روایتی از فارسی‌زدایی انگلیسی‌ها؛

کدکنی: انگلیسی‌ها گفتند گور بابای زبان فارسی!+فیلم

کدخبر: ۴۷۴۷۱۰
اقتصادنیوز: در ویدئوی ارائه‌شده زیرا می‌توانید روایت استاد شفیعی کدکنی، ادیب و اندیشمند ایرانی را از فارسی‌زدایی انگلیسی‌ها مشاهده کنید.
کدکنی: انگلیسی‌ها گفتند گور بابای زبان فارسی!+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از کانال تلگرامی عصر ایران، استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، اندیشمند و ادیب ایرانی در روایت خود از فارسی‌زدایی انگلیسی‌ها گفت: وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.

استاد شفیعی کدکنی افزود:  این نظر من نیست که بگویید من یک شوونیست فارس هستم. زبان فارسی در همه کرۀ زمین با رباعیات خیام و مثنوی جلال‌الدین و شاهنامه و سعدی و حافظ و... شناخته می‌شود، در همۀ دنیا. شکسپیر با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد. پوشکین با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد.

وی اظهار کرد: همین کار الان در آسیانه میانه دارد می‌شود [توسط روسیه]. سه نسل، چهار نسلِ دیگر بگذرد، بچه‌های قزاق و اُزبک و تاجیک، روس هستند.

او همچنین اضافه کرد: زبان‌های محلّی پشتوانۀ فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبان‌های محلّی را حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمان را عملاً نمی‌فهمیم. ولی این زبان بین‌الاقوامی که قرن‌ها و قرن‌ها و قرن‌ها همۀ این اقوام درش مساهمت (همکاری و همیاری) دارند… هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم ندارد در ساختن امواج این دریای بزرگ.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید