توصیفات متفاوت اسرائیلی ها درباره فرمانده بلندپایه سپاه/ او سردار سلیمانی جدید است

کدخبر: ۴۶۵۰۷۶
ژنرال مک‌کنزی گفت: درس حمله موشکی ایران به عین‌الاسد این بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است.
توصیفات متفاوت اسرائیلی ها درباره فرمانده بلندپایه سپاه/ او سردار سلیمانی جدید است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،  ژنرال «کنث مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا بار دیگر درباره دقت موشک‌های ایران اظهارنظر کرده است.

مک‌کنزی در مصاحبه با پایگاه خبری نیویورکر گفته درس حمله موشکی ایران به عین‌الاسد این بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است.

مک‌کنزی در ادامه گفت: «[در حمله عین‌الاسد] آنها تا حد زیادی هر جایی را خواستند مورد هدف قرار دارند. حالا الان می‌توانند به سراسر خاورمیانه حمله کنند. آنها می‌توانند حملاتشان را با دقت و در حجم [بالا] انجام دهند.»

نیویورکر نوشته پیشرفت‌های ایران هم متحدان و هم دشمنانش را شگفت‌زده کرده است. این رسانه نوشته ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکزش را بر توسعه موشک‌هایی با برد طولانی‌تر، دقت بیشتر و قدرت تخریبی عظیم‌تر قرار داده است. به نوشته این رسانه «ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موشک در دنیا است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با نیویورکر گفت: «ایران ثابت کره از برنامه موشک‌های بالیستیک خود برای ارعاب همسایگان یا زورگویی به آنها استفاده می‌کند.»

چند روز قبل‌تر از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، ارتش تروریستی آمریکا سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسانده بود.

حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق طبق آنچه چند روز پیش پایگاه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته بود «عظیم‌ترین حمله موشکی به نیروهای آمریکایی در تاریخ» محسوب می‌شود.

کنث مک‌کنزی در مصاحبه با نیویورکر تصریح کرد ایران از لحاظ نظامی به سطح «سرآمد» (overmatch) رسیده. نیویورکر نوشته کشوری که به این مرحله برسد دارای تسلیحاتی است که مهار یا شکست دادنش بسیار دشوار است.

مک‌کنزی گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند - یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند.»

نیویورکر نوشته جمهوری اسلامی ایران طبق برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا هزاران موشک در اختیار دارد. این موشک‌ها می‌توانند به ۱۳۰۰ مایل در تمام جهات برسند.

علاوه بر این، مطابق تحلیل این نشریه ایران توان آن را دارد که بیش از توان پدافندی توان دشمنانش اقدام به شلیک تعداد بیشتری موشک کند.

ایران علاوه بر این، صدها موشک کروز در اختیار دارد که قابلیت شلیک از زمین یا دریا، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین و حمله از جهات مختلف را دارد. ردیابی این موشک‌ها برای ماهواره‌ها دشوارتر است چون موتورهای آنها بر خلاف موشک‌های بالیستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند.

نیویورکر نوشته امیدواری دولت جو بایدن این است که از پیشرفت‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران برای توسعه دادن دیپلماسی با این کشور استفاده کرده و در نهایت، همسایگان ایران را وارد گفت‌وگوهایی با این کشور با هدف کاستن از تنش‌های منطقه‌ای کند.

مقام‌های دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت از آن مسیر خودداری کرده‌اند.

مصاحبه رابرت مالی در حالی منتشر شده که «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ وارد محل برگزاری مذاکرات در وین، پایتخت اتریش شد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در گفت‌وگوهای وین تشکیل می‌دهد.

جفری لوئیس، کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با نیویورکر احتمال ورود ایران به مذاکراتی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خودش را ضعیف توصیف کرده است. او می‌گوید: «وقتی شما برای ساخت تأسیسات، آموزش دادن افراد و تحویل دادن موشک به یگان‌های نظامی پول هزینه می‌کنید ساختار عظیمی ایجاد می‌شود که می‌خواهد همه اینها را حفظ کند. فکر نمی‌کنم هیچ امیدی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این تصریح کرده‌اند که توانمندی‌های دفاعی و امنیتی کشور را به موضوعی برای مذاکره و چانه‌زنی تبدیل نخواهند کرد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

رابرت مالی به نیویورکر گفت لازم است «در آینده نه چندان دور» به اقدامات ایران در سراسر منطقه رسیده شود.

با وجود این نشریه نیویورکر نوشته تا کنون ۷ رئیس‌جمهور آمریکا نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران را مهار کنند.

نیویورکر در بخش دیگری از این گزارش نوشته اسرائیلی‌ها از سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران به عنوان سردار سلیمانی جدید یاد می‌کنند. در سال ۲۰۱۹ نیروهای سردار حاجی‌زاده یک پهپاد شناسایی آمریکا را بر فراز خلیج فارس سرنگون کردند. او همچنین مأموریت هماهنگی‌های مربوط به حملات موشکی به عین‌الاسد را به عهده داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید