نکات مهم تغذیه بعد از واکسن کرونا برای رفع علائم!

کدخبر: ۴۶۸۰۷۹
بی اشتهایی، تهوع و استفراغ از جمله عوارضی است که امکان دارد پس از دریافت واکسن کرونا در افراد ایجاد شود.
نکات مهم تغذیه بعد از واکسن کرونا برای رفع علائم!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از جمله راهکارهای کاهش عوارض احتمالی پس از دریافت واکسن، توجه به یک برنامه غذایی مناسب است که می تواند بروز علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به کمترین میزان کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مریم مهارت رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بی اشتهایی، تهوع و استفراغ از جمله عوارضی است که امکان دارد پس از دریافت واکسن کرونا در افراد ایجاد شود.

 

نکات تغذیه ای در مواجهه با بی اشتهایی پس از واکسیناسیون کووید-۱۹

او با اشاره به اینکه در صورتی که میل کافی به خوردن غذا نداریم، می توانیم از مغزها و خشکبار مانند فندق، گردو، پسته، بادام، توت خشک، نخود و کشمش، مویز و برگه میوه ها استفاده کنیم گفت: اضافه کردن آرد برنج، جوانه گندم، جوانه نخود و ادویه ها به ویژه گُلپر به انواع سوپ یا غذا نیز پیشنهاد می شود همچنین بهتر است به عنوان وعده صبحانه یا میان وعده از سمنو، شیربرنج همراه با سیاه دانه و کمی دارچین و یا شله زرد با خلال بادام و پسته نیز استفاده کنیم.

مهارت گفت: برای کنترل بی اشتهایی می توانیم مقداری چای همراه با لیمو و زنجبیل بنوشیم. مصرف سیب (به صورت پالوده)، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه و کدو حلوایی نیز می تواند تأثیر به سزایی در افزایش اشتها داشته باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: برای کنترل حالت تهوع، می توانیم از تنقلات و غذاهای خشک، نشاسته ای و پُرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی استفاده کنیم. او اظهار داشت:مصرف تکه های میوه یخ زده یا آبمیوه های رقیق شده همراه با یخ نیز می تواند مؤثر باشد.

او گفت: بهتر است از قرار گرفتن در معرض بوی غذاهایی که رایحه تندی دارند، خودداری کرده و غذاها را بهتر است سرد یا هم دما با حرارت اتاق مصرف کنیم. مصرف آبنبات هایی با طعم نعناع یا لیمو نیز تأثیر بسزایی در کاهش حالت تهوع دارد.

 مهارت چند نکته زیر را برای تغذیه پس از دریافت واکسن توصیه کرد:

در صورت همراه بودن علایم با استفراغ، باید از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز شود، پس از توقف استفراغ، می توانیم کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین استفاده کنیم، با گذشت هشت ساعت از قطع استفراغ، می توانیم غذاهای جامد بی بو، کم چرب و کم فیبر مانند مرغ پخته، موز، نان تست و برشته، تخم مرغ آب پز و سفت، برنج، غلات پخته و ماست مصرف کنیم.

بهتر است، تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهیم و از مصرف غذای سنگین خودداری کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید