مهمانی‌های جانسون در دوران کرونا حسابی دردسر ساز شد

کدخبر: ۴۷۲۰۷۶
​رسوایی در زمینه مهمانی های نخست وزیر انگلیس در ایام کرونا، هرچند در ابتدا با رد اتهامات توسط جانسون آغاز شد، اما در ادامه وی لب به اعتراف گشود و از مردم کشورش عذرخواهی کرد.
مهمانی‌های جانسون در دوران کرونا حسابی دردسر ساز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تحقیقات در زمینه رسوایی اخیر نخست وزیر بریتانیا برای شرکت در جشن‌های مختلف در ایام قرنطینه کرونایی، ممکن است به قمیت از دست دادن پست وی تمام شود؛ موضوعی که مورد توجه رسانه‌های اروپایی به ویژه متحد این کشور فرانسه قرار گرفته است.

همزمانی این رسوایی با چالش های پیش روی انگلیس در اتحادیه اروپا، از عمده دلایلی است که تحلیلگران مسائل بین الملل آن را عاملی برای سقوط کرسی نخست وزیری بوریس جانسون ارزیابی می کنند.

در همین زمینه لو فیگارو به عنوان پرشمارگان ترین روزنامه فرانسه با ارایه رشته تحلیل هایی، آینده سیاسی جانسون را با علنی شدن رسوایی موسوم به پارتی‌گیت "تیتره‌تر" از گذشته ارزیابی کرده است.

این روزنامه فرانسوی در گزارش دیگری با اعلام این مطلب که اسکاتلند یارد به موضوع پارتی‌گیت ورود کرده و کل کشور منتظر نتایج این تحقیقات است، نسبت به ابهام در آینده سیاسی نخست وزیر کنونی بریتانیا خبر داده است.

تیتر گزارش دیگر این رسانه با عنوان "بوریس جانسون در برابر سم تدریجی پارتی‌گیت" نیز نشان می دهد که نخست وزیر بریتانیا به آسانی نمی تواند از مسئولیت خود برای شرکت در مهمانی هایی که در ایام قرنطینه های سخت کرونایی برگزار شده است، شانه خالی کند و احتمال می رود که این موضوع به تدریج به سقوط وی منجر شود.

تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نیز با اعلام این مطلب که حلقه اطراف جانسون در حال تنگ تر شدن است، اعلام کرد که ادامه تحقیقات در این زمینه می تواند به قیمت پست نخست وزیری بریتانیا تمام شود.

در این گزارش به نقل از یکی از اعضای دولت بریتانیا که با روزنامه "سان" مصاحبه کرده، آمده است: " نمی دانم چگونه این موضوعات خاتمه خواهد یافت. جانسون می تواند در انتخابات بعدی پیروز شود یا اینکه هفته آتی دستبند به دستش زده باشند."

رسوایی در زمینه مهمانی های نخست وزیر انگلیس در ایام کرونا، هرچند در ابتدا با رد اتهامات توسط جانسون آغاز شد، اما در ادامه وی لب به اعتراف گشود و از مردم کشورش عذرخواهی کرد.

اما شاید این آغازی برای پایان کار جانسون باشد؛ چراکه تحقیقات نشان داد نخست وزیر انگلیس در سلسله جشن ها و مهمانی هایی شرکت کرده است که بسیاری از آنها توجیه منطقی ندارند.

۱۵ مه ۲۰۲۰

در این تاریخ تصویری از جانسون، همسرش کری و دستیارانش در حال تعارف کردن پنیر و لیوان های شراب در باغ "داونینگ استریت" محل دفتر نخست وزیری بریتانیا منتشر شد که پس از آن جانسون در دفاع از خود اعلام کرد "در محل کار و در مورد کار صحبت می کردند".

۲۰ مه ۲۰۲۰

در این تاریخ که بریتانیایی ها بر اساس قانون نمی توانستند بیش از یک نفر را در خارج از خانه ملاقات کنند، مارتین رینولدز (Martin Reynolds) منشی خصوصی جانسون، از طریق ایمیل از یکصد مهمان دعوت کرد تا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای صرف نوشیدنی در باغ های اقامتگاه نخست وزیر و لذت بردن از هوای خوب، حضور بهم رسانند.

هرچند بوریس جانسون با عذرخواهی از پارلمان انگلیس اطمینان داد که این یک جلسه کاری بوده که فقط ۲۵ دقیقه به طول انجامید.

۱۹ ژوئن ۲۰۲۰

برگزاری جشن تولد غافلگیرکننده ای به افتخار نخست وزیر انگلیس در داونینگ، برگ دیگری در پرونده موسوم به پارتی‌گیت است که گفته می شود حداکثر ۳۰ نفر شرکت داشته است وسخنگوی اقامتگاه نخست وزیر نیز اعلام کرد که جانسون کمتر از ۱۰ دقیقه در این گردهمایی کوتاه در میان همکارانش حضور داشت.

۱۳ نوامبر ۲۰۲۰

در این تاریخ رسانه ها از برگزاری یک مهمانی با حضور دستیاران جانسون در آپارتمان وی با وجود اعمال قرنطینه دوم در این کشور خبر می دهند وبرگزار کنندگان مدعی هستند قوانین همواره رعایت شده است.

۲۷ نوامبر ۲۰۲۰

برگزاری مهمانی خداحافظی برای یکی از همکاران داونینگ استریت که در آن جانسون نیز سخنرانی می کرد، از دیگر موضوعاتی است که در پرونده پارتی‌گیت به آن اشاره می شود.

۱۰ دسامبر ۲۰۲۰

وزارت آموزش و پرورش بریتانیا برگزاری یک مهمانی که در آن حدود ۲۰ نفر شرکت داشتند، تایید کرد و این در حالی است که در آن تاریخ محدودیت هایی شدیدی در لندن اعمال می شد که در آن خانواده ها را از ملاقات هایی بدین شکل در داخل خانه منع می کردند.

۱۴ دسامبر ۲۰۲۰

پس از انتشار عکسی در مطبوعات، حزب محافظه کار انگلیس به برگزاری یک مهمانی غیرمجاز در مقر خود در لندن که توسط تیم شان بیلی (Shaun Bailey) نامزد شهرداری آن زمان لندن سازماندهی شده بود، اعتراف کرد.

۱۵ دسامبر ۲۰۲۰

روزنامه انگلیسی ساندی میرور نیز در این تاریخ عکسی از نخست وزیر بریتانیا در کنار ۲ دستیارش درحال شرکت درمسابقه برخط (آنلاین) منتشر و داونینگ استریت نیز اعتراف کرد که جانسون نیز مدت کوتاهی در این برنامه شرکت کرده است.

۱۶ دسامبر ۲۰۲۰

وزارت حمل و نقل بریتانیا به دلیل برگزاری جشن کریسمس نامناسب در محل خود عذرخواهی کرد.

۱۸ دسامبر ۲۰۲۰

یکی از مشاوران جانسون پس از انتشار ویدیوی شوخی خود که از برگزاری یک مهمانی با حضور حدود ۴۰ نفر در داونینگ استریت خبر می داد، استعفا کرد. هرچند نخست وزیر که خود را عصبانی توصیف می کرد مدعی شد که هیچ قانونی نقض نشده است.

۱۶ آوریل ۲۰۲۱

به گزارش دیلی تلگراف، پیش از تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ شوهر ملکه، ۲ مهمانی خداحافظی در داونینگ استریت برگزار شد. هرچند جانسون مدعی است که او در این رویدادها حضور نداشته چراکه در اقامتگاهش در چکرز بوده است. اما داونینگ استریت از ملکه عذرخواهی کرد.

در این میان میرور همچنین ادعا کرده است که هر جمعه کارکنان داونینگ استریت هفته کاری خود را با نوشیدن شراب‌ به پایان می‌رسانند؛ سنتی دیرینه که به نوشته این رسانه باوجود همه گیری کرونا ادامه داشته است.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، اگر ۵۴ نفر از ۳۶۰ عضو محافظه کار مجلس عوام انگلیس نامه ای اعتراضی به رئیس کمیته ۱۹۲۲ بنویسند، ممکن است جانسون تهدید شود که باید استعفا کند؛ موضوعی که همگان منتظر نتایج تحقیقات داخلی در این زمینه هستند و ممکن است در نهایت این رسوایی به قمیت کرسی نخست وزیری بریتانیا تمام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید