آسمان 20 استان برفی و بارانی می شود

کدخبر: ۴۸۰۰۷۶
سازمان هواشناسی نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک هشدار داد.
آسمان 20 استان برفی و بارانی می شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی رنگ از  تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ از پنج‌شنبه (۱۲ اسفندماه) تا جمعه (۱۳ اسفندماه) خبرداد.

این سامانه بارشی روز پنجشنبه در جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، شمال کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال خوزستان و روز جمعه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب فارس، شمال شرق سمنان، خراسان شمالی، استانهای البرز، تهران و مازندران فعال خواهد بود.

بر اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برفگیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال سقوط بهمن و رخداد مه دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز ماشین‌ها به وسایل ایمنی و گرمایشی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی در دستورکار قرار گیرد.

به دنبال این هشدار، سازمان هواشناسی نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک هشدار داد که این پدیده از بعدازظهر پنج‌شنبه آغاز می شود و تا شنبه (۱۴ اسفندماه) ادامه دارد.

این پدیده جوی روز پنجشنبه در خوزستان، ایلام، غرب کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و روز جمعه در اردبیل، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، فارس، قزوین، جنوب تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و شنبه در سمنان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هوانشاسی مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و خودداری ا سمپاشی زمستانه باغات را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد رنگ از نفوذ سامانه بارشی و بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، رعد و برق و کاهش نسبی دما از پنجشنبه تا جمعه خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه دراستان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، لرستان و جنوب مرکزی و روز جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، کردستان، لرستان، خوزستان، نیمه شمالی فارس، تهران، البرز، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، قم، مرکزی و همدان، شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

بر اثر حاکمیت این وضعیت جوی اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان در ادامه از تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت و  در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خبر داد که این شرایط روز جمعه در آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی  رخ می‌دهد و احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

در این شرایط جوی لازم است به توصیه سازمان هواشناسی مبنی بر مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توجه شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگی دیگر نسبت به افزایش سرعت وزش باد و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متردر سواحل و تا دو متر در فراساحل خبرداد که از اواخر وقت پنجشنبه تا جمعه در  مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطرغرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی وآسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از خسارات احتمالی محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می کند.

این سازمان با صدور هشدار سطح زرد رنگ دیگری از پیش از ظهر جمعه(۱۳ اسفندماه) تا پیش از ظهر شنبه(۱۴اسفندماه) و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متردر سواحل و تا دو متر در فراساحل خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل در استانهای گیلان، مازندران و گلستان و روز شنبه در مناطق دور از ساحل در استان‌های مازندران و گلستان دور از انتظار نیست و خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در دستورکار قرار گیرد.

 در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول به منظور مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید