جدیدترین رنگ بندی کرونایی استان ها و شهرستان ها 11 دی 1400

کدخبر: ۴۶۶۱۴۹
اقتصادنیوز: وزارت بهداشت در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرد در حال حاضر، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و خوشبختانه هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.
جدیدترین رنگ بندی کرونایی استان ها و شهرستان ها 11 دی 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۳۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و ۲۶۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۱۱ دی سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۴۰۳ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۶۳۹ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۳۹ هزار و ۱۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

دو هزار و ۶۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۴۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۹۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۹ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۵۵ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۴۹۸ نفر دُز دوم و ۷ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۹ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۲۴۱ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۱۴ هزار و ۷۳۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تلفات کرونا طی هفته های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن واکسن و واکسیناسیون حداکثری روندی کاهشی داشته و روز دوشنبه ششم دی ماه پس از ۵۸۰ روز تلفات روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید.

همچنین روز جمعه 10 دی ماه رقم فوتی روزانه به ۳۴ نفر بازگشت. 

آخرین بار ۵ خرداد سال گذشته، رکورد ۳۴ فوتی در روز ثبت شده بود. 

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.

 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

۱۱ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

کرونا این بار با سویه جدید اومیکرون ابعاد مختلف زندگی مردم را از جمله در ایران هدف قرار داده و این در حالی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کامل تا حد زیادی می‌توان از آسیب‌های این ویروس درامان ماند.

هر روز آمار بیشتری از ابتلا به کرونا و به طور خاص شیوع اومیکرون از کشورهای مختلف دربافت می شود و این خطر بر کشور ما هم سایه انداخته است. 

بنا بر تصویب ستاد ملی کرونا، با توجه به خطر شیوع اومیکرون  به دلیل سرعت بالای سرایت آن نسبت به سویه‌های قبلی، رنگ‌بندی فوق‌العاده اومیکرون جایگزین شاخص‌های رنگ‌بندی عادی شده است. 

رنگ‌بندی عادی براساس روند بستری بیماران بود اما در رنگ‌بندی جدید (فوق‌العاده اومیکرون) حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی می‌تواند رنگ یک شهر را تغییر دهد.

با توجه به تازه ترین تحولات کرونایی استان ها و اهمیت دریافت کامل واکسن به عنوان یک راه پیشگیری از ابتلا، کارشناسان تاکید دارند که امروز دیگر منظور از تکمیل واکسیناسیون تنها تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا نیست بلکه مردم باید دُز سوم واکسن را هم تزریق کنند که اگر دُز سوم واکسیناسیون عمومی کشور به سرعت انجام نشود باید منتظر این باشیم که اومیکرون کل کشور را درگیر کند.

پایش مرزها اقدام دیگری علاوه بر واکسیناسیون است که برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور اتخاذ شده است.

امروز پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر کشور گفت: فعالیت نیروهای هلال احمر در مناطق مرزی کشور برای کنترل کرونا و قرنطینه افراد آلوده به این ویروس افزایش یافته است. 

به گفته کولیوند، نیروهای جمعیت هلال در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی برای مراقبت و کنترل مسافران حضوری فعال داشته و مسافرانی را که علایم کرونا داشته باشند قرنطینه کرده و در صورت نیاز به درمان با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت کشور اقدام لازم را در این راستا انجام می‌دهند.

در همین حال، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱  در این استان را منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملی کرونا دانست و گفت: اقدام های لازم به منظور آمادگی کامل در این راستا در حال انجام است.

علیرضا محمدی کرجی‌ران اظهارداشت: طرح تسهیل سفرهای دریایی که همه ساله به شکل مداوم مدنظر قرار گرفته، تأمین ایمنی سفرهای دریایی، افزایش ایمنی پایانه‌ها، شناورها و مسیرهای تردد، هم افزایی ارگان‌های همکار و تیم‌های عملیاتی و نیز پیش بینی‌های لازم برای پاسخ‌گویی به شرایط اضطرار در مسیرهای دریایی است.

در خراسان رضوی آمار بیماران سرپایی دارای علائم مشکوک همچنان در حال افزایش است، این امر  به گفته جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نشانه آغاز موج جدید کرونا است.

دکتر ایوب توکلیان افزود: تلاش می شود با استفاده از ظرفیت درمانگاه ها در بخش غیربیمارستانی از ایجاد بار مراجعه ناگهانی و ازدحام در بیمارستانها جلوگیری شود و پیش‌بینی سازوکار انجام آزمایش سریع کرونا در درمانگاه هایی که آمادگی دارند، موجب می شود مردم بخاطر انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند و قرارگاه مقابله با کرونا در استان هم به صورت منظم در حال برگزاری جلسه و بررسی شرایط است. 

بر این اساس، توصیه می شود مردم خراسان رضوی در صورت بروز علائم بیماری و وخیم نبودن شرایط خود به بیمارستانها مراجعه نکنند تا ظرفیت بیمارستانها در اختیار بیماران بدحال و بستری شده باشد.

از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی فقط گناباد از نظر کرونا در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی قرار دارند.

در اکوایران ببینید؛

از مازندران هم خبر رسیده که آژیر خطر کرونا در واحدهای صنفی استان به صدا درآمده است و در حقیقت، واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و تالارهای پذیرایی با نقض ۸۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی، کانون اصلی شیوع کرونا ویروس در مازندران محسوب می‌شوند.

این خبر را حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد و افزود: براساس پایشی که در ۳۰ روز گذشته از ۴۲ هزار واحد صنفی  انجام شد تنها ۲۰ درصد این واحدها نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و کرونایی مانند استفاده متصدیان اصناف از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توجه دارند که ادامه این روند می‌تواند اصناف استان را به کانون شیوع کرونا ویروس تبدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح‌های نظارتی در تلاش هستیم تا ۴۵ روز آینده استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های مازندران تا ۷۵ درصد افزایش یابد.

قوانلو با اشاره به وضعیت نگران کننده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران های بین‌راهی و درون شهری استان، گفت : در یک هفته گذشته از ادامه فعالیت ۲۲۰ رستوران به دلیل نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران جلوگیری شد و متصدیان این واحدهای صنفی ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

در همین حال، دکتر سیدرحیم سیدپور  مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اظهار این که برخی از بیماران این شهرستان دارای علائم سویه اومیکرون هستند ، سرفه ، احتقان ، گرفتگی و آبریزش بینی و گلو درد را از علائم بالینی برخی از بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان نوشهر برشمرد و گفت : متاسفانه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان هم ما را نسبت به آینده در صورت شیوع اومیکرون نگران می کند.

امروز خبری هم از خوزستان به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز دریافت شد که براساس آن، روزانه درصد خاصی از تست افراد مثبت مبتلا به کرونا در خوزستان بررسی می شود و هر چند در این آزمایش‌ها موردی از اومیکرون مشاهده نشده است؛ اما قطعا می توان گفت سویه اومیکرون در خوزستان وجود دارد.

به بیان محمدحسین سرمست، روند بیماری کووید ۱۹ در این استان و تست های انجام شده همچنان کاهشی بوده به گونه ای که در ۲ هفته قبل ۹۰۰ تست کرونا انجام شد ولی در هفته گذشته این رقم به ۷۵۰ مورد کاهش یافت.

سرمست گفت: تعداد موارد ابتلا به اومیکرون در کشور از پنج نفر به ۴۳ نفر افزایش یافته است لذا از هم استانی ها درخواست داریم از سفر به برخی استان های کشور پرهیز کنند.

 کرونا در خراسان شمالی در شبانه روز گذشته جان یک هموطن را گرفت و ۳۳ مبتلای جدید را در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی  استان بستری کرد. 

 رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان کاهش یافته و به گفته سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، رویکرد اصلی ما در برابر ویروس  کرونا نظارت جدی بر رعایت شیوه نامه بهداشتی و واکسیناسیون است بنابراین از دستگاه های اجرایی می خواهیم با تمامی ظرفیت خود بر رعایت بهداشت در جامعه نظارت کنند.

هنوز گزارشی در خصوص سویه اومیکرون در استان گزارش نشده و وضعیت این بیماری کنترل شده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۸۷ نفر در خراسان شمالی بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.

اما در یزد از ۵۳۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا طی شبانه روز گدشته، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت، ۶۷ فرد مبتلای قطعی به بیماری کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۳ نفر به دلیل وخامت حال عمومی بستری شدند و یک بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در شهر اشکذر جان خود را از دست داد.

هم اکنون ۱۹۱ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های یزد  بستری هستند و از این تعداد، ۵۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

طی ۲۴ ساعت گذشته، همچنین یک بیمار کرونایی در البرز جان باخت و   ۲۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند که با احتساب آنها،  ۱۶۴  بیمار در این بخش‌ها بستری هستند. 

هم اکنون تمامی شهرستان های تابع استان البرز در وضعی کرونایی آبی قرار دارند. 

در استان ایلام که شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد هستند.، هشت بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی  بستری شدند و مجموع بستری های استان با احتساب موارد جدید به ۳۹ نفر کاهش یافت.

مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام در شبانه روز گذشته ثبت نشده و پس از ۶ روز بدون فوتی در استان مجموع فوتی ها تا این لحظه یک هزار و ۱۷۴ نفر است.

کرونا در همدان طی هفته گذشته مجال چندانی برای چرخش نیافته و آمار مرگ و میر در این مدت بین صفر و یک در نوسان بوده است. تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۹ نفر بود که ۴۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.هم اکنون  ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی همدان بستری هستند 

گزارش های خبری نشان می دهد که آمار رعایت پروتکل های بهداشتی در همدان کاهش یافته و این امر گویای افزایش سهل انگاری در قبال دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و عادی انگاری ویروس کرونا است.

لرستانی ها هفتمین روز بدون مرگ و میر کرونا را طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت کرده اند اما ۳۸ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی این مدت  در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۱۷۸ نفر رسید.  هم اکنون ۱۰۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

در گیلان، آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان در مجموع روند کاهشی دارد، ۱۵۰ بیمار مبتلا بستری هستند که ۳۹ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

هم اکنون ۲۳ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند و برای تداوم کاهش بیماران بستری در بیمارستان های گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون شرط اصلی است.

 

واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌ها چگونه پیش می‌رود؟ 

واکسیناسیون عمومی در زمان حاضر مهمترین سلاح مقابله با سویه‌های مختلف کروناست، سلاحی که برای اثرگذاری مطمئن‌تر باید به صورت کامل  در سه دز تزریق شود. 

با توجه به ضرورت مقابله با اومیکرون، تسریع در امر واکسیناسیون و استقبال هرچه بیشتر مردم از آن گام مهمی در جلوگیری از شیوع این ویروس به شمار می رود.

پیگیری های خبرنگاران در استان‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون در  سراسر کشور ادامه دارد و بسیاری از هم میهنان از دریافت دُز سوم استقبال کرده اند، هر چند سرعت واکسیناسیون در تعداد انگشت شماری از مناطق مطلوب نیست و البته گزارش هایی هم از عادی انگاری کرونا دریافت شده است. 

در چهار محال و بختیاری که تمامی شهرستان‌های آن به جز بروجن در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار دارند، تاکنون سه هزار و ۲۹۰ نفر معادل ۱۰ درصد جمعیت هدف در شهرستان سامان  دُز سوم واکسن کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند.

کمال اکبریان  فرماندار سامان با اعلام این خبر گفت: همچنین ۸۸.۷ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال شهرستان سامان برابر ۲۸ هزار و ۳۹۰ نفر دُز نخست و ۸۰ درصد برابر ۲۵ هزار و ۷۶۵ نفر نفر دُز دوم واکسن علیه ویروس کرونا را تزریق و دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به ورود سویه اومیکرون به کشور یادآور شد: تشدید نظارت بر اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کووید ۱۹ در بستر سامانه امید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مشاغل، اصناف، دستگاه‌های اجرایی، مدرسه‌ها و مکان‌های عمومی در شهرستان سامان ضروری است.

همچنین از شهرستان خنداب در استان مرکزی خبر رسیده است که میزان جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان، ۴۱ هزار و ۱۴۰ نفر است و از این تعداد، چهار هزار و ۳۱۴ نفر معادل ۱۰ و نیم درصد نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با توجه به وضعیت آبی کرونایی خنداب، عادی انگاری در سطح شهرستان روند افزایشی یافته و به افزایش موارد بستری طی سه هفته گذشته منجر شده است و در نتیجه، اعزام تیم واکسیناسیون سیار به منازل به منظور اجرای طرح شهید سلیمانی و اقناع سازی افراد واکسن گریز به اجرا درآمده است. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خنداب گفت: در هفته گذشته هیچ گونه مورد فوتی ناشی از کرونا به ثبت نرسیده است.

از دره‌شهر در ایلام هم خبر رسیده است که  ۸۷.۲ درصد از کل جمعیت دانش آموزان شهرستان تاکنون دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

طی پنج روز گذشته تنها پنج مبتلا به کرونا در بیمارستان های شهرستان بستری شده و روند درمان آنان انجام شده است.

اما در خوزستان رنگ آبی کرونایی و کاهش چشمگیر تعداد بیماران بستری در این استان مرهون واکسیناسیون عمومی است، هر چند هنوز حدود ۱۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان تاکنون واکسن مرحله دوم را تزریق نکرده اند که انتظار می رود هر چه سریعتر به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

در همین حال، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به خطر شیوع سویه اومیکرون، تاکید کرد که نباید عادی انگاری را در جامعه رواج داد بلکه باید شیوه نامه های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنیم.

دکتر محمدحسین سرمست از تمام هم استانی هایی که تاکنون نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده اند خواست در سریعترین زمان برای دریافت واکسن مراجعه کنند، همچنین افرادی که فقط یک نوبت واکسن دریافت کرده اند نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود در موعد مقرر اقدام کنند.

تاکنون حدود ۶ میلیون دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده و این روند همچنان در حال انجام است. 

گفته می شود وضعیت واکسیناسیون در شهرستان های دشت آزادگان، شادگان و کارون مطلوب نیست و باید چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود. 

از سوی دیگر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز به کوتاهی برخی پرسنل بهداشت در انجام واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی پرسنل در امر واکسیناسیون در استان دارای ضعف باشند که این مشکل باید برطرف شود.

از  خراسان شمالی گزارش شده که واکسیناسیون گروه دانش آموزی با سرعت خوبی در حال انجام است و تزریق دُز سوم واکسیناسیون برای دانش آموزان و فرهنگیان در استان آغاز شده است.

۷۷ هزار و ۳۰ نفر از دانش آموزان خراسان شمالی در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هستند که تاکنون تنها ۲ درصد از آنها واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

اما در گلستان، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان با اشاره به تزریق ۲میلیون و ۵۶۹ هزار دُز واکسن کرونا در این استان گفت که تاکنون هشت درصد افراد واجد شرایط بالای ۱۲ سال گلستان معادل ۱۱۷ هزار نفر هر سه دُز این واکسن را تزریق کردند.

علی باقری اظهار داشت : تاکنون ۹۱ درصد واجدین شرایط گلستان دُز اول و ۷۷ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند و مراکز واکسیناسیون برای تسریع در تزریق به ویژه برای دُز سوم با حداکثر نیرو و امکانات مشغول فعالیت هستند.

در حال حاضر ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که از این تعداد ۴۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند و حال ۱۶ نفر نیز وخیم است.

در لرستان که از استان های غربی کشور است و در هر شهر استان چند مرکز واکسیناسیون سیار در قالب خودروهای تزریق واکسن در حاشیه، مراکز شهرها و محل های پرتردد مردم مستقر هستند و کار واکسیناسیون را روزانه انجام می دهند، اما روند استقبال از واکسیناسیون در استان حرکت کندی دارد.

تاکنون ۸۸.۷ درصد جمعیت هدف این استان تاکنون دُز نخست و ۷۴.۱ درصد این تعداد نیز هر ۲ دُز  و ۱۰.۷ درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

اما در همدان، استقبال  از واکسیناسیون کرونا رو به افزایش است و آمار تزریق این واکسن در استان به ۲ میلیون و ۵۸۳ هزار دُز رسیده است.

آمار واکسیناسیون دُز سوم در همدان چهار درصد افزایش داشته و از هفت درصد در هفته گذشته به ۱۱ درصد در هفته جاری رسیده است.

گیلانی ها طی روزهای اخیر استقبال ویژه ای از واکسیناسیون دز سوم به عمل اورده اند و تاکنون ۳۱۶ هزار و ۳۲۵ نفر دز سوم "یادآور" را دریافت کرده‌اند.

 

۹۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند، که ۱۱ تَن آنها به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به یازدهم دی‌ماه، ۳۵ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۲۶ تَن از این افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۱ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود: خوشبختانه امروز هم از میان افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، هیچ مورد فوتی نداشتیم.

قدیر اضافه کرد: از ۱۶۶ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۲ مورد مثبت شد.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در قم یک میلیون و ۵۳۶ هزار و ۴۱۲ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با مرگ یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۵۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۱۴۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۰ هزار و ۲۲ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۳ نفر بود که ۲۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین هشت بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۵۱، بهار یک هزار و ۵۶۹، تویسرکان یک هزار و ۵۹۱، رزن یک هزار و ۲۴۲، درگزین ۴۲۰، فامنین ۴۱۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۴۶ نفر است.

طاهری افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۸۰۱ نفر در ملایر،  چهارهزار و ۱۷۰ نفر در نهاوند و ۱۲ هزار و ۵۸ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۹ شهرستان «همدان، تویسرکان، ملایر، بهار، فامنین، درگزین، اسدآباد،  رزن و نهاوند» در وضعیت آبی و شهرستان «کبودراهنگ» در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید