اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح ملل متحد

کدخبر: ۴۷۶۶۱۹
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر اهمیت مشارکت کشورهای تامین کننده نیرو در تمام مراحل تصمیم گیری سازمان ملل در زمینه حفظ صلح تاکید و مشارکت موثر اعضای ملل متحد را عامل کارآمدی این ماموریت ها قلمداد کرد.
اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح ملل متحد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد اعلام کرد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در سخنرانی خود در کمیته ویژه حفظ صلح این سازمان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد از طریق اعزام گردان نظامی، پلیس، ناظران نظامی و نیز خدمات پشتیبانی به این مأموریت ها اعلام کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ماموریت‌های حفظ صلح کماکان نقشی حیاتی در حفظ صلح و امنیت بین المللی دارند، بر اهمیت جایگاه کمیته ویژه حفظ صلح مجمع عمومی در بررسی کامل تمامی ابعاد مربوط به عملیات‌های حفظ صلح  تاکید کرد.

 وی افزود ماموریت های حفظ صلح باید با رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد و اصل عدم استفاده از زور به جز در دفاع از خود، رضایت طرفین درگیری و با بیطرفی صورت پذیرد.

تخت روانچی تاکید کرد که احترام به برابری حاکمیتی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی همه کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها باید کاملا محترم شمرده شود.  

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ادامه بر اهمیت مشارکت کشورهای تامین کننده نیرو در تمام مراحل تصمیم گیری سازمان ملل در زمینه حفظ صلح تاکید و مشارکت موثر اعضای ملل متحد را عامل کارآمدی این ماموریت ها قلمداد کرد.

وی افزود حمایت از غیرنظامیان مسئولیت اولیه کشورهای میزبان بوده و باید با هدف حمایت از تلاش های ملی جهت ارتقاء حمایت از غیرنظامیان صورت گیرد ودر این راستا باید از هرگونه مداخله نظامی بوسیله سازمان ملل متحد یا هر نیروی خارجی دیگر به بهانه حمایت از غیرنظامیان، قویاً اجتناب شود. 

تخت‌روانچی در خصوص موضوع بکارگیری فناوری‌های نوین جهت جمع آوری اطلاعات در مأموریت های حفظ صلح تصریح کرد بکارگیری فناوری های نوین باید با هدف افزایش ایمنی و امنیت نیروهای حافظ صلح صورت پذیرد. در عین حال استفاده از این فناوری‌ها باید با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، رضایت کشور میزبان و مطابق با اصول اساسی ناظر بر عملیات های حفظ صلح صورت پذیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید