایم سرماخوردگی و تب بالای۸/۳۷درجه سانتیگراد جلوگیری گردد.

غربالگری، مراقبت و بازتوانی

۱-غربالگری شاغلین در همه گیری کووید-۱۹
لازم است براساس طرح فاصله گذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار، فعالیتهای زیر انجام پذیرد:
کارکنان در صورت بروز هرگونه علایم مشکوک، تست سریع تشخیص کووید-۱۹را انجام دهند.
بعد از گذشت ۱۴روز از شروع علائم، در صورت بهبودی بیمار، نیاز به ارائه ت ست PCR منفی به منظور شروع به کار نیست.
۲- مراقبت از گروههای آسیب پذیر
دوگروه زیر با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که درمعرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عارضه دار قرار دارند، درنظرگرفته شده است:
گروه الف-بیماران با زمینه های بیماران قلبی– عروقی، فشارخون، دیابت، بیماریهای تنفسی
گروه ب- بیمارا ن با نقص ایمنی:
تحت درمان با کورتیکواستروئیدبیش از mg۵/۱۲ پردنیزولوندر روزبیش از دو هفته

- شیمی درمانی

بیماران پیوند اعضا در صورت عدم امکان دورکاری در محیط کار شرایطی برای این افراد فراهم شود که حداقل تماس با سایر افراد را داشته باشند، تغییر شغل موقت یا تغییر محل کاربه محیطی با شرایط تهویه مناسب ترو کم جمعیت تر می تواند کمک کننده باشد.

 بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید-۱۹
تمامی شاغلین بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ لازم است پس از طی دوران درمان و نقاهت جهت بازگشت به کار بر اساس نسخه راهنمای بازگشت به کار شاغلین با احتمال ابتلا به کووید ۱۹ ابلاغی از وزارت بهداشت توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند.

ماده (۶) بهداشت موادغذایی (در صورت فعال بودن مراکز تهیه و عرضه موادغذایی)

۶-۱ همه مواد غذایی از منابع معتبر و مجاز تهیه گردد.
۶-۲ در مواد غذایی بالقوه خطرناک متناسب با نوع ماده غذایی باید زنجیره سرد یا گرم در مراحل نگهداری و عرضه مواد غذایی رعایت گردد.
۶-۳ سطح بسته بندی مواد خوردنی و آشامیدنی پس از دریافت و خریداری و قبل از استفاده یا ذخیره کاملا تمیز شود.
۶-۴ استفاده از مواد خوردنی و آشامیدنی با بسته بندی معیوب یا آلوده مجاز نمی باشد.
۶-۵ مواد غذایی فاقد بسته بندی حتما "باید پوشش بهداشتی داشته و در ظروف مناسب نگهداری گردند.
۶-۶ در صورت استفاده از ظروف یکبارمصرف، لزوما"از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود.
۶-۷همه مواد اولیه از جمله نمک، قند و شکر بایدبه صورت بسته بندی ویک نفره دارا یپروانه بهره برداری و استاندارد باشد.
۶-۸ مواد آشامیدنی باید به صورت بسته بندی شده یک نفره و دارای نی پوشش دار باشد.
۶-۹ در مراکزی که عرضه غذا به صورت سلف سرویس می باشد از ایجاد تجمع و عدم رعایت فاصله فیزیکی مدیریت و جلوگیری شود.
۶-۱۰ در مراکزی که عرضه غذا به صورت سلف سرویس می باشد باید سرو غذا توسط کارکنان انجام گردد.
۶-۱۱ در صورت استفاده از سالاد و سبزی خوردن ترجیحا"از بسته بندی دارای مجوز استفاده شود. البته رعایت سالم سازی برای سرو سالاد و سبزی خوردن غیر بسته بندی الزامی می باشد.
۶-۱۲ رعایت دستورالعمل های مربوطه به مراکز تهیه و توزیع مواد غذای صادره از سوی وزارت بهداشت الزامی است.
۶-۱۳ مواد غذایی که به صورت غیر بسته بندی عرضه می گردد و ماده مصرف می باشد (نظیر انواع مغز آجیل، میوه های خشک مانند برگ هلو، انجیر، قند، شکر، نبات، سبزیجات خشک و امثال آن) باید درظروف مناسب و در دار یا دارای پوشش مناسب نگهداری گردد.
۶-۱۴ مواد غذایی نظیر انواع رستوران، کافی شاپ، سفره در صورت فعال بودن مراکز تهیه، عرضه و فروش و امثال آن بر اساس پرمواد غذایی ملزم به رعایت وتکل مرتبط با مراکز تهیه، عرضه و فروش می باشند.

ماده (۷) بهداشت ابزار و تجهیزات

۱-۷ فاصله  صندلی ها دارای مشتری، بایستی حداقل ۲ متر باشد لذا به منظور رعایت فاصله، حذف صندلیهای اضافه یا مشخص کردن صندلیهای مورد استفاده با رعایت فاصله الزامی می باشد.
۷-۲ همه مهرها، تسبیح، کتب ادعیه و وسایل مشترک از جمله چادر، سجاده و نظایر ن از نمازخانه ها به صورت موقت در صورت فعال بودن نماز خانه جمعوری گردد.
۷-۳ همه وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود.
۷-۴ در صورت وجود رختکن و حمام، لازم است از وسایل بهداشتی شخصی استفاده شود.
۸-۱ محصولات گندزدای مورد استفاده باید دارای پروانه ساخت یا ورود، تاریخ تولید و انقضا باشد.
۸-۲ در صورتی که رقیق سازی ماده گندزدا در ظرف دیگری انجام و نگهداری می گردد باید ظرف در دار باشد و بر روی ظرف برچسب مشخصات گندزدا از جمله تاریخ تهیه و نام ماده گندزدا به صورت مشخص
درج گردد.
۸-۳- مواد گندزدا باید براساس دستور عمل شرکت سازنده استفاده و نگهداری گردد.
۸-۴قبل از گندزدایی باید کلیه سطوح از اجرام و آلودگی ها پاک گردد و سپس از ماده گندزدا استفاده شود.

(۱۲) ممیزی بهداشتی مراکز

۱۲-۱کلیه مراکز موظفند نسبت به انجام خودکنترلی و خوداظهاری بهداشتی (ممیزی بهداشتی) واحد خود بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت اقدام نمایند که انجام این برنامه توسط بخش خصوصی انجام می گردد.
۱۲-۲ بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزرات، اصنافموظفندبا استفاده از یکی از گزینه های:
- دفاتر خدمات سلامت دارای پروانه معتبر
-   مشاوران آ زاد یا تحت استخدام دارای صلاحیت
-مدیر، مالک یا متصدی واحد صنفی دارای صلاحیت

ماده (۱۳) مسئولیت اجرای پروتکل

۱۳-۱مسوولیت حسن اجرای پروتکل حاضر بر عهده مدیریت اماکن موضوع این پروتکل می باشد.
۱۳-۲مراکزی که مفاد این راهنما را رعایت نمی کنند یا امکان تأمین شرایط راهنمای حاضر را ندارند اجازه فعالیت نداشته و مسوولیت نظارت و کنترل نها با اتحادیه یا سازمان مسوول ِ (صادرکننده مجوز) می باشد.
۱۳-۳مشاغل این گروه مورد بازرسی سطح بندی شده  قرار خواهند گرفت(متصدی واحد، بازرس آن اتحادیه و اتاق اصناف، ممیزان و بازرسان وزارت بهداشت).
۱۳-۴در صورت عدم توجه به واکسیناسیون، با واحد مربوطه مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به عنوان عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی برخورد خواهد شد (از جمله اقدامات قانونی مانند: عدم تمدید کارت بهداشت، صدور عدم صلاحیت مشاغل برای دریافت پروانه).

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید