بازیگر معروف هالیوودی در ایران!/ علت حضور وی در تهران چه بود؟+عکس

کدخبر: ۴۶۸۵۲۶
​اقتصادنیوز: شان پن بازیگر و کارگردان مطرح سینمای هالیوود و جهان در سال 1384 برای دیدار با الهه کولایی به تهران سفر کرد.
بازیگر معروف هالیوودی در ایران!/ علت حضور وی در تهران چه بود؟+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وقت صبح، نادر داوودی عکاس و روزنگامه‌نگار تصویری از جلسه‌ شان پن با الهه کولایی در تهران ۱۶ سال پیش منتشر کرده که مربوط به حضور پن در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ است.

شان پن هالیوودی در تهران حضور یافت.

سفر شان پن به ایران

در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ بود که عکسی از مردی مشهور در نماز جمعه تهران در رسانه‌ها منتشر شد که بازتاب فراوانی به دنبال داشت.

 

آن مرد کسی نبود جز شان پن، بازیگر مشهور هالیوود که در قالب یک گروه خبری و به همراه دو خبرنگار روزنامه سن فرانسیسکو کرونیکل وارد ایران شده بود تا از انتخابات گزارش تهیه کند. ده سال پس از این سفر، ریس ارلیک روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی که در این سفر شان پن را همراهی می‌کرد در گفتگو با «خبر آنلاین» از اتفاقات و پشت پرده سفر شان پن به ایران سخن گفته است.

ارلیک درباره تصمیم سفر به ایران می‌گوید: «سال ۲۰۰۵ بود که نورمن سولومون به من زنگ زد و گفت باشان پن داریم به ایران می‌رویم و این بار من کمتر از یک نانوثانیه گفتم بله من هم می‌آیم.

یادم هست که هیچ امیدی به گرفتن ویزا نداشتیم. شان پن که قطعاً به ایران نیامده بود، گمان می‌کنم نورمن سولومون هم برای اولین بار بود که به ایران می‌آمد اما من می‌دانستم که ویزا دادن به یک خبرنگار آمریکایی از سوی ایران چه‌کار سختی است.

به‌هرحال کارهای اولیه را کردیم و هرکس هم قرار شد به‌کارهای خودش برسد چون خیلی امید نداشتیم. درواقع اگر به هرکدام از ما ویزا نمی‌دادند خصوصاً نورمن تقریباً سفر کنسل می‌شد اما ناگهان به طرز معجزه‌آسایی خبر آمد که ویزا هماهنگ شده است.

آن موقع یادم هست که وقت کمی داشتیم و باید سریع جمع‌وجور می‌کردیم و از فرصت کوتاهی که برای اقامت در ایران بود استفاده می‌کردیم چون چند روزی دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده بود.

سفر به ایران

چهار روز وقت داشتیم من برنامه خاصی نداشتم و آماده بودم اما شان پن باید برای دیدن همسر آن موقعش رابین رایت پن به لندن می‌رفت که داشت در یک فیلم آنجا بازی می‌کرد.

سولومون هم گرفتار موضوعاتی دیگر بود. شان پن به سفارت ایران در لندن رفت و ویزایش را گرفت و ما باید خودمان را برای پرواز به تهران به آلمان می‌رساندیم. من از کالیفرنیا، سولومون از یک جای دیگر در آمریکا که یادم نیست و شان پن از لندن خود را به آلمان رساندیم.»

روایت این روزنامه نگار آمریکایی درباره اولین برخورد ایرانیان با شان پن جالب توجه است: «اولین برخورد ما با ایرانی‌هایی که ما را می‌دیدند مال همان هواپیما بود. مسافران ایرانی ما را نگاه می‌کردند وشان پن را شناخته بودند و مرتب پچ پج می‌کردند. وقتی در فرودگاه تهران هم پیاده شدیم همین وضعیت ادامه داشت و مرتب واکنش‌ها بیشتر می‌شد.»

او در ادامه از مستقر شدن در هتل لاله تهران می‌گوید که به‌جز تعداد اندکی کسی از آمدن آن‌ها به ایران خبری نداشت: «ما در هتل لاله مستقر شدیم و خب کسی از آمدن ما جز تعداد معدودی خبر نداشتند.

اما آهسته‌آهسته وقتی ما از هتل بیرون می‌رفتیم تا گزارش و مصاحبه تهیه کنیم بیشتر و بیشتر مردم‌ شان پن را می‌دیدند و مرتب با انگشت‌نشانش می‌دادند و پج پچ می‌کردند و به هم می‌گفتند: «خودش است. خودش است، شان پن است» و بعد کاملاً هیجان‌زده می‌شدند. »

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید