هشدار به ایرانیان؛ با اومیکرون خفیف روبه‌رو نیستیم

کدخبر: ۴۷۸۷۴۵
اقتصادنیوز:فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان شهر تهران تاکید کرد: ما با نوع خفیف امیکرون روبه‌رو نیستیم، برخی تصور می‌کنند این سویه نسبت به دیگر سویه‌های کرونا ضعیف‌تر است که این موضوع کاملا غیرعلمی است.
هشدار به ایرانیان؛ با اومیکرون خفیف روبه‌رو نیستیم

به گزارش اقتصادنیوز دکتر علیرضا زالی در گفت و گو با  ایرنا در پاسخ سوالی درمورد سویه امیکرون، اظهار داشت: چهره این سویه نسبت به روزهای اول شیوع در کشور تغییر کرده است و شاید در روزهای ابتدایی شیوع در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که مردم از ایمنی بالاتری برخوردار بودند یا به خاطر ایمنی ذاتی بالاتر آنها تصور شد که این سویه راحت‌تر از دیگر سویه های کرونا است اما این تصور درستی نیست.

وی تصریح کرد: وجود حدود چهار هزار نفر بستری در تهران که بخش زیادی از آنها مبتلایان به امیکرون هستند، نشان می دهد که با نوع خفیفی از امیکرون رو به رو نیستیم و می تواند در صورت لزوم با حجم بالای ابتلا و بستری هم در استانی مانند تهران روبه رو شویم.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درمورد کیت های تشخیصی امیکرون گفت: چند کیت تشخیصی در کشور رونمایی شده است که قدرت شناسایی امیکرون را هم دارند اما این قدرت تشخیص بستگی به نوع کیت، روش نمونه گیری، نحوه و زمان نمونه گیری دارد.

زالی خاطرنشان کرد: براساس مطالعاتی که در استان تهران انجام شد از مجموع تست های پی سی آر انجام شده بیش از ۴۸ درصد آنها مثبت امیکرون بوده است و این آمارها نشان می دهد که کیت های تشخیصی قابلیت شناسایی این سویه را دارند.

سیر نزولی پیک ششم بستگی به رعایت پروتکل ها و تزریق واکسن دارد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پیش بینی می شود پیک ششم کرونا در کشور در چند هفته آینده پایان می یابد، اظهار داشت: بخش زیادی از این موضوع به استقبال مردم به تزریق دز سوم واکسن کرونا و بخشی از آن به واکسیناسیون گروه های سنی اطفال و بخش دیگری از آن به رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد که امیدواریم با رعایت بهتر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شاهد روند نزولی این سویه در هفته های آینده باشیم.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان شهر تهران ادامه داد: البته در این زمینه تجربه کشورهای اروپایی با ایران تا حدودی متفاوت است، در اروپا تقریبا از زمان شروع تا رسیدن به سیر نزولی حدود سه هفته بوده است اما در برخی کشورها مانند ایتالیا یا فرانسه درمورد امیکرون زودتر به کفه آماری رسیدند اما اینکه ما الگویی شبیه اروپا را تقلید می کنیم شاید تا هفته های آینده بیشتر این موضوع مشخص شود.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) سویه امیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

اپیدمیولوژیست ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

به گفته آنها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید