جزئیات تصویب بیانیه علی‌اف و اردوغان

کدخبر: ۴۷۳۳۵۲
بیانیه شوشی در جریان سفر رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان و بازدید او از شهر شوشی در منطقه قراباغ کوهستانی امضا شد؛ شهری که در جریان جنگ ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تسلط ایروان درآمد و باکو کنترل آن را در دست گرفت.
جزئیات تصویب بیانیه علی‌اف و اردوغان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، توافق موسوم به «بیانیه شوشی» که در جریان سفر ۲۵ خرداد رئیس‌جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان به امضای روسای جمهور دو کشور امضا شد، مورد تصویب قوه قانونگذاری جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

منابع رسانه‌ای و خبرگزاری‌های مختلف در جمهوری آذربایجان، روز سه شنبه (امروز) خبری فوری درباره جلسه «مجلس ملی» (پارلمان) این کشور منتشر کردند و از تصویب یک توافق مهم در زمینه روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه خبر دادند.

طبق گزارش وبگاه «آذری دیلی»، قانونگذاران پارلمان جمهوری آذربایجان، «بیانیه شوشی» را که در تاریخ پانزدهم ژوئن ۲۰۲۱ (۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰) در جریان سفر رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان بین او و الهام علی اف امضا شده بود، تصویب کرد.

به گفته منابع رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان، طرح پیشنهادی برای تصویب بیانیه شوشی در خصوص روابط این کشور با ترکیه توسط الهام علی اف به پارلمان این کشور فرستاده شده بود تا این بیانیه به عنوان یک سند مورد تصویب قرار گیرد.

«صمد سیدوف» رئیس کمیته روابط بین‌الملل پارلمان جمهوری آذربایجان در جلسه تصویب این طرح گفت: « قلب ما با ترکیه می تپد. این یکی از اسناد اصلی کشورداری آذربایجان است. این را باید مهمترین سند در زمینه حفاظت از واقعیت جدید ایجاد شده در منطقه ارزیابی کرد. بیانیه شوشی یکی از اسناد تضمین کننده آینده قراباغ آزاد شده آذربایجان است».

«صاحبه غفاراوا» رئیس پارلمان جمهوری آذربایجان با تمجید از بیانیه شوشا و روابط این کشور با ترکیه گفت: « ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اینکه توانستیم بیانیه شوشی را تصویب کنیم خوشحال هستیم».

بیانیه شوشی در جریان سفر رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان و بازدید او از شهر شوشی در منطقه قراباغ کوهستانی امضا شد؛ شهری که در جریان جنگ ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تسلط ایروان درآمد و باکو کنترل آن را در دست گرفت.

در بیانیه شوشی، به موضوعات مختلف روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان شامل امور سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و مسائل امنیتی، نظامی و دفاعی اشاره شده است. پیش از این، الهام علی اف این بیانیه را تحولی بزرگ برای تبدیل روابط دو کشور به سطح ائتلاف خوانده بود.

علی اف در نطقی به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ گفته بود: «بیانیه شوشی که با ترکیه امضا شد، روابط ترکیه و (جمهوری) آذربایجان را رسما تا سطح یک اتحاد بالا می‌برد، اگرچه در واقع قبلا یک رابطه مبتنی بر اتحاد وجود داشت اما رسما تایید شده و امضای این بیانیه در شوشی معنای خاصی داشت»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید