حمله وحشتناک سگ‌ها به کودک در بیرجند/ کودک مقابل چشمان مادر جان باخت

کدخبر: ۴۶۵۷۲۸
حمله سگ‌های ولگرد به یک کودک در بیرجند قلب افرادی زیادی را جریحه‌دار کرد، شاید تصورش بسیار سخت باشد که در این عصر از زمان یک کودک طعمه یک سگ می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.
حمله وحشتناک سگ‌ها به کودک در بیرجند/ کودک مقابل چشمان مادر جان باخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه هفتم دی ماه است و یاسین بعد از صرف صبحانه طبق روال هر روز راهی کوچه می‌شود تا با دوستانش به بازی کودکانه‌ بپردازند، صدای پارس سگ‌ها از فاصله دورتر به گوش می‌رسد اما از آنجایی که یاسین و هم‌بازی‌هایش با این صدا مانوس شده‌اند به بازی کودکانه‌ ادامه می‌دهند.

همه چیز در یک‌ لحظه اتفاق می‌افتد و چند سگ ولگرد به یاسین و دوستانش حمله می‌کنند، سایر دوستانش به دلیل بزرگتر بودن با تمام توان فرار و به خانه‌هایشان پناه می‌برند اما متاسفانه یکی از سگ‌های ولگرد دندان‌های تیزش را در گلوی کودک قصه ما فرو می‌برد و در چند ثانیه با تمام قدرت و سرعت کودک را چند متر بر روی زمین می‌کشاند.

این حادثه در حوالی پاسگاه روستای امیرآباد بیرجند رخ می‌دهد و یکی از ماموران پاسگاه به محض دیدن صحنه، با داد و فریاد کودک را از دهان سگ رها می‌کند، اما نفس‌های یاسین ۴.۵ ساله در مقابل چشمان مادر دیگر نایی برای بالا آمدن ندارند و توسط ماموران پاسگاه، تحویل اورژانس و به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند منتقل می‌شود.

یاسین در زمان رسیدن به بیمارستان امام رضا(ع) فاقد علائم حیاتی است، اما در بیمارستان عملیات احیای قلب به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بر روی این کودک انجام می‌شود ولی متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارد به ناحیه سر و گردن فوت می‌شود.

عصر روز گذشته خبر مرگ دلخراش یاسین بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در رسانه‌های استان به‌ویژه واکنش‌های زیادی در فضای مجازی نزد شهروندان ایجاد کرد، بسیاری تاکید داشتند که چرا با وجود مطالبات زیاد در رسانه‌ها و صدا و سیمای خراسان جنوبی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد تاکنون مسوولان اقدامی جدی انجام نداده‌اند یا اینکه تا کی باید مردم به‌خصوص در شهر و روستاهای اطراف بیرجند به دلیل پرسه زدن سگ‌های ولگرد در داخل خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌ها با ترس و دلهره زندگی کنند.

حمله سگ‌ها به یاسین و مرگ او بر اثر شدت جراحات، واکنش‌های مردمی بسیاری در شهرستان بیرجند در پی داشت، ترس‌های مردمی که از افزایش بی‌شمار و حرکت دسته‌جمعی سگ‌ها بر کودکان خود بیم داشتند و آن‌ها را مخل آسایش و امنیت می‌دانستند، حالا ملموس‌تر شده است.

برخی فعالان اجتماعی خراسان جنوبی معتقدند اگر دستور العمل‌های مقابله با سگ‌های ولگرد به درستی توسط مسوولان متولی اجرا می‌شد امروز شاهد اینچنین اتفاق ناگواری در روستای امیرآباد نبودیم.

البته در سه ماه گذشته این دومین حادثه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است و در مهرماه امسال نیز سگ‌های ولگرد به دختربچه ۶ ساله‌ای حمله کردند که البته با اقدام به موقع، این کودک زنده ماند، از این پس اگر اقدام جدی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد صورت نگیرد، یقینا یاسین ۴.۵ ساله آخرین قربانی نخواهد بود.

قربانی سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند تنها کودکان نیستند بلکه بارها افراد بزرگسال در مناطق مختلف این شهرستان مورد هجوم سگ‌های ولگرد قرار گرفته‌اند، چنانچه به گفته رییس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند علاوه بر حادثه امروز از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ مورد مجروح ناشی از هجوم سگ‌های ولگرد به این بیمارستان اعزام و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مرگ دلخراش یاسین بر اثر حمله سگ‌های ولگرد باعث شده تا شب گذشته نشست کارگروه ساماندهی سگ‌های ولگرد در محل فرمانداری بیرجند برگزار شود و در این جلسه به شهرداری بیرجند و دهیاران روستاها تاکید شد که هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

فرماندار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در جلسه شب گذشته که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان برگزار شد تاکید شد که دهیاران و شهرداری بیرجند بحث زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را در اولویت قرار دهند.

علی ناصری افزود: باید با افرادی که غذارسانی غیراصولی می‌کنند و باعث شده که جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش یابد، برخورد شود.

وی عنوان کرد: برخی افراد به عنوان حامی حیوانات و محیط زیست، غذارسانی غیراصولی در خیابان‌ها، معابر و حاشیه شهرها و روستاها دارند که این اقدام باعث ازدیاد جمعیت سگ‌های بلاصاحب می‌شود که گاها همین افراد مانع کار جمع‌آوری سگ‌ها توسط ماموران شهرداری هم می‌شوند.

ناصری گفت: باید این حیوانات توسط شهرداری جمع‌آوری و به پناهگاه حیوانات بلاصاحب هدایت شوند تا با عقیم‌سازی جمعیت آنان کنترل شود، اگر این اقدام نشود ما بیش از این حوادث ناشی از حمله سگ‌های ولگرد را خواهیم داشت.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده یاسین کودک قربانی سگ‌های ولگرد در امیرآباد بیرجند یادآور شد: ما پیگیری‌های زیادی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد داشته‌ایم اما کارهای غیر اصولی باعث کمرنگ شدن موضوع می‌شود.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: خط قرمز ما این است که کسی از شهروندان آسیب نبیند و با جدیت با افرادی که بخواهند در جمع‌آوری سگ‌ها اخلال ایجاد کنند، برخورد خواهیم کرد.

ناصری عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم که کمک کنند که ماموران شهرداری و دهیاری بتوانند این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند و تحویل پناهگاه حیوانات بلاصاحب دهند.

وی اظهار داشت: براساس مشاهدات انجام شده تعداد سگ‌های ولگرد در بیرجند و روستاهای اطراف زیاد است، در پنج ماه گذشته ۵۰۰ قلاده سگ توسط ماموران شهرداری زنده‌گیری و به پناهگاه منتقل شدند.

ناصری با بیان اینکه در مهرماه امسال هم جلسه‌ای در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد برگزار کردیم و یکسری تاکیدات در این جلسه داشته‌ایم، گفت: تاکید شده که مصوبات این جلسه در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد، هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی با اشاره اینکه باید شهرداری بیرجند هرچه سریعتر سلاح بیهوشی برای صید سگ‌های ولگرد و زیانبار را تهیه کند، اضافه کرد: باید دهیاری‌های حاشیه شهر بیرجند هم در این خصوص اقدام کنند تا روند زنده‌گیری سگ‌ها تسریع شود.

فرماندار بیرجند ادامه داد: مقرر شده که سگ‌های پیر و مسن و مریض و بیمار هم از چرخه حذف شوند تا جمعیت آنان کاهش یابد.

از آنجایی که سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شده از سطح شهرستان بیرجند به پناهگاه حیوانات بلاصاحب شهرداری بیرجند منتقل می‌شود، شهردار بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره ساماندهی سگ‌های ولگرد در این شهر گفت: در زمینه حیوانات بلاصاحب شهرداری بیرجند در ۲ زمینه یعنی زنده‌گیری و نگهداری آنان فعالیت دارد.

مهدی بهترین افزود: در زمینه زنده‌گیری سگ‎های ولگرد در بیرجند ما ۲ اکیپ چهار نفره داریم که با ۲ دستگاه ماشین، روزانه کار زنده‌گیری را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: عمده روش‌های ما روش‌ زنده‌گیری با طعمه و حلقه است و سگ‌ها بعد از زنده‌گیری به پناهگاه حیوانات بلاصاحب شهرداری منتقل می‌شوند و در آنجا مورد غربالگری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی قرار می‌گیرند و نگهداری می‌شوند.

بهترین گفت: از ابتدای تیر امسال تاکنون ۴۶۵ قلاده سگ زنده‌گیری شدند و در سایت شهرداری نگهداری می‌شوند، البته برخی سازمان‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه شهرداری را کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲ مشکل اصلی در خصوص سگ‌های بلاصاحب را در بیرجند داریم، اضافه کرد: گاها مردم از روی ناآگاهی به این حیوانات غذا می‌دهند که غذا دادن به آنان باعث می‌شود که به محلات مسکونی نزدیک شوند و از طرفی بحث زادآوری آنها بیشتر خواهد شد.

شهردار بیرجند بیان کرد: تقاضا ما این است که بتوانیم سلاح بیهوشی جدیدی را تهیه کنیم، یک قبضه سلاح بیهوشی داریم که به دلیل اینکه بر اثر تحریم‌ها فشنگ آن وارد نمی‌شود، عملا بلااستفاده است.

بهترین ادامه داد: سازمان همیاری شهرداری‌ها در توزیع سلاح‌های بیهوشی کمک می‌کند که درخواست ما این است که با پیگیری مسوولان استانداری، شهر بیرجند را هم در اولویت قرار دهند.

اما در پایان انتظار مردم شهرستان بیرجند از مسوولان متولی این است که با ساماندهی سگ‌های ولگرد نگذارند که در حادثه‌ای دیگری از این نوع، جان کودک مظلوم دیگری قربانی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید