کمک خطرناک ایلان ماسک به اوکراین!

کدخبر: ۴۸۰۳۶۹
ایلان ماسک یک کامیون از آنتن‌ها و دستگاه گیرنده استارلینک که می‌تواند برای اتصال به سرویس اینترنت ماهواره‌ای این شرکت استفاده شود، به اوکراین ارسال کرد درصورتی که استفاده از خدمات ماهواره‌ای می‌تواند در زمان جنگ خطرناک باشد.
کمک خطرناک ایلان ماسک به اوکراین!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، کارشناسان امنیت سایبری اما به سی‌ان‌ان بیزینس گفتند، استفاده از خدمات ماهواره‌ای می‌تواند در زمان جنگ خطرناک باشد؛ همانطور که سابقه کشورهایی که از سیگنال‌های ماهواره‌ای برای تعیین موقعیت جغرافیایی و هدف قرار دادن دشمنان استفاده می‌کنند، نشان داده است.

نیکلاس ویور، محقق امنیتی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، از طریق ایمیل گفت: «اگر یک دشمن هواپیمای تخصصی در ارتفاع داشته باشد، می‌تواند سیگنال [ماهواره] را شناسایی کرده و در آن قرار بگیرد.»

او افزود: «لزوماً آسان نیست، اما روس‌ها تمرین زیادی برای ردیابی ساطع‌کننده‌های سیگنال مختلف در سوریه و پاسخ دادن دارند. استارلینک ممکن است فعلا کار کند، اما هرکسی که یک دیش [استارلینک] در اوکراین راه‌اندازی می‌کند باید آن را به عنوان یک غذا در نظر بگیرد؛ یک هدف غول‌پیکر بالقوه.»

 

ویور در ایمیلش همچنین نوشته است: «به طور خلاصه، ممکن است مفید باشد، اما به خاطر ایمنی، شما نمی‌خواهید آن را در اوکراین در نزدیکی خود داشته باشید، چراکه اصلا دل‌تان نمی‌خواهد بمب روسی به سمتش پرتاب شود.»

مشخص نیست که اسپیس‌ایکس چند پایانه استارلینک به اوکراین فرستاده است، همچنین مشخص نیست که دولت اوکراین چگونه قصد استفاده یا توزیع آنها را دارد.

 

تلاش اسپیس‌ایکس برای کمک به اوکراین زمانی آغاز شد که میخایلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر این کشور، آخر هفته گذشته در توییتر درخواستی عمومی برای ماسک صادر کرد و گفت: «در حالی که شما تلاش می‌کنید مریخ را مستعمره کنید، روسیه تلاش می‌کند اوکراین را اشغال کند! ما از شما می‌خواهیم ایستگاه‌های استارلینک را در اختیار اوکراین قرار دهید.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید