کارگردان گوشه نشین ایرانی دارفانی را وداع گفت

کدخبر: ۴۶۷۷۱۲
اقتصادنیوز: حمید لبخنده کارگردان سریال محبوب در پناه تو که با این سریال انقلابی را در ساخت سریال های تلویزیونی ایجاد کرد، چشم از جهان فروبست.
کارگردان گوشه نشین ایرانی دارفانی را وداع گفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،نیما لبخنده فرزند حمید لبخنده هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با تأیید این خبر  گفته است:«پدر چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و بعد از بستری بودن در بیمارستان به منزل منتقل و بستری شد. متأسفانه ایشان به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی، عصر روز شنبه ۱۸ دی چشم از جهان فرو بست.»

کاشف پارسا پیروزفر، لعیا زنگنه، حسن جوهرچی و رامین پرچمی درگذشت​

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ در اهواز فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده پردیس هنرهای زیبایدانشگاه تهران بود. او  از جمله شاگردان زنده‌یاد حمید سمندریان بود و بعد از درگذشت سمندریان و همچنین زنده‌یاد هماروستا، مدیریت آکادمی سمندریان را عهده‌دار شد.

لبخنده که یکی از نزدیک‌ترین ها به استاد سمندریان و هما روستا بود در مستند سمندریان از روزهای تلخی در دهه ۶۰گفته که حمید سمندریان را به تالار وحدت راه ندادند و می خواستند تفتیش بدنی کنند. اتفاقی که سبب شد این استادبرجسته تئاتر تصمیم بگیرد مجتمعی که در آن زندگی می کرد را به آکادمی تئاترش تبدیل کند. او البته با خنده می گوید دراین مجموعه سمندریان ابتدا رستوران داری کرد و همیشه شلوغ هم بود اما ورشکسته شد چون لمس پول را بلد نبود ومشتری مثلا ۱۲ تومان غذا می خورد، ۵۰ تومانی داده بود و به او ۹۸ تومان بر می گرداند. مشکل این بود که ما یک کارگردان قهار را پشت دخل نشانده بودیم.»

لبخنده در دهه ۷۰ به نامی محبوب در تلویزیون بدل شد. این استاد تئاتر وقتی شروع به کارگردانی کرد در فضای کمی بازشده سینما و تلویزیون آن سال ها، به سراغ عاشقانه هایی رفت که رنگ و لعاب شان به شدت با طیف سنی جوان شدهایران دهه هفتاد همخوانی داشت .

قصه در پناه تو شاید اولین سریال از یک روایت عشق و عاشقی چند گانه در رسانه ملی بود. قصه چند جوان دانشجو کههمزمان عاشق دختر شاگرد اول چادری دانشکده می شدند. روایتی که هنوز از مرحوم حسن جوهرچی، رامین پرچمی وپارسا پیروزفر ستاره هایی دل انگیز در خاطر مردم ساخته است.

هنوز یادآوری ویدئوهای آن سریال بارها در شبکه های اجتماعی صاحب تماشاگر می شود و هنوز وقتی بخش هاییسانسور شده از سکانس های بازی پارسا پیروزفر در شبکه های اجتماعی می چرخد و وایرال می شود، به ویدئوی اولشبکه های اجتماعی کشور بدل می شود.

لبخنده که بعد از در پناه تو ، در قلب من را هم جلوی دوربین برد به دلیل سوژه های روی خط قرمز و کمی ساختار شکنانهدرام اجتماعی اش به شهرت رسید. او به سبک استادش سعی کرد یک معلم باشد. در قلب من تجربه دیگری از لبخنده بود والبته فیلم سینمایی آبی که بهرام رادان در آن جلوی دوربین رفت. فیلمی البته نه چندان موفق و یک عاشقانه گیشه ای. 

او پس از آن عصر باشکوه دیگر کمتر در بطن اخبار سینما و تلویزیون ایران بود و دنیایش همان دنیای آکادمیک آموزشتئاتر بود. بودن در کنار استاد سمندریان تا پیش از فوت و بعد کمک به خانم هما روستا و در ادامه ، زنده نگه داشتنآکادمی آموزش تا عصر شنبه که برای همیشه از میان مان رفت.

روحش شاد و یادش گرامی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید