انتقاد عارف از اظهارنظرها درباره حادثه هواپیمای اوکراینی/ داغ دل خانواده جان باختگان را تازه می‌کند

کدخبر: ۴۶۹۱۹۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در مقطع فعلی حقیقتا خلا وجودی ایشان برای جامعه احساس می‌شود و به نظرم نظام و کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به مشی عقلایی آقای هاشمی نیازمند است.
انتقاد عارف از اظهارنظرها درباره حادثه هواپیمای اوکراینی/ داغ دل خانواده جان باختگان را تازه می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محمدرضا عارف در نشست مجمع عمومی کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد با مرور رویدادهای مهم دی ماه به شهادت سرلشگر حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و با گرامی داشت یاد و خاطره این سردار رشید اسلام تاکید کرد که چهره‌های ملی از جمله شهید سلیمانی نباید از سوی یک جریان خاص مصادره شود و این کار بزرگترین خیانت به شهدا محسوب می‌شود.

وی همچنین با یادآوری شهادت جمعی از تشییع کنندگان پیکر حاج قاسم سلیمانی در کرمان برای آنها طلب غفران الهی کرد و بر پیگیری امور خانواده این شهدای عزیز تاکید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در مقطع فعلی حقیقتا خلا وجودی ایشان برای جامعه احساس می‌شود و به نظرم نظام و کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به مشی عقلایی آقای هاشمی نیازمند است.

وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی ،گفت: زخم این حادثه  دردناک تا مدتها بر پیکره جامعه ما باقی خواهد ماند و متاسفانه اقدام مسئولانه‌ای هم تاکنون برای جبران این خسارت بزرگ انجام نشده است و تاسف‌بارتر آنکه برخی اظهارنظر افرادی که در این حادثه به نحوی دخیل بودند داغ دل خانواده جان باختگان را تازه می‌کند .

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر رنجبر و مرحوم دکتر پیروی از اعضای شورای مرکزی  این کانون، به نحوه شکل گیری کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران یک نهاد اجماع ساز در جامعه دانشگاهی است و هدف کلان ما از راه اندازی این نهاد مدنی تعالی نظام علمی کشور است.

وی ارتقا جایگاه  اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را از دیگر اهداف کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: در گروه‌های مرجع دانشگاهی  در ۴ دهه گذشته جایگاه اعضای هیات علمی دانشگاه همواره جایگاه مناسبی بوده است ولی به نظر می‌رسد برای ارتقاء این جایگاه باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

عارف با اظهار نگرانی از مخدوش شدن عزت و کرامت انسانی دانشگاهیان بواسطه نوع برخوردهای صورت گرفته با آنها، تاکید کرد: متاسفم که باید بگویم امروز دانشگاه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و عزم و اراده‌ای شکل گرفته که جامعه دانشگاهی و نخبگی کشور در تصمیم سازی امورات جامعه کناره گذاشته شوند.

وی در همین زمینه ادامه داد: امروز کشور با مشکلات و چالش‌های بسیاری رو به رو است و باور  ما این است که این چالشها راه حل دارد و راه حل آن محوریت دانشگاه است.

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با طرح این پرسش که با کدام دانشگاه و با کدام استاد می توان مشکلات کشور را حل کرد؟،گفت:دانشگاه چه جایگاهی باید داشته باشد تا وظایف ملی ، راهبردی و علمی خود را بتواند انجام دهد؟ و استاد دانشگاه در چه شرایطی و چه وضعیتی باید کار کند تا بتواند در خدمت این دانشگاه و در خدمت تحقق و اجرایی شدن برنامه های توسعه و پیشرفت کشور باشد؟

وی افزود: دانشگاهی که در اداره خودش نتواند نقش داشته باشد و دانشگاهی که برای امور اولیه اش دیگران تصمیم می گیرند و حقوق اولیه خود را در اختیار ندارد چگونه می تواند در جایگاه حل مشکلات کشور قرار بگیرد؟

عارف با بیان اینکه کدام استاد می تواند در خدمت دانشگاه مسئولیت پذیر ، نقش آفرین و تصمیم ساز باشد، تصریح کرد: استادی که مهمترین دغدغه اش معیشت و ابزار کار است و استادی که عملا ارتباط علمی او با محافل علمی و کنفرانس های مهم و موثر بین المللی قطع است می تواند در حل مشکلات و چالشهای کشور نقش آفرین باشد؟

کسانیکه جز عوامل اصلی تنزل دانشگاه هستند برخورد طلبکارانه با جامعه دانشگاهی کشور دارند

وی تصریح کرد: همان کسانی که جز عوامل اصلی تنزل دانشگاه هستند برخورد طلبکارانه با جامعه دانشگاهی کشور دارند در حالیکه باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند که چرا دانشگاه را به این حال و روز انداختند.

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران تاکید کرد: ما بر این بارویم که می توانیم با استفاده از ظرفیت اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران و فعال تر شدن واحدهای دانشگاهی کانون و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با نهادهای مختلف تصمیم گیر نظیر دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقدامات موثر و مفیدی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه هر سال و در فصل بودجه شایعاتی در مجلس و نهادهای دولتی شنیده شود که نتیجه‌اش بی اعتنایی بیشتر به مسایل دانشگاه و مطالبات بحق استادان و کاهش حقوق غیرقابل توجیه آنها است در شان کشور و انقلاب فرهنگی ما نیست.

عارف تاکید کرد: نمی شود از کسی که توقع حل مشکلات و ارائه راهکار و راه حل مناسب برای چالش‌ها و مشکلات داریم مشاهده کنیم که در حل مشکلات اولیه خودش درمانده است .او توانایی حل مشکلات خودش را ندارد و دیگران برایش تصمیم گیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه‌ای که منزلت و کرامت استاد دانشگاه نادیده گرفته شود آن جامعه نمی‌تواند به تعالی برسد، از اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خواست در تهیه تولید محتوا و گزارش های علمی توسط واحدهای کانون فعالانه تر برخود کنند.

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران همچنین از مجلس شورای اسلامی خواست  خطای سال گذشته خود را در موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه جبران کند و از وزیر علوم نیز خواست به وظیفه قانونی خود در این زمینه  و پیگیری اجرای مصوبات هیات های امنا در مورد افزایش فوق العاده اعضا هیات علمی عمل کند.

گفتنی است در این نشست  تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  به عنوان سخنران مدعو با موضوع «مسئولیت اجتماعی دانشگاه» سخنرانی کرد.

همچنین در این نشست با رای‌گیری صورت گرفته اعضای اصلی و علی البدل شورای مرکزی و بازرسان کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران انتخاب شدند که آقایان عارف، توفیقی، آقایی، صفوی، ابری‌نیا، آقا ابراهیمی، سلطانی، سیف، توکلی، امی، خانم حساس خواه  و اسکندری به عنوان اعضای اصلی و حیدری و مجذوبیان به عنوان اعضای علی البدل شورای مرکزی کانون انتخاب شدند.همچنین صداقت‌جو و غفوری آشتیانی به عنوان بازرسان اصلی و رضاییان به عنوان بازرس علی البدل کانون انتخاب شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید