توضیح بازپرس پرونده ترور سردار سلیمانی درباره علت طولانی شدن تحقیقات

کدخبر: ۴۶۶۸۴۰
بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: بنده به عنوان قاضی بنابر اصل ۱۶۷ قانون اساسی، به محض ارجاع پرونده مکلف به رسیدگی هستم و وظیفه دارم که پرونده را با اطلاعات بررسی کنم و در نهایت در غالب کیفرخواست و قرارهای لازم اعلام نظر کنم.
توضیح بازپرس پرونده ترور سردار سلیمانی درباره علت طولانی شدن تحقیقات

بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی درباره علت طولانی شدن تحقیقات این پرونده توضیحاتی را ارائه داد.

سعید فرهادنیا بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی در نشست بررسی ابعاد حقوقی پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی که توسط پژوهشگاه قوه قضاییه به مناسب دومین سالگرد شهادت حاج قاسم برگزار شد، درباره علل فرایند طولانی رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی و اینکه آیا این موضوع به علت شروع دیرهنگام رسیدگی به پرونده بوده است یا خیر، اظهار کرد: شروع پرونده فاصله زیادی با شهادت نداشته و ۱۰ تا ۱۵ روز پس از حادثه شهادت سردار سلیمانی اعلام جرم صورت گرفت و پیگیری‌ها آغاز شد با این حال این پرونده بُعد بین المللی دارد و نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

وی افزود: چون پایگاه‌های امریکایی در منطقه وجود داشته‌اند و ممکن است در حادثه دخالت کرده باشند، باید مورد بررسی قرار بگیرند با این حال از میان ۹ کشوری که نیابت قضایی به آن‌ها ارسال شده است تنها کشور عراق به درخواست ما پاسخ داده است.

فرهادنیا با تأکید بر پیچیدگی‌های این پرونده ادامه داد: حمله پهپادی یک تروریست نوین است و مباشرین، معاونین و آمران آن باید مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: پرونده کیفری براساس اصل برائت و اصول رسیدگی کیفری باید بسیار دقیق بررسی شود تا در نهایت اتهامات متهمان به صورت دقیق در کیفرخواست اعلام شود.

فرهادنیا با اشاره به چالش‌های موجود در رسیدگی به این پرونده گفت: چالش‌هایی در همکاری با سازمان‌های بین‌المللی از جمله همکاری با اینترپل نیز داشته‌ایم و از طرفی بحث‌های سیاسی و عدم همکاری دیگر کشورها نیز بوده است.

وی تاکید کرد: ما هیچ وقت دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد.

وی اظهار کرد: بعد از ترور سردار سلیمانی با اعلام جرم وزیر سابقه خارجه و دادستان کل کشور پرونده‌ای تشکیل شد البته شاکی خصوصی نیز در این پرونده وجود دارد و خانواده شهدا نیز در این موضوع ورود کرده‌اند.

وی افزود: بعد از طرح این دعوا ما باید صلاحیت زمانی، مکانی و شخصی را برای رسیدگی بررسی می کردیم و ما براساس مواد ۵، ۸ و ۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ ما احراز کردیم که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داریم؛ چرا که در این پرونده قتل عمد و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود.

فرهادنیا ادامه داد: از همان ابتدا سعی شد که در رسیدگی به این پرونده از جامعه حقوقی و سایر ارگان‌هایی که در کشور هستند، کمک گرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات بین المللی در این پرونده گفت: اینترپل ایران با همکاری اینترپل عراق، شواهد را جمع آوری کرده و تا کنون ۱۱ درخواست نیابت و معاضدت قضایی به ۹ کشور ارسال شده و پرونده بیش از ۴۰۰۰ صفحه است.

فرهادنیا افزود: در این پرونده ۱۲۷ متهم و مظنون شناسایی شده‌اند. این متهمان از طریق ایمیل یا دفتر حفظ منافع ایران در امریکا احظار شدند و برای تعدادی از متهمین درخواست اعلان قرمز صادر شده است.

وی با اشاره به کمیته مشترک ایران و عراق برای رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: دو جلسه مشترک بین طرفین ایرانی و عراقی برگزار شده و جلسه بعدی نیز بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی افزود: بنده  به عنوان قاضی بنابر اصل ۱۶۷ قانون اساسی، به محض ارجاع پرونده مکلف به رسیدگی هستم و وظیفه دارم که پرونده را با اطلاعات بررسی کنم و در نهایت در غالب کیفرخواست و قرارهای لازم اعلام نظر کنم.

وی در پایان گفت: هنوز پرونده مراحل تحقیقاتی خود را طی می‌کند و به علت بحث محرمانگی دادسرا از ورود به جزئیات معذوریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید