حمله یک نماینده به آملی لاریجانی از تریبون مجلس

کدخبر: ۴۶۶۷۴۷
سلیمی گفت: متاسفانه بر اساس گزارشی که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرده در طرح کاداستر به دلیل کوتاهی‌هایی که شده خسارت‌های فراوانی به ما وارد شده و بیت‌المال هدر رفته است.
حمله یک نماینده به آملی لاریجانی از تریبون مجلس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل ۴۰ قانون اساسی گفت: متاسفانه بر اساس گزارشی که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرده در طرح کاداستر به دلیل کوتاهی‌هایی که شده خسارت‌های فراوانی به ما وارد شده و بیت‌المال هدر رفته است.

«۶۰ تا ۸۵ درصد پروژه‌های عمرانی به دلیل عدم وجود اجرای قانون کاداستر ضرر دیده‌اند» از رئیس مجلس درخواست داریم که به این موضوع ورود کند، زیرا این قانون سال ۹۳ مصوب شده و رئیس وقت قوه قضاییه آیت الله آملی لاریجانی در سال ۹۵ آیین نامه  این قانون را ابلاغ کرده اند که دو سال تاخیر در ابلاغ قانون را داشته ایم.

کمیسیون اصل نود در سال ۸۶ طرح جامع کاداستر را تهیه کرد و در سال ۹۳ به تصویب مجلس رسید و در سال ۹۵ نیز آیین‌نامه اجرای آن نیز به تصویب رییس قوه قضائیه رسیده است.

سلیمی گفت: این اقدام باعث ضربه شدید به کشور شده حالا سوال این است که باید چگونه این مسئله جبران شود نکته بعدی این است که به دلیل تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه کاداستر ضربه عظیمی به بیت المال وارد شده این دوسال باعث شده از ۱۱۴ میلیون هکتار منابع طبیعی که باید تحت پوشش طرح کاداستر قرار می‌گرفت فقط ۲۰ میلیون هکتار انجام شود و کمیسیون رفع تداخلات هم اعلام کرده که ۱۲ درصد از این طرح محقق شده است.

مرزبندی، محدوده‌بندی یا حدنگاری یا کاداستر فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی آن نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرز‌های آن سند مالکیت صادر کرد. کاداستر منبع اصلی داده‌ها در اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین است.

عضو هیات رئیسه مجلس از هدر رفت بیت المال در اجرای این قانون خبر داد و گفت بر اساس این قانون هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل حاصل شد که  هزار ۲۱۲ میلیارد آن پرداخت شده که خلاف اصل ۵۲ بوده است یعنی عدد و رقم باید ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا می‌کرد که آقایان آن را به موقع و کامل پرداخت نکردند.

قانون کاداستر مهمترین زیرساخت هر کشور محسوب می‌شود، زیرا بر اساس آن برنامه‌ریزی و مدیریت بر اراضی اعمال می‌شود. قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم. هم اکنون اجرای قانون کاداستر سرعت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید