فرانسه یک کشتی تجاری روسی را متوقف کرد

کدخبر: ۴۷۹۱۴۱
سازمان امور دریایی فرانسه اعلام کرد یک کشتی تجاری روسی را به ظن ارتباط با تحریم های اعمال شده علیه روسیه توقیف کرده است.
فرانسه یک کشتی تجاری روسی را متوقف کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از جماران، ارتش روسیه به طور کامل آسمان اوکراین را به کنترل خود در آورده است.

رویترز گزارش داد، این در حالی است که حمله نظامی روسیه به اوکراین روز شنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در حالی وارد سومین روز خود شده است که بر اساس گزارش‌ها جنگ تا ساعات بامدادی امروز در خیابان‌های پایتخت جریان داشته و شب گذشته تا صبح صدای انفجار و تیراندازی از هر سو به گوش می‌رسید.

اوکراین می گوید ده‌ها نفر تا کنون در حملات زمینی و هوایی روسیه کشته شده‌اند. این در شرایطی است که ده‌ها هزار تن نیز آواره شده‌اند و تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به عملیات تهاجمی روسیه تا کنون بی نتیجه بوده است.

جدیدترین تحولات

از زمان آغاز تهاجم روسیه «۱۰۰ هزار اوکراینی» وارد لهستان شده‌ا ند

اول شفرناکر، معاون وزیر کشور لهستان، گفت از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در این هفته تعداد ۱۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین از مرز مشترک دو کشور عبور کرده و وارد لهستان شده‌اند.

زلنسکی: طرح روسیه را درهم شکستیم

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت این کشور توانسته است در سومین روز از حمله روسیه حملات نیروهای روسی را با موفقیت دفع کند و طرح آنان را درهم بشکند.

آقای زلنسکی اضافه کرد: «ما مواضعمان را حفظ کردیم و هرچند نبرد در بسیاری از شهرها و مناطق کشور ادامه دارد... این ارتش ما است که کنترل کی‌یف و شهرهای کلیدی اطراف پایتخت را در اختیار دارد.»

رئیس‌جمهور اوکراین در این ویدئو، که در حساب شخصی‌اش فیسبوکش منتشر شده، از مردم روسیه خواست به ولادیمیر پوتین بگویند که جنگ را متوقف کند. وی همچنین از آلمان و مجارستان خواست برای اخراج روسیه از سیستم مالی سوئیفت «شجاعت به خرج دهند».

فرانسه یک کشتی تجاری در کانال مانش را به ظن ارتباط با تحریم‌های روسیه توقیف کرد

سازمان امور دریایی فرانسه اعلام کرد یک کشتی تجاری روسی را که در حال حمل تعدادی وسائل نقلیه به سمت سن پترزبورگ بوده به ظن ارتباط با تحریم های اعمال شده علیه روسیه توقیف و به سمت بندر «بولونی-سور-مر» هدایت کرده است.

یک مقام محلی در ناحیه «پا-د-کله» در شمال فرانسه گفت این کشتی ۱۲۷ متری به شدت مشکوک بوده که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را نقض کرده باشد.

کشته شدن «دستکم ۱۹۸ اوکراینی» از زمان آغاز حمله روسیه

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، روز شنبه گفت دستکم ۱۹۸ اوکراینی از جمله سه کودک در پی حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند.

وی اضافه کرد ۱۱۱۵ نفر از جمله ۳۳ کودک نیز در شمار مجروحان قرار دارند. وزیر بهداشت اوکراین مشخص نکرده است که چه تعداد از افراد زخمی و جانباخته نظامی بوده اند.

اصابت موشک به برج مسکونی در کی‌یف

دولت اوکراین اعلام کرده است که شب گذشته یک موشک به ناحیه بین طبقه ۱۸ و ۲۱ یک برج مسکونی در غرب کی‌یف برخورد کرده است.

بنابه به گفته مقامات، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که عملیات تخلیه اضطراری ساکنان در حال انجام بوده است.

هنوز گزارشی از آمار آسیب دیدگان احتمالی منتشر نشده است.

ویدئویی از حضور زلنسکی در کی‌یف

در این ویدئو که بامداد شنبه منتشر شده آقای زلنسکی می‌گوید: «من اینجا هستم و از کشور دفاع می‌کنم.» پیش از این برخی اخبار که از سوی رسانه‌های حامی روسیه منتشر شده بود حکایت از خروج آقای زلنسکی از اوکراین داشت. 

بناهای مشهور پایتخت‌های اروپایی به رنگ پرچم اوکراین درآمدند

نمادهای سرشناس شماری از پایتخت‌های اروپایی شب گذشته به نشانه همبستگی با اوکراین در جریان تهاجم نظامی روسیه با رنگ پرچم این کشور نورپردازی شدند.

دروازه برندنبرگ در برلین، چرخ فلک عظیم لندن در کنار رودخانه تیمز و برج ایفل در پاریس از جمله این سازه‌های نمادین بودند.

زلنسکی: من هنوز در کی‌یف هستم

همزمان با نبردهای سنگین در خیابان های پایتخت ولودمیور زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی در حساب توییتر شخصی خود با رد شایعات در خصوص خروج از کشور گفت همچنان در کی‌یف حضور دارد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفته است آقای زلنسکی پیشنهاد واشنگتن برای کمک به او جهت خارج شدن از اوکراین را رد کرده و گفته است «نبرد اینجاست. من یه مهمات نیاز دارم، نه یک تاکسی».

روسیه استفاده از «اشغال»، «تهاجم» و «اعلام جنگ» در رسانه‌ها را ممنوع کرد

مقامات روسیه روز شنبه به رسانه‌های این کشور دستور دادند که هرگونه اشاره به غیرنظامیان کشته‌شده از سوی نظامیان روس را از گزارش‌های خود حذف کنند. رسانه‌های روسیه همچنین در گزارش خود از حمله نظامی این کشور به اوکراین اجازه استفاده از واژه‌هایی همچون «اشغال»، «تهاجم» و «اعلام جنگ» را ندارند.

مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که رسانه‌ها تنها باید از عبارت‌هایی همچون «عملیات ویژه» و «صلح‌بانی» استفاده کنند. آنها همچنین تهدید کرده‌اند که دسترسی به رسانه‌هایی را که حاضر به اصلاح گزارش‌های خود از جنگ نشوند محدود خواهند کرد.

کرملین: پیشروی نیروها با خودداری کی‌یف از مذاکره ادامه می‌یابد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه دولت اوکراین را متهم کرد که با خودداری از مذاکره باعث شده است تا توقف در عملیات نظامی روسیه در این کشور ادامه پیدا نکند.

سخنگوی کرملین افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه دستور توقف پیشروی نیروهای کشورش در خاک اوکراین را صادر کرده بود تا با دولت اوکراین مذاکره کند. وی با متهم کردن مقامات اوکراین به خودداری از مذاکره افزود که پیشروی نظامیان روسیه از روز شنبه به دستور ولادیمیر پوتین از سر گرفته شد.

آمریکا بسته کمک نظامی جدید به اوکراین را به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از اختصاص یک بسته کمک نظامی جدید به اوکراین خبر داد. ارزش کمک‌های

نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین که در سومین روز از حمله روسیه به این کشور اعلام می‌شود ۳۵۰ میلیون دلار است.

وعده دراگی به زلنسکی: از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت می‌کنیم

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وعده داد که رم از قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت حمایت خواهد کرد.

دولت ایتالیا در حالی این خبر را اعلام کرد که وزیر خارجه اوکراین ساعاتی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت که قبرس نیز به عنوان یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وعده داده است که با قطع دسترسی روسیه به سوئیفت مخالفت نخواهد کرد.

برخی گزارش‌ها نیز از حمایت مجارستان از این تصمیم، به عنوان آخرین مخالف آن در اتحادیه اروپا حکایت دارد.

توافق بیش از ۲۵ کشور برای ارسال تسلیحات و کمک‌های بشردوستانه بیشتر به اوکراین

بیش از ۲۵ کشور جهان شامل آمریکا، کانادا، بریتانیا و کشورهای اروپایی در نشستی که روز جمعه به ابتکار بن والاس وزیر دفاع بریتانیا برگزار شد متعهد شدند کمک‌های دفاعی و بشردوستانه بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

آقای والاس با استقبال از این توافق گفت: «ما باید در کنار مردم اوکراین باشیم زیرا آن‌ها از کشور خود و دموکراسی خود دفاع می‌کنند.»

جزئیات این کمک‌ها فاش نشده است با این حال گفته می‌شود توافق شامل ارائه مهمات، تسلیحات ضد تانک و حمایت‌های بشردوستانه می‌شود.

جیمز هیپی، مقام ارشد وزارت دفاع بریتانیا، گفت نمی‌تواند جزئیات عملیات درباره نحوه ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین را فاش کند با این حال اضافه کرد ممکن است «این کمک‌ها اکنون در راه باشند».

تشدید مقررات منع تردد در کی‌یف

شهردار پایتخت اوکراین روز شنبه از تشدید مقررات منع آمد و شد به دلیل تهاجم روسیه خبر داد و هشدار داد با هرکسی که بین ساعات ۵ بعد از ظهر تا ۸ صبح در خیابان باشد، همچون دشمن رفتار خواهد شد.

ویتالی کلیچکو در این باره گفت: «تمام غیرنظامیانی که در زمان منع آمد و شد در خیابان‌ها حضور دارند، اعضای گروه‌های خرابکار و شناسایی دشمن تلقی می‌شوند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی