درخواست مهم جهانگیری از شورای نگهبان/ پرونده من روشن است

کدخبر: ۴۶۷۲۵۱
اسحاق جهانگیری گفت: سال 96 در انتخابات ثبت نام کردم و تأیید صلاحیت شدم و سال 1400 همین شورای نگهبان، من را رد صلاحیت کرد. همان موقع مصاحبه کردم و گفتم هر دلیلی که به شما داده اند را شما منتشر کنید و هنوز بر همان نظر هستم.
درخواست مهم جهانگیری از شورای نگهبان/ پرونده من روشن است

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از جماران، اسحاق جهانگیری در مراسم پنجمین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در حرم امام خمینی(س) در حال برگزاری است با اشاره به اینکه «سیاست سکوت را اینجا متوقف کردم»، گفت: دی ماه در سال های اخیر حوادث تلخی اتفاق افتاد. در دی 95 به صورت ناباورانه ای خبر ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی به ما داده شد. هنوز ملت ایران از این حادثه عبور نکرده بود که قهرمان ملی ما سردار سلیمانی با ترور ناجوانمردانه آمریکایی ها در سرزمین عراق به شهادت رسید؛ حادثه ای که عواقب زیادی داشته و خواهد داشت. در تشییع سردار سلیمانی در کرمان جمعی از هموطنان ما و در سقوط هواپیمای اوکراینی جمعی دیگر از هموطنانمان را از دست دادیم که به خانواده آنها تسلیت می گویم.

جهانگیری با اشاره به رد صلاحیتیش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: سال 96 در انتخابات ثبت نام کردم و تأیید صلاحیت شدم و سال 1400 همین شورای نگهبان، من را رد صلاحیت کرد. قبل از جلسه سران قوا با یکی از مسئولین امنیتی کشور جلسه داشتم و گفتم از نظر اقتصادی، اخلاقی و توان مدیریتی پرونده من روشن است و هیچ دغدغه ای ندارم؛ در این جلسه هم هیچ کس نخواهد فهمید که چنین اتفاقی برای من افتاده و با قدرت کارهای خود را دنبال می کنم؛ ولی این کارها به ضرر کشور و شورای نگهبان است. همان موقع مصاحبه کردم و گفتم هر دلیلی که به شما داده اند را شما منتشر کنید و هنوز بر همان نظر هستم.

معاون اول سابق رئیس جمهوری گفت: مراسم سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی فرصت مناسبی برای بازخوانی و بازاندیشی شخصیتی که در سخت ترین شرایط جمهوری اسلامی حضوری مؤثر و گاها منحصر به فرد داشته و نام او در میان فعال ترین و تأثیرگذارترین انقلابیون و سیاستمداران ایران می درخشد. وسعت دیدگاه آیت الله هاشمی از سویی و قدرت تحلیل از او شخصیت چند جانبه ای ساخته است. لحظه ای از مسائل مردم کشور غافل نبود و در این سال ها همواره توجه داشت که مملکت با چه فلاکت هایی روبرو است.

وی اظهار داشت: اینکه چنین فردی به یکی از یاران پایدار امام همراه می شود عجب ندارد. آقای هاشمی رفسنجانی با قرآن انس داشت و تا آخرین لحظه عمر کار قرآنی انجام می داد و به فکر سازندگی کشور بود و همین مسأله از او شخصیتی متمایز نسبت به دیگر همدرسان ساخت. مردم ایران در حادثه امیرکبیر با غمی بزرگ روبرو شدند. در دوران کوتاه صدارت امیرکبیر کارهای بزرگی انجام گرفت ولی به سرعت امیرکبیر از دست مردم ایران رفت و ملت ایران منتظر بود که امیرکبیر دوباره قد علم کند و توسعه و پیشرفت ایران را علم کند؛ هاشمی پا به میان گذاشت و در قدم توسعه ایران گام گذاشت.

جهانگیری تأکید کرد: من به همه دوستان توصیه می کنم اگر کامل هم کتاب امیرکبیر را نمی خوانید، پیشگفتاری که آقای هاشمی نوشته و همه علاقه خود را به توسعه نشان داده، بخوانید. هاشمی از لزوم گسترش علم، نیاز کشور به توسعه علم، لزوم سد سازی و مبارزه با خرافات می پردازد. همین ذهن منطقی آقای هاشمی سبب شد موقعی که در مسئولیت قرار می گیرد، هر مدیری که می خواست با آقای هاشمی ملاقات کند خود را آماده می کرد در مقابل سؤال های عینی و متعدد بتواند پاسخ بدهد. هاشمی به معنای واقعی به مفهوم و ابعاد توسعه آگاهی داشت. از نظر هاشمی انسان محور توسعه بود؛ دانش و مدیریت ابزار پیشرفت توسعه قرار می گرفتند. همین نگرش  هاشمی را به اینجا رساند که باید دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شود و به نظر من یکی از ماندگارترین کارهای آقای هاشمی که سرآمد کارها است، تأسیس دانشگاه است.

وی یادآور شد: آقای هاشمی رفسنجانی همواره حامی قاطع حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود و توسعه زیربناهای کشور را تا آخرین لحظه حیات دنبال می کرد و در واقع هاشمی به یک ایران مدرن و صنعتی می اندیشید. این برای روحانیت باعث افتخار است که یک روحانی آن چنان حرکت کند که تکنوکرات ها او را الگو قرار دهند. یکی از آن رشته ها سدسازی است. در عید 98 به خاطر سیل که 25 استاد کشور درگیر بود و همه نگران بودیم که چه اتفاقی ممکن است آنجا بیفتد، من به خوزستان و سد کرخه رفتم که سد عظیم و شاهکاری است. اهمیت این سد این بود که در برخی ساعات تا هشت هزار متر مکعب آب پشت سد می ماند، شما تصور کنید این حجم آب به شهر می آمد، چه بر سر خانه ها می آمد؟ از این سدها ده ها و صدها راه افتاد و خصوصا در دولت تدبیر و امید با یک اعتبار 10 میلیارد دلاری ده ها سد در غرب کشور زده شد.

معاون اول سابق رئیس جمهوری اظهار داشت: در همین جنگ اقتصادی اگر سرمایه گذاری های پتروشیمی و فلزات را نداشتیم که با صادراتشان توانستیم ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مردم را تأمین کنیم، از چه راه دیگری می توانستیم تأمین کنیم؟! که به فضل الهی ادامه دارد. آن روز آقای هاشمی رفسنجانی امروز تهران را می دید که باید مترو ساخته شود و امروز نهضت مترو سازی در کشور به یک کار عادی تبدیل شده است.

وی افزود: آقای هاشمی در سیاست داخلی به دنبال استقلال، عزت و پیشرفت ملی بود و در سیاست خارجی هم دنبال تعامل سازنده با همه کشورها بود و روابط خوبی در دوره آقای هاشمی برقرار شد و یکی از مهمترینش روابطی بود که با کشورهای عربی داشتیم. او به مردم سالاری باور داشت و صندوق رأی را گره گشای مشکلات مردم می دانست و در هیچ مقطعی با صندوق رأی قهر نکرد و همیشه با شجاعت خودش را در معرض رأی مردم قرار می داد. سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. ما هر چیزی فکر می کردیم الا اینکه آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شود. ما ستادها را شکل داده بودیم. چند جمله به من گفتند و من فکر کردم نصیحت پدرانه است. گفت من همان هاشمی دو روز قبل هستم و رابطه من با رهبری و نظام هیچ تغییری نخواهد کرد اینها اقداماتی است که برخی افراد می خواهند من را روبروی نظام قرار دهد و من هرگز این کار را نخواهم کرد.

وی تأکید کرد: آقای هاشمی آینده نگر بود و همواره فکر می کرد راه حلی وجود دارد و تا چند مرحله قدم های بعد از هر تصمیمی را مرور می کرد که آثار و عواقب تصمیم هایی که گرفته می شود در نظر گرفته شود. از جفاهایی که هرکدام در حقش کرده بودند می گذشت و به آنها وفا می کرد؛ ما حلقه های واصل را کم داریم و این کشور واسطه هایی نیاز دارد که نگذارند این کشور شقه شقه شود؛ سردار سلیمانی یکی از این شخصیت ها بود.

معاون اول سابق رئیس جمهوری اظهار داشت: با اطمینان می شود گفت که هاشمی رفسنجانی سد هویت انقلاب اسلامی و نمی توان از هاشمی رفسنجانی گذشت. در سیره مدیریت هاشمی برای خیلی از مشکلات کشور می توان راه حل پیدا کرد. آقای هاشمی رفسنجانی کارنامه ای از خود به جا گذاشته که برای جمهوری اسلامی بسیار مفید است. یکی از مسائلی که سیاست ورزان باید توجه داشته باشند این است که چقدر اقداماتی که انجام می دهند در خدمت منافع ملی کشور است.

وی افزود: به هر حال از سال 97 جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه کشور شروع شده و امیدوار هستیم با فضل الهی کشور سریع تر از این مشکلات عبور کند و مردم زندگی بهتری داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید