استرس چه تاثیری بر سیستم گوارشی می‌گذارد؟

کدخبر: ۴۶۵۰۲۰
اقتصادنیوز: بسیاری از بیماری‌های گوارشی به شدت تحت تاثیر استرس و اضطراب در فرد است.
استرس چه تاثیری بر سیستم گوارشی می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گوارش انسان سیستم عصبی مخصوص خود را دارد که به آن سیستم عصبی روده (enteric nervous system) اطلاق می‌شود. این سیستم دارای بیش از یکصد میلیون اعصاب است که بدون آنکه فرد خود نسبت به آن آگاه باشد به صورت مستقل فرآیند گوارش را کنترل می‌کند.

سیستم عصبی روده دارای چنان اهمیتی است که به مغز دوم شهرت دارد. با این حال، سیستم عصبی روده به وسیله اعصاب به طور مستقیم از سوی مغز کنترل می‌شود. به همین دلیل هم مسائل اعصاب و روان بر گوارش انسان تاثیر می‌گذارد.

برای مثال، بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند سندرم اختلال گوارشی، التهاب روده و بیماری کولیت به شدت تحت تاثیر استرس و اضطراب در فرد است. این ارتباط آنچنان عمیق است که تحقیقات نشان می‌دهد ۷۰ درصد افراد مبتلا به کولیت خود این نکته را درک می‌کنند که بیماریشان تحت تاثیر استرس تشدید می‌شود.

متخصصان می‌گویند حتی اگر استرس دلیل اولیه بروز بیماری نباشد، این موضوع می‌تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. تحقیقات نشان می‌دهد برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر ناشی از حساسیت به تاثیرات استرس در بدن بروز می‌کند.

در این میان، مغز نیز نقش مهمی در چگونگی احساس مشکلات گوارشی ایفا می‌کند. تحقیقات بر روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان می‌دهد مغز این افراد به طور غیرطبیعی پیام‌های دریافتی از روده را مورد پردازش قرار می‌دهد.

متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به ارتباط میان مشکلات گوارشی و استرس بی اطلاع هستند. با صنعتی شدن جوامع و افزایش فشار‌های روانی به انسان، سطح استرسی که یک فرد در طول روز با آن مواجه است بسیار بالاست و ناآگاهی نسبت به تبعات این استرس بر دستگاه گوارش می‌تواند باعث تشدید مشکلات فرد شود.

متخصصان تاکید دارند نخستین گام برای جلوگیری و حتی التیام مشکلات گوارشی مدیریت استرس و اضطراب‌های وارده به فرد است. توصیه می‌شود افراد از قرار دادن خود تحت استرس‌های شدید اجتناب کرده و در صورت بروز مشکلات گوارشی به تمدد اعصاب و آرامش ذهن خود اهمیت دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید