مرعشی مطرح کرد؛

اگر همتی امیرکبیر می شد سر از حمام فین در می آورد /رئیس جمهور در ایران باید قدرت رهبری را پشت سر دولت بیاورد

کدخبر: ۴۶۵۴۵۱
دبیرکل حزب کارگزاران گفت: من آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می کردم. کما اینکه در بانک مرکزی ایشان می توانست در مقابل خواسته‌های غیر کارشناسی حتی نیروهای مسلح بایستد و گزارش‌های ایشان می توانست برای رهبری و جلب حمایت رهبری مؤثر باشد.
اگر همتی امیرکبیر می شد سر از حمام فین در می آورد /رئیس جمهور در ایران باید قدرت رهبری را پشت سر دولت بیاورد

به گزارش اقتصادنیوز، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح طلب، به بیان نکات مهمی درباره حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات 1400، ارائه لیست ابربدهکاران بانکی به قوه قضائیه و ... پرداخته است.

بخشی از گفتگوی مرعشی را در ادامه می خوانید.

*فرض کنید این اتفاقی که شما گفتید افتاد و ما خواستیم که از سرمایه خارجی استفاده کنیم. شما در بیانیه‌ای در سال ۹۷ اشاره کرده بودید دست‌های پنهان یکی از عامل‌هایی بوده که آقای روحانی نتوانسته موفق شود. این دست‌های پنهان همچنان هم وجود دارد، به طور مشخص اگر بخواهم در حوزه سرمایه گذاری اشاره کنم یکی از مسائلی که از جانب شما مطرح شده ماجرای سرمایه گذاری در اتوبان تهران-شمال است که به جایی نرسید. با این دست‌های پنهان قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ یا ماجرای حمایت شما از آقای همتی در سال ۱۴۰۰، با تجربه آقای روحانی، قرار بود آقای همتی با دست‌های پنهان چکار کند؟

بخش زیادی از مطلب شما درست است ولی یادتان باشد هرکس قرار شد در ایران دولت تشکیل دهد و هرکس که قرار است به مردم ایران خدمت کند باید به یک حکومت فکر کند نه یک دولت. ما یک دولت به عنوان قوه مجریه داریم و یک حکومت داریم که شامل ولی فقیه، رئیس جمهور، هیئت وزیران، قوه قضاییه و مجلس است. شما باید به حکومت فکر کنید، آن حرف‌هایی که آقای ظریف در آن نوار گفت و منتشر شد، یک بحثی را آنجا مطرح کرد و گفت میدان، دپلماسی! آیا در ترکیه میدان و دیپلماسی از هم متفاوت هستند؟ یا از هم جدا هستند؟ 

مرعشی: ارز 4200 تومانی رانت، فساد و رفاه را با هم دارد /مردم عصبانی را عصبانی تر نکنید

*یکی از چالش‌های ما همین است. شما می خواهید با این چالش چکار کنید؟

میدان و دیپلماسی در ترکیه یکی هستند، یعنی ارتش ترکیه می رود و شمال سوریه را اشغال می کند و وزیر خارجه‌اش از این اشغال حمایت می کند و به اتکای این اشغالی که در شمال سوریه اتفاق افتاده می رود و چانه زنی‌هایش را می کند چون هم فرمانده ارتش را آقای اردوغان نصب کرده و هم وزیر خارجه را آقای اردوغان نصب کرده است. این اشکالات ساختاری که ما در حکومتمان داریم و این جدایی‌ها، اداره کشور را مختل می کند و حتما حرف شما درست است. 

رئیس جمهور در ایران باید قدرت رهبری را پشت سر دولت بیاورد

رئیس جمهور ایران حتما باید کسی باشد که بتواند دو کار مهم را انجام دهد، یکی اینکه باید بتواند در حوزه رهبری و آوردن قدرت رهبری پشت سر دولت موفق باشد چون بدون قدرت رهبری، دولت قدرتمند نمی شود و هم باید بتواند بسیج مدیریت با کارشناسان کشور را انجام دهد، رئیس جمهورهای ما هر دو این توانایی را با هم ندارند.

الان آقای رئیسی از نظر من ممکن است بخش اول را حل کند اما در بخش دوم با تیمی که آقای رئیسی در دولت گذاشته نمی تواند کارشناسان کشور را بسیج کند یعنی نمی تواند راه حل‌های کارشناسی خدمت رهبری ارائه دهد. اگر قرار باشد من مدیریت کنم، من به دولت یک پارچه و حکومت فکر می کنم نه به دولت قوه مجریه. 

*این حکومت با کدام چهره اصلاح طلب و چگونه قرار است اتفاق بیفتد؟ آقای روحانی با آن سبقه سیاسی که داشتند در این نکته‌ای که شما می گویید موفق نبودند. 

عدم موفقیت افراد به این معنی نیست که هیچ کس دیگری نمی تواند موفق باشد.

همتی را از روحانی موفق‌تر ارزیابی می کردم

*مثلا آقای همتی که شما از ایشان حمایت کردید می توانستند در این حوزه موفق باشد؟

من اصلا این را قبول ندارم که الزاما اگر رؤسای جمهور قبلی موفق نبودند دیگری هم نمی تواند موفق باشد، در مورد شخص آقای همتی باید بگویم وقتی ما از ایشان حمایت کردیم تکلیفمان مشخص بود، ما آقای همتی را یک رئیس کل بانک مرکزی موفق ارزیابی می کردیم. همه رئیس کل‌های بانک مرکزی مجبور شدند بخش ارزی را در بازار بریزند که البته چاره‌ای هم نداشتد و همیشه از ذخایر استفاده کردند تا بازار را متعادل کنند اما آقای همتی از ذخایر استفاده نکرده و از بازار پول جمع کرده است و یک میلیارد دلار ذخایر اضافه کرده است و این نشان می دهد که ایشان یک توانایی و دقتی داشته است. 

ما چون اولویت ایران را اقتصاد می دانستیم فکر می کردیم آقای همتی مناسب باشد ولی حتما اگر آقای همتی نمی توانست جلب حمایت رهبری را داشته باشد دولت موفقی نبود. 

*برداشت خود شما چیست؟

من آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می کردم. کما اینکه در بانک مرکزی ایشان می توانست در مقابل خواسته‌های غیر کارشناسی حتی نیروهای مسلح بایستد و گزارش‌های ایشان می توانست برای رهبری و جلب حمایت رهبری مؤثر باشد. 

ابربدهکار یعنی چه؟

*با تجربه‌ای که ما از آقای همتی مثلا در حوزه لیست ابر بدهکارهای بانکی داریم یک مقدار فاصله دارد. 

ابر بدهکار بانکی یک بحث سیاسی است و نباید اقتصاد را سیاسی کرد، ابر بدهکار یعنی چی؟ من اصلا نمی خواهم از ایشان دفاع کنم ولی یک کسی رفته و برای ۵۰ هزار نفر در کشور شغل درست کرده و بدهکار است، آیا این بدهکاری یعنی پول را خورده و از ایران برده و خارج کرده است یا رفته و کارخانه زده است؟ یکسری چیزها در رسانه‌ها بولد می شود که اینها با اقتصاد سازگار نیست. 

از نظر من به عنوان یک کارشناس اقتصاد هر کس که برای مملکت کار درست کند و اقتصاد ایران را یک رتبه بالاتر ببرد این به طور طبیعی به بانک هم بدهکار است. شرکت ایران خودرو و شرکت سایپا جزء بدهکاران بزرگ به بانک‌های کشور هستند اما آیا کسی می‌تواند به اینها ابر بدهکار بانکی بگوید؟ بانک یک مشتری می خواهد که پولش را به جریان بیاندازد و به او سود دهد، اگر بانک مدعی شد که شما پول من را گرفته‌اید و پس نداده‌اید، باید با آن طرف برخورد شود ولی وقتی بانک از یک مشتری راضی است و به او پول داده و آن مشتری پول را در کارآفرینی برده است و شغل و رونق اقتصادی درست کرده..

*یعنی بدهکاران بانکی همه‌شان از این جنسی هستند که می فرمایید؟

خیلی‌هایشان اینگونه هستند و خیلی‌هایشان تخلف کردند.

اقتصاد را نباید به مسائل سیاسی آلوده کرد

*تجربه آقای همتی را می گویم.

آقای همتی این لیست را به قوه قضاییه داده و گفته رسیدگی کنید، بعضی از آنها را گرفتند و نگهشان داشتند تا بدهی‌هایشان را صاف کردند، به بعضی‌هایشان ارفاق کردند، بالاخره کارخانه‌ای بوده که بدهکار شده و بانک رفته و تملک کرده است بعد آقای رئیسی به اردبیل رفته و گفته این کارخانه را برگردانید و آنها برگردانده‌اند. اینها تصمیمات اقتصادی و سیاسی توام است، اقتصاد را نباید به مسائل سیاسی آلوده کرد. اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع است و نباید به این اقتصاد فشار سیاسی آورد.

اگر همتی امیرکبیر می شد سر از حمام فین در می آورد

*شما یک جایی گفتید آقای روحانی شبیه به مصدق است. با این نگاه احتمالا آقای همتی امیرکبیر می‌شد. 

اگر امیرکبیر می‌شد که سر از حمام فین در می‌آورد، حالا رضا شاه می‌شد یک چیزی. (خنده) من در اداره اقتصاد ایران آقای همتی را از آقای روحانی موفق‌تر ارزیابی می‌کنم، البته همانطور که می‌دانید کاندید اصلی ما آقای جهانگیری بود که رد صلاحیت شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید