تمدید نمایشگاه مجازی کتاب تهران

کدخبر: ۴۷۲۶۷۶
محمدمهدی اسماعیلی گفت: به واسطه ایجاد فرصت برابر برای همه مردم و این‌که ممکن است در اطلاع‌رسانی‌ها کمی تأخیر اتفاق بیفتد، یک روز نمایشگاه مجازی کتاب را تمدید می‌کنیم تا مردم در همه نقاط فرصت برابر داشته باشند.
تمدید نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمدید نماشگاه مجازی کتاب تهران به مدت یک روز (تا یازدهم بهمن‌ماه) خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، همزمان با هفتمین روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ستاد برگزاری این رویداد فرهنگی در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بازدید کرد.

او در این بازدید با بیان این‌که تقاضاهایی برای تمدید این نمایشگاه وجود داد گفت: به واسطه ایجاد فرصت برابر  برای همه  مردم و این‌که ممکن است در اطلاع‌رسانی‌ها کمی تأخیر اتفاق بیفتد، یک روز این نمایشگاه را تمدید می‌کنیم تا مردم در همه نقاط فرصت برابر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین با تبریک ایام دهه فجر گفت: نمایشگاه مجازی کتاب به مطالبه مهمی که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث گسترش نهصت کتابخوانی وجود دارد جامه عمل پوشاند. همیشه در مأموریت‌های خود در وزارت فرهنگ، مأموریت کتاب را مأموریت محوری و بنیادی می‌دانم زیرا کتاب فصل اساسی و مشترک حوزه فرهنگ و هنر است. در مجموعه فعالیت‌های کتابی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابعه همه بایستی در یک فضای تعاملی حرکت کنیم تا خروجی آن همکاری، افزایش سرانه مطالعه در کشور باشد. همه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، ساخت کتابخانه‌ها، طرح‌های حمایتی و پایین‌آوردن هزینه نشر با هدف اصلی، ایجاد جامعه کتابخوان ‌است.

او با بیان این‌که جامعه‌ای که کتابخوان باشد حتما اصالت فرهنگی بیشتری خواهد داشت، اظهار کرد: کشور ما در سال‌های اخیر با شبیخون بزرگ فرهنگی مواجه است، ابایی نداریم که شرایط محیطی و محاطی خود را بیان کنیم؛ وقتی جوان‌ها و نوجوان‌ها و کودکان در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرند حتما یکی از راه‌های مقابله، توسعه کتاب و کتاخوانی است و باید برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه باشد.

تلاش برای برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب

اسماعیلی با بیان هیچ چیزی جای نمایشگاه بزرگ‌ بین‌المللی کتاب تهران را نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در پی آن هستیم به محض این‌که حس کردیم خطر کرونا پایین آمده، نمایشگاه با قدرت و قوت برگزار شود، ان‌شاءلله هم انجام شود. تمام تلاش‌مان این است که نمایشگاه به صورت حضوری با خیل عظیم مشتاقان و ناشران برگزار شود. اما نمایشگاه مجازی کتاب تجربه خوب و غنیمتی است،  زیرا نشان دادیم می‌توانیم در دوره کرونا ابتکارهایی به خرج بدهیم که هم مسئله دسترسی مردم را حل کند و هم این دسترسی را فراگیر و عادلانه کند. 

وزیر ارشاد با تأکید بر بسط عدالت فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت مردمی، توضیح داد:  در بخش‌های مختلف این دسترسی آحاد مردم به محصولات فرهنگی را تجربه کرده‌ایم. در حوزه آموزش  فرهنگی و هنری هم ستادی را در وزارت فرهنگ راه‌اندازی کردیم که ۴۰هزار نفر متقاضی در مناطق محروم  ثبت‌نام کردند و در دهه فجر آغاز به کار خواهیم کرد. اعتبار خوبی هم برای آن گذاشته‌ایم زیرا معتقدیم حوزه  فرهنگ و هنر باید در دسترس همه مردم باشد. برگزاری نمایشگاه مجازی هم در حوزه کتاب به شدت خوشحال‌کننده است زیرا شبکه وسیعی از افراد را در سراسر کشور به هم پیوند می‌زند. طبق گفته آقای رمضانی (مدیر خانه کتاب و ادبیات) بیشترین میزان خرید را به لحاظ سرانه جمعیت، محروم‌ترین نقاط کشور داشتند که این موضوع طبیعی است زیرا در این استان‌ها حداقل کتابفروشی‌ها را داریم، این موضوع نویدبخش روزهای خوبی در حوزه فرهگ و کشور است.

با برطرف شدن کرونا نمایشگاه مجازی قطع نخواهد شد

او با بیان این‌که استقبال از نمایشگاه مجازی بیش از حد توقع بوده است، گفت: با آقای احمدوند (معاون فرهنگی ارشاد) صحبتی داشتیم که نمایشگاه را یک روز دیگر هم تمدید کنیم، این کار را انجام خواهیم دادیم زیرا ممکن است کمی تأخیر اتفاق بیفتد، یک روز این نمایشگاه را تمدید می‌کنیم تا مردم در همه نقاط فرصت برابر داشته باشند.


اسماعیلی خاطرنشان کرد: تجربه خوبی را  که از این نمایشگاه به دست آوردیم، در کارهای بعدی به کار خواهیم گرفت. ان‌شاء‌الله با برطرف شدن، کرونا این نمایشگاه قطع نخواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. البته از بخش‌های دیگر فرهنگ و هنر حمایت جدی خواهیم داشت و از دوستان می‌خواهم برای فروشندگان کتاب هم فکری کنند تا  کتابفروشی‌ها از چرخه  دور نمانند و برنامه‌های حمایتی داشته باشیم و چرخه به صورت کامل انجام بگیرد.

او همچنین در  این بازدید در پویش نذر کتاب شرکت کرد و گفت به نیت کودکان مناطق محروم هزار جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان که در اولویت خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد، اهدا می‌کند.


نمایشگاه صرفا سایت فروش کتاب نبود

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: با وجود توسعه کمی ناشران و تعداد آثار ارائه‌شده، هیچ‌گونه اختلال جدی در روند ارائه خدمات مشاهده نشد و ناشران و خریداران از سراسر کشور توانستند در این رویداد شرکت کنند و همکاران در  مجموع در شرایط خوب و مناسبی توانستند کتاب‌ها را عرضه کنند. 

او با بیان این‌که استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفته است، اظهار کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب آخرین آثار تولیدشده در معرض دید عموم مردم در سراسر کشور قرار گرفت و خریدارانی از روستاهای کشور داشته‌ایم و کار ارسال  کتاب از روزهای ابتدایی آغاز شده و ادامه دارد، امیدوارم از زیرساخت‌های فنی برای اتصال بخش‌های دیگر نشر هم بتوانیم استفاده کنیم و ناشران، کتابفروشان و موزعات کتاب ‌هم بتوانند از این سامانه بهرمند شوند. 

او همچنین بیان کرد: برنامه‌های متنوع فرهنگی در حاشیه نمایشگاه برگزار شد که این نشان داد نمایشگاه صرفا سایت فروش کتاب نبود.

دفع ۵۰۰ حمله سایبری به نمایشگاه مجازی کتاب


علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب نیز با ارائه گزارشی از این نمایشگاه و اعلام تخصیص بن کتاب به دانشجویان و طلاب و هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، گفت:  با توجه به تأمین منابع  از طرف وزارف فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه بن کتاب مجدد باز شد تا کسانی که می‌خواهد از این فرصت استفاده کنند. 

او همچنین به همکاری ۵۰ نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مجازی کتاب فقط یک سایت فروش کتاب نیست و پیچیدگی‌های بسیاری دارد و نهادهای مختلفی از وزارت کشور، علوم و بهداشت، حوزه علمیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی در این نمایشگاه مشارکت کردند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران  با بیان ان‌که امسال اختلال‌های سال گذشته را نداشته‌ایم، گفت: امسال ۵۰۰ حمله سایبری را هم دفع کردیم که این حمله‌ها از اختلال در سایت نمایشگاه تا دستبرد به اطلاعات مردم و همچنین حملات سطح‌پایین‌تری بود.

او در ادامه با نمایش آمارهای گرافیکی درباره کم و کیف خریداران از نمایشگاه مجازی کتاب کتاب توضیحاتی داد. به گفته او بیشترین خریداران کتاب نسل جوان هستند، نمایشگاه تاکنون ۴۶ میلیارد فروخته است و بیشترین خریداران از استان تهران، خراسان رضوی و فارس بوده‌اند البته اگر سرانه جمعیت را در این آمار در نظر بگیریم استان ایلام در رتبه اول  و استان سمنان و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تعداد خریداران زن و مرد هم برابر است. همچنین کتاب‌های خریداری‌شده شامل ۵۶ درصد ترجمه و ۴۴ درصد تألیف است.

در ادامه تیزری از نمایشگاه و گزارشی از نشست‌های برگزارشده به نمایش درآمد. 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید