نخست وزیر جدید مقدونیه شمالی منصوب شد

کدخبر: ۴۶۵۵۶۵
«استیوو پاندوروفسکی» رئیس جمهوری مقدونیه شمالی «دیمیتر کواچفسکی» را از حزب حاکم «سوسیال دمکرات مقدونیه» برای تشکیل دولت جدید این کشور مامور کرده است.
 نخست وزیر جدید مقدونیه شمالی منصوب شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پایگاه های اینترنتی خبری بالکان گزارش دادند کواچفسکی که انتخابش به عنوان نخست وزیر جدید باید توسط پارلمان مقدونیه تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ ( ۲۷ دی ۱۴۰۰) تایید شود، گفت که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید یک تیم سیاسی برای رفع مسائل و چالش های کنونی در کشور تشکیل می دهد.

دولت جدید مقدونیه شمالی با بحران انرژی، ویروس همه گیر کرونا و همچنین شماری مطالبات از سوی بلغارستان رو به رو است.  این امر موجب شد تا مذاکرات مقدونیه شمالی در روند الحاق به اتحادیه اروپا بخاطر مخالفت بلغارستان آغاز نشود.

مقامات مقدونیه شمالی انتظار دارند که مذاکرات برای حل و فصل مشکلات بین  این کشور و بلغارستان بخاطر مساله "زبان رسمی" بین دو کشور بلافاصله پس از تشکیل دولت کواچفسکی آغاز شود و امیدوارند که اولین مهمان خارجی اسکوپیه در سال جدید «کریل پتکوف» نخست وزیر جدید بلغارستان باشد.

بلغارستان بر این باور است که مقدونیه شمالی باید با یک سری امتیازات موافقت کند تا این‌که صوفیه به شروع مذاکرات اسکوپیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا رای  موافق بدهد.

«بویار عثمانی» وزیر امور خارجه مقدونیه شمالی معتقد است که دو کشور باید بر اختلافات موجود غلبه کرده و بر آغاز مذاکرات واقعی تمرکز کنند.

عثمانی همچنین تایید کرد که دولت قبلی بلغارستان خواسته بود که اسکوپیه اعلام کند زبان مقدونیه ای از زبان بلغاری سرچشمه گرفته است.

نخست وزیر بلغارستان نیز پیشنهاد کرد که مذاکرات در سطوح مختلف با مقدونیه شمالی انجام و تنش کنونی بر سر مسائل تاریخی به مرور زمان به سمت مسائل اقتصادی و همکاری سوق داده شوند.

اتحادیه اروپا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی تلاش کرد که صوفیه را به صورت شفاهی متقاعد کند تا از شرایط بیشتر برای شروع مذاکرات اسکوپیه با اتحادیه اروپا صرف نظر کند.

بلغارستان و مقدونیه شمالی در سال ۲۰۱۷ توافقنامه دوستی، روابط حسن همجواری و همکاری بین دو کشور را امضا کردند که اسکوپیه آن را تنها پیش شرط آغاز مذاکرات با اتحادیه اروپا می داند.

از سوی دیگر مقامات صوفیه بر این باورند که قبل از آغاز مذاکرات، باید مسائل مربوط به هویت ملی مقدونیه از جمله مساله زبان بین دو کشور حل و فصل شود.

بلغارستان تنها کشوری از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می رود که مانع آغاز مذاکرات اسکوپیه با اتحادیه اروپا شده است.

«زوران زائف» نخست وزیر مقدونیه شمالی پس از شکست در انتخابات محلی که دو ماه پیش برگزار شد، روز چهارشنبه اول دی ماه امسال استعفای خود را در مقام نخست وزیری به مجلس تقدیم کرد.

زائف که رهبری حزب «سوسیال دمکرات مقدونیه» را تا این اواخر بر عهده داشت با شکست در دور دوم انتخابات محلی که در اول نوامبر ۲۰۲۱ ( ۱۰ آبان ۱۴۰۰) برگزار شد و موجب تغییر توزیع نیروهای سیاسی در پارلمان گردید، بخاطر تقویت اعتبار ائتلاف حاکم، بلافاصله از سمت رهبری حزب استعفا و عضو دیگر حزب حاکم را برای سمت نخست وزیر جدید پیشنهاد کرد.

وی در نامه استعفا  که به پارلمان ارائه شد، نوشت: به دلیل سیاستی که به آن اعتقاد دارم، ادامه رهبری دولت را در مسیر یورو-آتلانتیک از نظر سیاسی غیرمسئولانه و ناعادلانه می دانم. فکر می کنم که نخست وزیر دیگر از رده حزب حاکم «سوسیال دمکرات مقدونیه» می تواند این کار را به شیوه ای بهتر انجام دهد.

کواچفسکی اخیرا با حمایت ۳۷ هزار از مجموع ۴۴ هزار عضو حرب حاکم «سوسیال دمکرات مقدونیه» برای رهبری این حزب به جای «زوران زائف» انتخاب شد و برای اداره  دولت جدید مقدونیه شمالی از طرف حزب حاکم معرفی شد.

وی تا کنون در سمت قائم مقام وزیر دارایی در دولت مقدونیه شمالی فعالیت داشت.

در همین حال، اپوزیسیون «ومرو- دپمنه» VMRO-DPMNE که برای برکناری زائف پس از انتخابات محلی تلاش داشت، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و مقامات این حزب می گویند که مشروعیت ائتلاف حاکم تا حد زیادی پس از شکست در انتخابات محلی و شکست در مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا، زیر سوال رفته است.

اگرچه حزب اپوزیسیون ومرو- دپمنه  در نظرسنجی‌های عمومی پیشتاز است، اما به اقدامات سیاسی مشهور نیست، به خصوص که یک ماه پیش در تلاش برای رای عدم اعتماد به دولت «زوران زائف» شکست خورد.

 مقدونیه شمالی در جنوب‌ شرقی اروپا در ناحیه شبه جزیره بالکان واقع شده است. این کشور  با ۲۵ هزار و ۷۱۳ کیلومتر مربع،  صد و چهل ‌و نهمین کشور به لحاظ مساحت و با  دو میلیون و ۸۳ هزار و ۳۷۴ نفر از نظر جمعیت صد و چهل ‌و هشتمین کشور جهان است.

مقدونیه شمالی از شمال با صربستان، از غرب با آلبانی، از شرق با بلغارستان و از جنوب با یونان همسایه است.  پایتخت و بزرگترین شهر آن اسکوپیه است.

جمهوری سوسیالیستی مقدونیه در سپتامبر ۱۹۹۱ از یوگسلاوی پیشین مستقل شد و از آن زمان تا فوریهٔ ۲۰۱۹ رسماً جمهوری مقدونیه نام داشت و تغییر نام رسمی به جمهوری مقدونیهٔ شمالی به دنبال اصلاحیهٔ قانون در تاریخ ۱۲ فوریهٔ ۲۰۱۹ پس از تصویب توافقنامهٔ "پرسپا" انجام شد.

مقدونیهٔ شمالی در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

این کشور بالکان غربی تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا تا حدودی بر مشکلات اقتصادی خود فائق آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید