«قایق مرگ» پناهجویان باز هم به مقصد نرسید /چند نفر جان باختند؟

کدخبر: ۴۶۴۳۳۸
اقتصادنیوز: حداقل ۱۳ پناهجوی دیگر در حادثه‌ای جدا در دریای اژه به کام مرگ فرو رفتند و به تلفات ۲۷ نفره مهاجران طی سه روز در قالب حوادث مجزا در آب‌های یونان افزودند.
«قایق مرگ» پناهجویان باز هم به مقصد نرسید /چند نفر جان باختند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، قبل از این حادثه که جمعه شب روی داد، ۱۱ نفر دیگر بر اثر واژگونی قایقی در روز پنجشنبه در نزدیکی جزیره آنتی‌کیترا در جنوب یونان کشته شدند.

یورونیوز و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش دادند، گارد ساحلی یونان روز جمعه اعلام کرد که ۹۰ نفر شامل ۵۲ مرد، ۱۱ زن و ۲۷ کودک که در این قایق واژگون شده بودند، از آب ها نجات داده شدند.

در رویداد جداگانه ای در روز جمعه، پلیس یونان سه نفر را به اتهام قاچاق انسان بازداشت و ۹۲ پناهجو را پس از به گل نشستن قایق  در شبه جزیره پولپونز در جنوب یونان دستگیر کرد.

همچنین عملیات جستجو برای سومین روز متوالی در مرکز دریای اژه ادامه دارد؛ جایی که یک قایق حامل پناهجویان در نزدیکی جزیره یونانی فولگاندروس غرق شد و دستکم سه نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند.

در جریان این حادثه، ۱۳ نفر دیگر نجات یافتند و نجات یافتگان گزارش دادند که دستکم ۱۷ نفر ناپدید شده اند. مقام های یونانی اعلام کردند که مسافران این قایق از کشور عراق بودند.

این حوادث در حالی روی می دهد که قاچاقچیان انسان شروع به انتخاب مسیری از ترکیه به ایتالیا کرده اند تا از جزایر شرق دریای اژه که به شدت تحت کنترل نیروهای یونانی است، دوری کنند.

براساس اعلام گارد ساحلی یونان، ۶۲ نفر پس از واژگونی یک قایق بادی در شامگاه جمعه در ۸ کیلومتری جزیره پاروس نجات یافتند. نجات یافتگان به گارد ساحلی اطلاع دادند که حدود ۸۰ نفر سرنشین این قایق بودند.

به گفته مقام های یونانی، پنج قایق گشت ساحلی، ۹ کشتی خصوصی، یک بالگرد و یک هواپیمای ترابری نظامی به جستجوی شبانه برای نجات بازماندگان ادامه دادند و غواصان گارد ساحلی نیز در این عملیات مشارکت داشتند.

قاچاقچیان مستقر در ترکیه به طور فزاینده ای قایق های پناهجویان و مهاجران را روانه ایتالیا می کنند.

یونان یک گذرگاه ورودی به اتحادیه اروپا برای افرادی است که از جنگ و فقر در آفریقا، خاورمیانه و آسیا می گریزند.

اما از تعداد ورودی ها به یونان طی دو سال گذشته کاسته شده است، پس از آنکه مقام های آتن دیواری را در امتداد مرز ترکیه بنا و قایق های حامل پناهجویان را ردگیری کردند؛ تاکتیکی که مورد انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر قرار گرفت.

براساس اعلام کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در سال جاری تا ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، بیش از ۱۱۶ هزار پناهجو برای رساندن خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دریای مدیترانه عبور کرده اند.

این نهاد تاکید کرد که ۵۵ درصد از مسافرت های غیرقانونی به ایتالیا، ۳۵ درصد به اسپانیا و ۷ درصد به یونان بوده و مابقی سفرها نیز به مالت و قبرس انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید