این شهرهای اوکراین هدف حمله روسیه هستند

کدخبر: ۴۷۸۶۶۱
با آعاز حمله روسیه به اوکراین در ساعات اولیه صبح امروز، پنج‌شنبه شهرهای مختلف اوکراین در معرض حملات قرار گرفتند. الجزیره در گزارش مختصری شرحی از این شهرها و اهمیت آنها را مطرح کرده است.
این شهرهای اوکراین هدف حمله روسیه هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در گزارش الجزیره به شهرهای مهم اوکراین اشاره شده که در لیست اهداف روسیه هستند:

کی‌یف، پایتخت اوکراین

شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و بزرگترین شهر آن در شمال مرکزی اوکراین در حاشیه رود ادینبرو واقع شده و سه میلیون نفر جمعیت دارد.

این شهر مرکز صنعتی، آموزشی و فرهنگی مهمی در اروپای شرقی محسوب می‌شود و خاستگاه صنایع تکنولوژیکی به روز و بسیاری از موسسات آموزش عالی است. همچنین محلی برای بسیاری از مناطق معروف تاریخی است. این شهر دارای زیرساخت‌های گسترده و سیستم پیشرفته حمل و نقل از جمله مترو کی‌یف است.

کی‌یف در سال ۱۹۱۷ بعد از استقلال جمهوری خلق اوکراین از امپراتوری روسیه مرکز جمهوری جدید قرار گرفت و شهر مهمی در جمهوری شوروی سوسیالیست شد و در سال ۱۹۳۴ پایتخت این کشور انتخاب شد.

کی‌یف همچنین بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ پایتخت این کشور تعیین شد.

خارکف

دومین شهر بزرگ اوکراین بعد از کی‌یف به لحاظ مساحتی و جمعیت محسوب می‌شود و بزرگترین شهر صنعتی، علمی و فرهنگی است که بزرگترین شهر دانشجویی قلمداد می‌شود و بیش از ۴۰ مرکز عالی آکادمیک در این شهر قرار دارد.

این شهر در شمال شرقی اوکراین در تلاقی دو رود لوپان و خارکف است و در قرن ۱۷ تاسیس شد و تا ابتدای دهه هشتاد قرن ۲۰ مرکز اوکراین بود و ساکنانش بیش از یک میلیون تن بودند و در آن ۷۰۰ بنای یادبود به اضافه موزه‌ها و تئاتر و سالن‌های نمایش قرار دارد.

این شهر به لحاظ حضور اقلیت بزرگ عرب به خصوص عرب‌های بلاد شام و مراکش و کشورهای حوزه خلیج فارس متمایز است.

اودسا

یکی از شهرهای بزرگ جمهوری اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده و مردم این شهر به زبان اوکراینی و روسی صحبت می‌کنند و در آن دانشگاه‌های عدیده‌ای در بیش از ۲۰ رشته و تخصص وجود دارد.

این شهر بعد از کی‌یف و خارکف سومین شهر بزرگ به لحاظ جمعیتی است و بیش از یک میلیون تن جمعیت دارد و در این شهر چهار بندر و فرودگاه بین‌المللی وجود دارد و دارای ثقل اقتصادی و گردشگری است و به رغم اینکه اکثر ساکنانش اوکراینی هستند زبان رسمی آن روسی است.

در قرن ۱۹ اودسا چهارمین شهر بزرگ امپراتوری روسیه بعد از مسکو،‌ سنت پترزبورگ و ورشو بود.

اودسا شهری معروف به لحاظ فرهنگش است و در آن نمایشگاه‌ها و موزه‌های بسیاری وجود دارد و به بازیگران معروفش، شهره است که در آن زندگی می‌کنند و شاعر معروف اوکراینی الکساندر پوشکین و نقاش معروف روسی فروبیل و غیره در آنجا زندگی می‌کنند.

کراماتورسک

این شهر در حاشیه رودی در دونتسک واقع شده و در سال ۲۰۱۳ تعداد ساکنان آن ۱۶۴ هزار و ۲۸۳ تن بود و مهمترین مرکز مهندسی صنایع و مکانیک در اوکراین است.

این شهر کم کم با ایجاد خط ریلی کوچک در سال 1868 تبدل به شهر اصلی در شمال دونتسک شد.

ماریوپل

شهر ماریوپل در بخش جنوب شرقی اوکراین در منطقه دونتسک واقع است و در گذرگاه آبی آزوف قرار دارد و جمعیتش از نیم میلیون بیشتر است.

این شهر نیز بزرگترین شهر صنعتی در حوزه دونتسک است و بزرگترین کارخانه‌های تولید فولاد و آهن را در خود جای داده و یکی از شهرهای آلوده در اوکراین به دلیل وجود تعداد زیاد کارخانه است.

لویو

با افزایش بحران بین روسیه و اوکراین اسم شهر لویو (LVIV) در غرب اوکراین در مرزهای مشترک با لهستان زیاد به گوش می‌رسد، آمریکا و کشورهای غربی سفارت‌خانه‌های خود را از کی‌یف به شهر لویو منتقل کرده‌اند.

ساکنان این شهر 721 هزار و 510 تن طبق برآوردهای سال 2021 است و 88 درصد اوکراینی، 9 درصد روس و یک درصد لهستانی و بقیه اقلیت‌ها هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید