عاقبت پولشویی در صنعت ورزش

کدخبر: ۴۷۱۲۹۵
مجرمان به طور منظم از صنعت ورزش در جهان سوء استفاده می کنند و از آنجایی که جرم باعث فساد می گردد در نتیجه در دراز مدت پولشویی منجر به فساد در ورشکاران و سایر افراد مرتبط با ورزش خواهد شد.
عاقبت پولشویی در صنعت ورزش

امیر طغیانی خوراسگانی:پولشویی چیست؟ شاید ساده ترین تعریف برای پولشویی این باشد که پولشویی فرایند مشروعیت بخشیدن به پول های حاصل از فعالیت غیر قانونی است. به عبارت دیگر پول های به اصطلاح کثیف حاصل از جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، رشوه ، اختلاس، فرار مالیاتی و غیره با روش های مختلفی شست و شو می گردد و هدف از آن پنهان کردن منبع غیر قانونی پول ها به نحوی است که بتوان به راحتی بدون ترس در هر جایی از آن ها استفاده کرد. محبوبیت ورزش و نقل و انتقالات پول های عظیم در آن مجرمان را به خود جذب می کند و فوتبال به عنوان محبوب ترین ورزش بیش از همه در معرض این خطر قرار دارد.

بارها بیان شده است که پول شویی موجب اخلال در نظام اقتصادی می گردد اما این پدیده چگونه می تواند موجب اخلال در صنعت ورزش و نظام اقتصادی آن گردد؟ این سوال خوبی است که باید ابعاد گوناگون پیامدهای آن را بررسی کرد.

در ابتدا بعد اقتصادی؛ چگونه پولشویی در ورزش می تواند از نظر اقتصادی اخلال ایجاد کند؟ به عنوان مثال، هنگامی که پول زیادی برای بازیکنانی که مهارت پایین یا کمی دارند پرداخت می گردد تاثیر منفی بر روی صنعت ورزش می گذارد. برای مثال بازیکنانی که دارای مهارت بالایی هستند در خواست وجوه بیشتری می کنند و باشگاه ها یا نمی توانند این مبالغ را پرداخت کنند یا در صورت پرداخت موجب افزایش نرخ نقل و انتقالات می گردند.

از لحاظ بعد احتماعی؛ پرداخت مبالغ بالا به بازکنان دارای مهارت کم تاثیر مستقیم بر عملکرد سایر بازیکنان و موجب از بین رفتن انگیزه آن ها می گردد. همچنین به دلیل اینکه عملکرد بازیکنان در نهایت بر عملکرد باشگاه ها و نتایج آن ها تاثیر می گذارد، این موضوع می تواند موجب پایین آمدن نرخ محبوبیت و تعداد طرفداران باشگاه ها نیز گردد.

دخالت مجرمان در صنعت ورزش پیامدهای مهم دیگری نیز دارد. به عنوان مثال اگر صنعت ورزش توسط مجرمان برای تطهیر درآمدهای غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد، همان مجرمان یا مجرمان دیگر وسوسه می شوند که از این صنعت برای ایجاد درآمدهای غیرقانونی یا ادامه اقدامات خود استفاده کنند. این موضوع به علت اینکه این افراد غالبا در باشگاه‌ها دارای نفوذ، قدرت و پول هستند، می تواند سایر بازیکنان و حتی باشگاه های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و موجب گردد مسابقات از حالت عادلانه خارج و در نهایت موج بالا رفتن آمار تبانی در ورزش می گردد.

متاسفانه پیامدهای ورود جنایتکاران به صنعت ورزش بیش از این موارد است. فرض کنید شما فرد جوان و با انگیزه ای هستید که سختی های زیادی را برای موفقیت خود متحمل شده اید. متوجه می شوید که مدیر باشگاه از شما برای پولشویی استفاده می کند یا در مواقعی به شما دستور می دهد که عملکرد خوبی نداشته باشی و موجب شوی که تیم بازنده شود. این موضوع چه تاثیری بر روی شما می گذارد؟

مجرمان به طور منظم از صنعت ورزش در جهان سوء استفاده می کنند و از آنجایی که جرم باعث فساد می گردد در نتیجه در دراز مدت پولشویی منجر به فساد در ورشکاران و سایر افراد مرتبط با ورزش خواهد شد. فرض بر این است که ورزش عرصه ای است که موفقیت شخص در آن با پیش زمینه اقتصادی، اجتماعی، قومیتی و نژادی قبلی او مرتبط نیست. ورزشکاران به ویژه آن هایی که از قشر محروم تر اقتصادی، اجتماعی هستند، ورزش را پناهگاهی امن برای خود می دانند و تمام تلاش خود را برای موفقیت در این عرصه انجام می دهند. با ورود جنایتکاران به این عرصه این افراد از ورزش سرخورده می گردند و یا به کارفرمایان خود در فعالیتهای مجرمانه کمک می کنند و یا خود وارد عرصه مجرمانه می گردند.

در پایان باید اذعان کرد که بین ورزش با سایر جرایم نیز ارتباط وجود دارد. دراین خصوص مثالهای زیادی می توان بیان کرد ولی شاید بارزترین آن فرار مالیاتی بازیکنان باشد. همچنین در صورتی که مدیریت باشگاه ها در اختیار مجرمان و جنایتکاران قرار بگیرد بحث قاچاق انسان در نقل و انتقالات فرامرزی بین باشگاه‌ها تشدید می گردد. متاسفانه باشگاه ها به علت برخی موارد از قبیل ترس از دست دادن جایگاه خود، حامیان مالی و محبوبیت کمتر احتمال دارد پولشویی خود را گزارش نمایند.

به طور خلاصه اثرات نامطلوب و منفی پولشویی در صنعت ورزش نه تنها منجر به ناکار آمدی اقتصادی عظیمی می گردد بلکه ماهیت ورزش را نیز تهدید خواهد کرد که شاید تبدیل شدن باشگاه های ورزشی به بنگاه های اقتصادی یکی از بارز ترین آن ها باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید