عادات ممنوعه و خطرناک بعد از غذا خوردن

کدخبر: ۴۷۵۹۳۱
اقتصادنیوز: تاثیرات منفی عادات اشتباهی که بعد از غذا خوردن انجام می‌دهیم، غیرقابل‌ انکار است. بنابراین اگر با آگاهی از مضرات این کار، راه تغذیه درست را در پیش بگیریم، مانع به خطر افتادن سلامتی‌مان میشود.
عادات ممنوعه و خطرناک بعد از غذا خوردن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، بسیاری از ما بلافاصله بعد از غذا خوردن تنبل و خواب آلود می شویم اما باید بدانید که خوابیدن بلافاصله بعد از یک وعده غذایی سنگین، برای سلامت بدن بسیار خطرناک است و این کار به سیستم گوارش و بدن آسیب می زند و در صورت ادامه یافتن برای مدت طولانی بدن شما در معرض بیماری های جدی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، دیابت و حتی سکته مغزی قرار خواهد داد. بهتر است فاصله خوردن غذا تا خوابیدن حدود 2 تا 3 ساعت باشد تا فرآیند هضم به درستی انجام شده و مشکلی برای سیستم گوارش ایجاد نشود.

 

سیگار کشیدن بعد از غذا خوردن

کارگر آنلاین نوشت؛ بسیاری از مردم در سراسر جهان عادت دارند که بلافاصله پس از صرف وعده غذایی ناهار یا شام سیگار می کشند. در کل سیگار کشیدن مضر است و به سلامتی آسیب می زند اما بر اساس تحقیقات یک نخ سیگاری که بلافاصله بعد از غذا کشیده می شود، تأثیر چندین نخ در زمان عادی را دارد زیرا نیکوتین موجود در آن با اکسیژن اضافی مورد نیاز برای گوارش پیوند تشکیل می دهد و بدن نسبت به حالت عادی مواد سرطان‌زای بیشتری را جذب می کند. در صورتی که نمی توانید سیگار را ترک کنید، پس از غذا خوردن چند ساعت صبر کنید و سپس سیگار بکشید.

 

نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا خوردن​

آب خوردن بعد از غذا به عنوان یک فعالیت آسیب رسان برای بدن شناخته شده است که متاسفانه بسیاری از ما این عادت را داریم. نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا خوردن، باعث می شود که فرایند هضم کندتر انجام گردد، کبد نتواند چربی های موجود در غذا را شکسته و تجزیه کند و این ذرات چرب غیر مفید، روی سطح کبد باقی بماند، نفخ معده به عارضه ای معمول در بدنتان تبدیل شود. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا آب ننوشید.

 

دوش گرفتن بعد از غذا خوردن

برخی از افراد به خصوص کسانی که مشغله زیادی دارند، بعد از غذا خوردن فرصت را غنیمت شمرده و بلافاصله دوش می گیرند اما دوش گرفتن بعد از غذا موجب سوهاضمه شده و درد معده به همراه خواهد داشت. توصیه می شود افراد مسن و بیمار بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند، زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد. به منظور جلوگیری از هرگونه درد و ناراحتی در معده و دستگاه گوارش،‌ 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس دوش بگیرید.پ

 

مصرف میوه بلافاصله بعد از غذا خوردن​

میوه سرشار از ویتامین های زیادی است، به همین خاطر پزشکان همواره مصرف میوه را توصیه می کنند. بهتر است میوه را بلافاصله پس از غذا نخورید زیرا مصرف میوه با غذا باعث ایجاد اختلال درهضم و تولید اخلاط فاسد می‌شود. اگر میوه پس از غذا خورده شود، با غذا مخلوط شده و زمان توقف آن در معده طولانی و میوه فاسد شده و باعث فساد غذا نیز می‌شود. میوه‌های تازه بهتر است با فاصله زمانی مناسب قبل از غذا مصرف شوند.

 

نوشیدن چای و قهوه بعد از غذاخوردن​

بسیاری از افراد عادت دارند بعد از غذا چای یا قهوه مصرف کنند اما این نوشیدن قهوه و چای بعد از غذا اشتباه است زیرا کافئین موجود در چای و قهوه بر جذب آهن و کلسیم موجود در غذا تاثیر می گذارد. کاهش جذب آهن و کلسیم سبب ابتلای افراد به پوکی استخوان و کم خونی می شود. توصیه می‌شود چای یا قهوه را به فاصله یک ساعت قبل یا بعد از غذا نوش‌جان کنید.

 

برقراری رابطه زناشویی بعد از غذا خوردن

برقراری رابطه زناشویی بلافاصله پس از غذا خوردن باعث ضعف بدن، سستی عصب‌ها، درد مفاصل و تولید اخلاط بد در بدن می‌شود. آمیزش جنسی باید زمان مناسبی صورت پذیرد که بهترین زمان 2 تا 3 ساعت بعد از غذا خوردن و پس از استراحت کافی است.

 

بلند کردن جسم سنگین بعد از صرف غذا

بسیاری از ما بلافاصله بعد از غذا خوردن مشغول کار و فعالیت شده و گاهی جسم سنگینی را جا به جا می کنیم. بلند کردن جسم سنگین بعد از غذا خوردن باعث افزایش فشار داخل شکم و ایجاد ریفلاکس می شود پس بهتر است یکی دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام این کار خودداری کنید.

 

ورزش کردن بلافاصله بعد از غذا​

انجام ورزش برای سلامتی مفید است و هیچ کس دلش نمی خواهد با ورزش کردن به بدن خود آسیب برساند. شروع ورزش با مقدار زیادی غذا در معده، منجر به احساس خستگی و حتی ناراحتی معده می‌شود. اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن شروع به ورزش کردن کنید، مانع از هضم غذا خواهید شد.بهتر است یک ساعت قبل از ورزش میان وعده‌ای کوچک(زیر 200 کالری) میل کنید تا به بدنتان سوخت برسانید.

 

پوشیدن گن و لباس تنگ بلافاصله بعد از غذا

برخی افراد عادت به پوشیدن لباس‌های تنگ، گن و کمربندهای سفت دارند، متأسفانه این کار باعث بروز بیماری ریفلاکس و پیچ خوردن و مسدود شدن روده‌ها می شود. اگر کمربند بسته‌اید در حین صرف غذا آن را شل کنید.

 

شنا کردن بلافاصله بعد از غذا

اگر بعد از غذا خوردن به استخر رفته و شنا کنید، جریان خون به سمت دست‌ها و پا‌ها افزایش یافته و خون کمی به معده می‌رسد، به همین دلیل سیستم گوارشی مختل می‌شود.توصیه می‌کنیم که تا دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا شنا نکنید و از شیرجه زدن ناگهانی بپرهیزید چرا که این کار سبب انقباض ناگهانی و سریع رگ‌های خونی و افزایش فشارخون خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید