معاون سازمان هواپیمایی: فرآیند پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به ورثه جانباختگان هواپیمای اوکراینی انجام شد

کدخبر: ۴۶۷۳۷۹
طبق اعلام معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به عنوان دلجویی و تلطیف آلام به ورثه جانباختگان هواپیمای اوکراینی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است.
معاون سازمان هواپیمایی: فرآیند پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به ورثه جانباختگان هواپیمای اوکراینی انجام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آرش خدایی درباره آخرین وضعیت پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی، بیان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت برای هر جانباخته‌، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد شد.

وی گفت: تمام جزئیات درباره روش پرداخت بررسی شده است و در حال پرداخت به خانواده‌ها هستیم ضمن اینکه چندین خانواده هم این مبلغ را دریافت کرده‌اند و مراحل قانونی پرداخت نیز برای برخی دیگر از خانواده‌ها انجام شده است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرداخت این مبلغ به معنی سلب حق خانواده‌ها برای پیگیری پرونده نزد مراجع ذی‌صلاح نخواهد بود. حتی در مصوبه هیات دولت آمده است که برداشت این نباشد که در ازای دریافت این مبلغ خانواده‌ها از پیگیری خود منصرف شوند.

به گفته خدایی مصوبه هیات دولت تاکید دارد که پرداخت این مبلغ حق پیگیری قضایی را از خانواده‌ها منع نمی‌کند.

وی خبر داد: همکاران در ستاد پرداخت این مبلغ به جانباختگان هواپیمایی اوکراینی در وزارت راه و شهرسازی آماده هستند تا به محض مراجعه با تسهیل همه امور مبلغ مصوب پرداخت شود.

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی ادامه داد: برای همه ۱۷۶ جانباخته این مبلغ در نظر گرفته شده است که به عنوان دلجویی است و خسارت بار مسافران نیر جداگانه محاسبه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده مربوط به سانحه هواپیمایی اوکراینی مختومه اعلام شده است، افزود: بعد فنی سانحه به سازمان هواپیمایی کشوری مربوط می‌شود. بر اساس پروتکل‌ها و مقررات هوایی بررسی سانحه با هدف پیشگیری از وقوع مجدد چنین سانحه‌ای انجام می‌شود و هدف نهایی عیب‌جویی و پیدا کردن مقصر نیست.

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی توضیح داد: ایران مشارکت کشورهای درگیر مثل آمریکا به عنوان کشور سازنده هواپیما، کانادا به عنوان کشوری که اتباع خود را از دست داده است، اوکراین به عنوان شرکت ثبت‌کننده و بهره‌بردار، فرانسه به عنوان کشوری که کمک فنی به ایران ارائه داد را پذیرفت. هم‌چنین با دعوت از ایکائو به عنوان مشاهده‌گر و تسهیل‌گر روابط اجازه دادیم مشاهده‌کننده فرآیند بررسی فنی ماجرا باشند و اسفند سال گذشته گزارش فنی حادثه را منتشر کردیم.

خدایی توضیح داد: در نهایت گزارش مورد مشورت کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت و از همه کشورها نظرات کوتاه اما مثبت و سازنده دریافت کردیم و گزارش را بر مبنای نظرات اصلاح کردیم و البته بعد اصلاحی گزارش بیشتر جزئیات تکنیکال و فنی بود.

وی گفت: اگر هم با نظری موافق نبودیم طبق استانداردها آن را در ضمیمه گزارش اضافه کردیم که نظرات منفی کشورها را هم در گزارش نهایی آورده باشیم.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی درباره نظر ایکائو درباره پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: در یک مدت‌زمان ۹۰ روزه ایکائو باید اعلام می‌کرد که توصیه‌های ایران را می‌پذیرد یا خیر؛ که نهایتاً اعلام شد توصیه‌ها پذیرفته و اجرا می‌شود. هم‌زمان در داخل کشور نیز توصیه‌ها اجرا شد و اینکه پروازهای شرکت‌های اروپایی در فضای کشور ایران مجدداً آغاز شده شاهد دیگری است که از منظر ایمنی و تخصصی ابعاد قضیه کاملاً روشن است و این سانحه دیگر در فضای آسمان کشور تکرار نخواهد شد.

معاون استاندار پرواز سازمان هواپیمایی گفت: بعد از گزارش ایران از ابعاد فنی حادثه، کشورها مجدداً به استفاده از آسمان ایران بازگشتند و از طرفی آژانس ایمنی اتحادیه اروپا هشدار روی فضای ایران را لغو کرد.

آرش خدایی گفت: خارج از ابعاد سیاسی و قضایی موضوع، بعد فنی پرونده مختومه است و در دستور کار جلسات ایکائو قرار نگرفته است و با قبول گزارش فنی ایران، این پرونده در قسمت گزارش‌های ایکائو نشسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید