هشدار قرمز اومیکرون به کشور/ بحران فراگیر ابتلا در این استان ها!

کدخبر: ۴۷۳۴۶۳
اوج‌گیری اومیکرون افزایش شهر‌های قرمز، احتمال کمبود تخت و برپایی دوباره بیمارستان‌های صحرایی را به دنبال داشته است
هشدار قرمز اومیکرون به کشور/ بحران فراگیر ابتلا در این استان ها!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری، ابتلا به‌سویه جدید کرونا یا همان اومیکرون در بیشتر استان‌های کشور خیز شدیدی را نشان می‌دهد. در روز‌های گذشته نقشه آبی کرونا کم‎کم تغییر رنگ داد به‌طوری که هم‌اکنون ۱۵ شهر قرمز و ۶۰ شهر نارنجی هستند و روند تغییر رنگ هم ادامه دارد. اخباری که از استان‌ها شنیده می‌شود هم حاکی از مثبت‌شدن هرروزه تعداد بیشتری از تست‌های کروناست؛ موضوعی که مدارس را به تعطیلی کشانده و موجب شده است دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای جلوگیری از بحرانی‎شدن شرایط به اقدامات پیشگیرانه روی آورند. درحالی‌که موج ششم کرونا رسما آغاز شده است، نگرانی‌ها از سریع‎الانتقال بودن سویه جدید ادامه دارد و به‌گفته مسئولان در هفته‌های آینده این موج شدت بیشتری نیز خواهد یافت.

 

آماده‌باش در بندرعباس

قرار داشتن در کنار مرز‌های زمینی و دریایی گردشگرپذیر بودن و تجاری‌بودن از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده استان‌های جنوبی کشور در همه موج‌های کرونا به‌شدت درگیر شوند. هرمزگان نیز از این استان‌هاست و اکنون سویه‎ اومیکرون با سرعت زیاد در آن تاخت‌وتاز می‌کند. همین موضوع موجب شده است مسئولان بهداشتی این استان برپایی بیمارستان صحرایی را در دستور کار خود قرار دهند. سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: موارد مثبت و سرپایی کرونا هر روز در استان افزایش می‎یابد و گرچه هنوز بیماران سرپایی از بستری کمتر هستند، اما پیش‌بینی ما این است که با افزایش بیماران بستری تخت‌های بیمارستان در استان به سرعت پر شود و به همین دلیل بیمارستان صحرایی اداره کل مدیریت بحران در بندرعباس برپا شده است.

فاطمه نوروزیان با بیان اینکه بیمارستان‌های استان آماده‌باش هستند، می‌گوید: تا ۱۱ بهمن تعداد بستری‌ها در استان به ۲۲۲ نفر رسید که از میان آن‌ها ۱۰۶ نفر مثبت قطعی کرونایی بودند. این درحالی است که بستری‎های استان در تاریخ ۴ بهمن ۳۸ نفر بود و تفاوت اعداد به خوبی سرعت پیش‌روندگی سویه جدید را نشان می‌دهد.
وی درباره اهمیت دریافت دوز سوم در کاهش عوارض ابتلا به کرونا می‌گوید: این موضوع بسیار مهم است که شهروندان برای دریافت واکسن اقدام کنند، زیرا این موضوع نه در ابتلا بلکه در کاهش تعداد بستری‌ها و خفیف‌شدن عوارض ابتلا مؤثر باشد. نوروزیان درباره آمار واکسیناسیون این استان نیز می‌گوید: هم‌اکنون ۹۸.۰۳ درصد از واجدان شرایط دریافت واکسن دوز یک، ۸۸ درصد دوز ۲ و ۳۵ درصد واجدان شرایط دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. تزریق واکسن برای کودکان هم در هرمزگان آغاز شده و در حال انجام است.

 

کودکان؛ دغدغه حوزه سلامت

استان مرکزی به‌عنوان استانی صنعتی که بر سر راه چند استان قرار دارد، همیشه در معرض بروز موج‌های شدید کرونا قرار داشته است. هم‌اکنون اراک به قرمز تغییر رنگ داده و به‌دلیل آنکه هیچ شهری در استان دیگر آبی نیست می‌توان پیش‎بینی کرد تعداد بیشتری از شهر‌های استان به‌زودی قرمز شوند. سخنگوی علوم پزشکی مرکزی  می‌گوید: تعداد مبتلایان مثبت استان هم‌اکنون ۷۹۱ نفر است و متأسفانه در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر مبتلا به کرونا در استان فوت کرده‌اند. آمار مبتلایان به کرونای استان در ۱۵ روز گذشته حدود ۳۵ نفر بود و رشد سریع مبتلایان در آمار کاملا مشخص است.

 
 

یاسر قربانی با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته ۹۲ نفر افراد کمتر از ۱۷ سال به بیمارستان امیرکبیر اراک مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: از این تعداد کرونای ۲۹ نفر مثبت شده است. این موضوع نشان می‎دهد کودکان که هنوز به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند بسیار در معرض خطر هستند. وی با تأکید بر اینکه کودکان دغدغه مهم سیستم درمان در سویه اومیکرون هستند، می‌گوید: خواهش مهم ما از خانواده‌ها این است که تزریق واکسن و زدن ماسک برای کودکان را جدی بگیرند.

هجوم اومیکرون به دیگر استان‌ها

آنچه درباره هرمزگان و مرکزی گفته شد در دیگر استان‌ها نیز اتفاق افتاده است. وضعیت ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، تهران، البرز، مازندران، گیلان، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان و دیگر نقاط کشور روند صعودی شده، در بوشهر وضعیت بحرانی است، در گلستان، مرکزی، هرمزگان، کردستان و چند استان دیگر مدارس غیرحضوری شده‌اند و به دستگاه‌های دولتی نیز توصیه شده است کارمندانی که کوچک‌ترین علامت مشابه سرماخوردگی دارند را دورکار کنند.

موج ششم در کشور تاخت‌وتاز می‌کند، تعداد بیماران در حال افزایش و کادر درمان دوباره پرکار شده است. همچون موج‌های گذشته کلید، اما در دست مردم است که با رعایت پروتکل‎ها و دریافت واکسن از عوارض شدید بیماری کاسته و جلوی بحران سیستم درمان را بگیرند.

جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی

بنابر اعلام آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی شهر‌های کشور و با افزایش شمار شهر‌های قرمز، ۱۵شهر در وضعیت قرمز، ۶۱شهر نارنجی، ۲۷۴شهر زرد و ۹۸شهر در وضعیت آبی قرار دارند. دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت‌حیدریه (خراسان رضوی)، کهنوج و زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، اراک (مرکزی)، جاسک (هرمزگان) فردوس (خراسان جنوبی)، قم، دستجرد و سلفچگان (قم)، کاشان (اصفهان) و میبد و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و خوی (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، سبزوار، نیشابور (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، بوئین زهرا، قزوین (قزوین)، الیگودرز (لرستان)، آمل، بابل، بهشهر، جویبار، ساری، نکا (مازندران)، دلیجان، محلات (مرکزی)، حاجی آباد، رودان، میناب (هرمزگان)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، کامیاران (کردستان)، صحنه (کرمانشاه)، رودبار (گیلان) در وضعیت نارنجی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید