نمایندگان محترم! طرح شفافیت به کجا رسید؟/ شعارهای انتخاباتی فراموش شد

کدخبر: ۴۶۶۰۲۴
جمالی نوبندگانی گفت: مجلس علاوه‌بر اینکه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرمرتبط درباره مسائلی همچون خدمت سربازی می‌کند، حواشی بسیار زیادی نیز دارد که نمونه آن اظهارات یک نماینده درباره «موسیقی» بود که هجمه بسیار زیادی را متوجه نظام کرد.
نمایندگان محترم! طرح شفافیت به کجا رسید؟/ شعارهای انتخاباتی فراموش شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، همین روزهای نه‌چندان دور بخشی از اصول‌گرایان با تندترین نقد به مجلس دهم می‌تاختند که چرا اعضای پارلمان قدمی برای بهبود زندگی مردم برنمی‎‌دارند و توجهی به مشکلات معیشتی جامعه ندارند.

حالا همان منتقدان دیروز در مقام وکلای ملت امروز نه‌تنها نتوانسته‌اند در حد مجلس دهمی‌ها ظاهر شوند، بلکه طرح‌ها و موضوعاتی را مطرح و دنبال می‌کنند که بخش زیادی از جامعه داخل ایران و حتی خارج از کشور به آن واکنش منفی نشان می‌دهد.

یک نماینده سابق پارلمان در رابطه با عملکرد نمایندگان فعلی می‌گوید؛ یک علامت سؤال بزرگ وجود دارد که چرا کسانی که تا دیروز منتقد مجلس بودند، امروز حتی نمی‌توانند یک طرح کارشناسی‌شده برای عمران کشور و منطقه خود ارائه دهند.

او تصریح می‌کند؛ کار به جایی رسیده که نمایندگان مجلس به جای تمرکز بر کار خود به دنبال اصلاح برخی از قوانین موجود در کشور می‌روند که اصولاً بررسی آنها در صلاحیت قوه مقننه نیست.

هر مجلسی باید بنا به شرایط روز کشور قضاوت شود

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، در خصوص وضعیت پارلمان یازدهم و شعارهای فراموش‌شده نمایندگان کنونی، اظهار داشت: باید عملکرد هر مجلسی را نسبت به وضعیت کلی زمان استقرار سنجید و درباره عملکرد نمایندگان نیز منصفانه نظر داد.

ساختار مجلس به‌گونه‌ای است که افراد برای ورود به بدنه قانون‌گذاری باید ارتباط بسیار بیشتری با مردم داشته باشند، به‌همین‌دلیل است که در شعارهای انتخاباتی و کارهای حزبی به عملکرد مجلس پیشین نقدهای بسیاری می‌شود.

جمالی‌نوبندگانی تأکید کرد: برخی از کسانی که امروز و در مجلس فعلی نیز حضور دارند نقدهای فراوانی را متوجه مجلس دهم می‌کردند، درحالی‌که باید توجه داشت پارلمان دهم از لحاظ ساختار به سه فراکسیون قوی تقسیم شده بود و کشور نیز تحت‌تأثیر شدیدترین تحریم‌ها از جانب آمریکا قرار داشت.

کشور در زمان مجلس دهم وضعیت خوبی نداشت

این نماینده ادوار پارلمان یادآور شد که در دوران استقرار مجلس دهم کشور در وضعیتی قرار گرفته بود که حتی یک بشکه نفت نیز امکان صادرات نداشت و در همان دوران جریانی در کشور با استفاده از فضای مجازی مجلس را به دلیل عدم توجه به مشکلات معیشتی مورد خطاب قرار می‌داد.

وی گفت: علی‌رغم انتقاداتی که برخی جریانات از مجلس دهم داشتند، نمایندگان کارهای بسیار مهم نظارتی بر شخص رئیس‌جمهور و همچنین اقدامات قانونی برای بهبود زندگی مردم انجام دادند که امروز مشابه آن از سوی نمایندگان فعلی دیده نمی‌شود.

نمایندگان محترم! طرح شفافیت به کجا رسید؟

جمالی‌نوبندگانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با یادآوری شعارهای انتخاباتی نمایندگان فعلی در مجلس، اظهار داشت: مجلسی‌ها پیش از انتخابات شعار «شفافیت آرا» را مطرح می‌کردند اما در عمل شاهد هستیم که پس از یک سال و نیم هیچ اقدامی برای تصویب این قانون انجام نداده‌اند و حتی برای عدم تصویب آن از استدلال نمایندگان پارلمان دهم نیز استفاده می‌کنند.

معیشت، حلقه مفقوده تصمیمات مجلس یازدهم

نماینده مردم فسا در مجلس دهم تأکید کرد: افراد حاضر در مجلس کنونی مدعی رسیدگی به معیشت مردم بودند، اما واقعاً در چندین ماه حضور در پارلمان هیچ طرح مشخص و کارآمدی برای بهبود زندگی مردم ارائه نکرده‌اند؛ برای مثال طرحی که به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی به تصویب رسیده نیز فاقد کارشناسی لازم بوده و نمی‌تواند در موضوع کاهش اجاره‌بها مؤثر باشد.

قیمت خودرو روزانه بالا می‌رود و نمایندگان پارلمان هیچ کاری نمی‌کنند

وی تصریح کرد: نمایندگان مدعی بودند که مانع افزایش قیمت خودرو خواهند شد و حتی خودرو ارزان‌تر به دست مردم خواهد رسید؛ درحالی‌که شاهد هستیم قیمت انواع خودرو در کشور به صورت روزانه در حال افزایش است.

این چهره سیاسی با اشاره به تلاش مجلس برای استیضاح وزیر فعلی اقتصاد، بیان داشت: نمایندگان کنونی به نظر راه‌حل مشخصی برای مسائل اقتصادی ندارند و به دلیل ریزش بورس تلاش می‌کنند وزیر اقتصاد را استیضاح کنند و هیچ توجهی نیز به رفتار نامتعارف اقتصادی و سوددهی بانک‌ها ندارند.

جمالی‌نوبندگانی تأکید کرد: نمایندگان فعلی حتی توجه جدی به طرح‌های عمرانی نیز ندارند. این بی‌توجهی در حالی شکل می‌گیرد که کشور از نظر وضعیت صادرات نفت و دریافت دارایی‌های بلوکه‌شده خود وضعیت تقریباً بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده و نمایندگان می‌توانند با طرح‌های کارشناسی بخشی از پول موجود را صرف مسائل عمرانی کنند.

مجلسی‌ها درباره طرح صیانت اختلاف‌نظر جدی دارند

این نماینده ادوار پارلمان با انتقاد از تلاش مجلس یازدهم برای اجرای طرح «صیانت از فضای مجازی»، عنوان داشت: چندین ماه است بخشی از زمان مجلس معطوف به طرحی شده که سراسر اختلاف‌نظر درباره آن وجود دارد و کمیسیون مربوطه نیز نمی‌تواند نظر واحدی درباره آن اعلام کند.

وی گفت: مشخص نیست که چرا چندین طرح تحقیق و تفحص از سوی مجلسی‌ها به تصویب رسیده، درحالی‌که پیگیری این طرح‌ها هزینه‌های مالی، زمانی و کارشناسی زیادی به همراه دارد. تجربه نیز ثابت کرده این طرح‌های تحقیق و تفحص اگر به‌خوبی شکل نگیرد، فاقد کارایی خواهد بود.

اظهارنظر درباره موسیقی برای نظام هزینه ایجاد کرد

جمالی نوبندگانی در بخش پایانی گفت‌وگو اظهار کرد: مجلس علاوه‌بر اینکه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرمرتبط درباره مسائلی همچون خدمت سربازی می‌کند، حواشی بسیار زیادی نیز دارد که نمونه آن اظهارات یک نماینده درباره «موسیقی» بود که هجمه بسیار زیادی را متوجه نظام کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری درباره نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان پارلمان تأکید داشته‌اند، اما در عمل شاهد هستیم که حتی قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از سوی مجلس فعلی اصلاح نشد.

نمایندگان فرصت چندانی برای عمل به شعارهای خود ندارند

این چهره سیاسی تصریح کرد: زمان زیادی برای نمایندگان فعلی باقی نمانده و آنها در عمل سال پایانی فعالیت خود را صرف امورات انتخاباتی خواهند کرد و باید در زمان کوتاه باقیمانده به قول‌ها و شعارهای خود عمل کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید