هشدار / وضعیت خطرناک شاخص آلودگی هوای این ۹ شهر

کدخبر: ۴۷۰۸۱۹
اقتصادنیوز: با خروج سامانه بارشی از استان خوزستان، استقرار هوای پایدار در این شهر از حد مجاز فراتر رفته و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم قرار گرفت.
هشدار / وضعیت خطرناک شاخص آلودگی هوای این  ۹ شهر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، غلظت آلودگی هوا در ۹ شهر خوزستان با خروج سامانه بارشی از این استان و استقرار هوای پایدار به بیش از حد مجاز افزایش یافته است.

با گذشت سه روز از ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، بار دیگر هوای شهرهای مختلف استان با افزایش غلظت آلودگی در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم قرار گرفت.

بر اساس اعلام روز شنبه مرکز کنترل و پایش محیط زیست شاخص کیفیت هوای شهرهای بندر امام خمینی(ره) با ثبت عدد ۱۶۶، اهواز با ۱۶۱ و ماشهر با ۱۵۸ در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه های سنی قرار گرفت.

شادگان با ثبت عدد ۱۴۶، رامشیر ۱۴۱، خرمشهر ۱۳۹، شوش ۱۲۸، سوسنگرد ۱۲۰ و شوشتر ۱۰۹ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس قرار دارند همچنین شاخص کیفیت هوای شهرهای اهواز، سوسنگرد و شادگان روز شنبه نیز با افزایش غلظت آلودگی در وضعیت ناسالم است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماریهای ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید